Peugeot 308 review P5 (2021+)

De Peugeot 308 is een vertrouwde verschijning op onze wegen. Daar zijn meerdere redenen voor. Een hele belangrijke daarvan is dat deze gezinswagen – die als hatchback en stationwagen verkrijgbaar is – sinds 2007 uitstekend inspeelt op de actuele wensen van zijn doelgroep. De derde generatie vormt daarop geen uitzondering. Met zijn scherpe lijnenspel ziet hij er op een positieve manier agressief uit. Het infotainmentsysteem en de aandrijvingen zijn technisch dik in orde en helemaal bij de tijd. Maar het allerbelangrijkste is misschien wel dat ieder aspect van de 307 bijdraagt aan een hoge kwaliteitsbeleving, waardoor iedere inzittende zich prettig voelt.

Bekijk 733 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe scherpe lijnen van deze Peugeot 308 geven hem een eigentijds voorkomen.
  • PluspuntDe rijeigenschappen zijn uitstekend.
  • PluspuntDe bagageruimte heeft geen tildrempel en de laadvloer is vlak.
  • MinpuntLange chauffeurs zitten niet lekker.
  • MinpuntHet directe zicht rondom is niet optimaal vanwege de kleine raampartijen.
  • MinpuntDe beenruimte op de achterbank is beperkt.
Modeleigenschappen Peugeot 308 (2021+)

Modeleigenschappen Peugeot 308 (2021+)

Het prominent op de grille aangebrachte logo van Peugeot draagt zonder meer bij aan het zelfbewuste uiterlijk van de derde generatie van de 308. Wat ook helpt is dat deze auto met modelcode P5 langer en lager is dan zijn voorgangers. Voor de hatchback scheelt het in de lengte een dikke decimeter en voor de stationwagen de helft daarvan. Heb je liever een SUV? Kijk dan direct bij de Peugeot 3008, want dit model heeft technisch veel overeenkomsten met de 308.

Prestaties Peugeot 308 (2021+)

Een Peugeot 308 van de derde generatie is verkrijgbaar met verschillende aandrijvingen. De vroegste modellen zijn nog wel verkrijgbaar met een dieselmotor, maar na 2023 staan deze niet meer als nieuw in de showroom. Wat er wel staat zijn modellen met een benzinemotor. Deze trekken lekker vlot op, meer dan voldoende om goed mee te komen met alle verkeersomstandigheden in Nederland. Bovendien verbruiken ze – net als veel moderne motoren van Peugeot – niet veel brandstof.

Hybride Peugeot 308 (2021+)

Wie meer vaart wil en minder benzine wil verbruiken doet er goed aan de verschillende hybride modellen van de Peugeot 308 van de derde generatie te bekijken. De actieradius van de elektromotor volstaat voor de meeste forensen om volledig elektrisch naar het werk te rijden. Terug lukt ook nog wel in veel gevallen. Het zijn plug-inhybrides, dus opladen kan op de oprit of in de parkeergarage. Wie vaak laadt, kan zo bijna volledig elektrisch rijden zonder laadpaalstress.

Rijgedrag Peugeot 308 (2021+)

Rijgedrag Peugeot 308 (2021+)

Alles beweegt licht en soepel in de derde generatie van de Peugeot 308. Het rijgedrag biedt een bijzonder comfortabele ervaring. De Hybride aangedreven modellen van de Peugeot 308 zijn 300 kilo zwaarder en hebben daarom van de fabrikant een iets stuggere vering gekregen. Desalniettemin bieden ook deze exemplaren een hele prettige wegligging die alleszins comfortabel is. Van de automatische versnellingsbak merk je weinig tot niets als je van snelheid wisselt. Hetzelfde geldt voor de wisseling tussen van de elektrische naar de conventionele aandrijving.

i-Cockpit Peugeot 308 (2021+)

De i-Cockpit is een speciale inrichting van de bestuurdersplek die uniek is voor Peugeot. Ook de derde generatie van de Peugeot 308 heeft er één. Als je daar nog niet eerder mee gereden hebt is dat even wennen, vooral omdat het stuurwiel kleiner is dan gemiddeld. Het voordeel is dat de belangrijkste delen van het dashboard zichtbaar zijn boven het stuur. Dat helpt onder andere om de ogen op de weg gericht te houden. Voor deze editie van de 308 geldt dat de i-Cockpit optimaal is doorontwikkeld, waarbij tal van elektronische functies zich via het stuur laten bedienen.

Comfort Peugeot 308 (2013-2021)

Comfort Peugeot 308 (2013-2021)

Het rijgedrag van de derde generatie van de Peugeot 308 levert een substantiële bijdrage aan het comfort. De inrichting maakt het helemaal af. Het scherpe lijnenspel van de buitenkant zet zich op geraffineerde wijze voort in het interieur en dat maakt een even exclusieve als eigentijdse indruk. De materialen waaruit het is opgebouwd zien er goed uit en voelen prettig aan.

Infotainment Peugeot 308 (2021+)

Het scherm van het infotainmentsysteem van de derde generatie van de Peugeot 308 bevindt zich lager op het dashboard. Daardoor kan de bestuurder er makkelijk bij. Erg handig is de mogelijkheid om direct eronder zelf snelkoppelingen aan te kunnen brengen, bijvoorbeeld naar een bepaalde klimaatinstelling of een favoriete radiozender. Daardoor kun je functies waar je vaak gebruik van maakt bijzonder vlug inschakelen. Sowieso werkt het systeem trouwens sneller dan dat in eerdere edities van de 308. Nadeel is wel dat je door de lagere positionering je ogen minder vaak gericht hebt op de weg.

Binnenruimte Peugeot 308 (2021+)

Lange mensen kunnen zich ondanks al het comfort dat de 308 biedt toch minder prettig in de auto voelen. Wie langer is dan 1,90 meter loopt het risico de hoofdsteun in de rug te voelen. De hoofdruimte houdt niet over. Achterin is de beenruimte beperkt. De bagageruimte behoort daarentegen tot de grootste in zijn klasse. Een enorme verbetering daarbij is dat de tildrempel bij de vijfde deur bij de derde generatie is verdwenen en dat de laadvloer bij een neergeklapte laadvloer nu vlak is. Dat is bijzonder handig als je dozen uit het woonwarenhuis naar voren wilt schuiven.

Betrouwbaarheid Peugeot 308 (2021+)

Betrouwbaarheid Peugeot 308 (2021+)

De derde generatie van de Peugeot 308 scoort goed als het gaat om betrouwbaarheid. Waar de eerste generatie incidenteel nog problemen kan vertonen met de koeling en de elektronica, blijken nieuwere versies zo goed als probleemloos. Check desondanks altijd de onderhoudshistorie van de Peugeot 308 occasions die je op het oog hebt, want regelmatig onderhoud voorkomt klachten. Controleer ook altijd alle elektronische functies voordat je tot aankoop overgaat en kijk goed of de auto geen meldingen geeft als je wegrijdt.

Kosten Peugeot 308 (2021+)

De prijs van een nieuwe Peugeot 308 is redelijk gemiddeld; het gaat je zonder meer lukken om een hatchback of stationwagen voor minder geld te vinden, maar ook om meer geld uit te geven voor een concurrerend model. De verhouding tussen prijs en kwaliteit is uitstekend.

AutoTrack oordeel Peugeot 308 (2021+)

AutoTrack oordeel Peugeot 308 (2021+)

De Peugeot 308 blijkt veertien jaar na zijn introductie nog steeds een bijzonder relevante auto die op veel aspecten de concurrentie met andere merken makkelijk aankan. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het comfort, de techniek en vormgeving. Heb je een lengte die ver boven het gemiddelde ligt? Dan is het verstandig om verder te kijken. Ben je niet zo lang en zoek je een fijne gezinswagen? Dan doe je je zelf tekort als je geen proefrit maakt in deze puike auto.

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op