
Peugeot 308 review T7 (2007-2014)
De Peugeot 308 van de eerste generatie is een praktische middenklasse auto die uitstekend dienst doet bij woon-werkverkeer, autovakanties en bezoekjes aan bouwmarkten, woonwarenhuizen en milieustraten. Talloze gezinnen profiteren van zijn kwaliteiten. Bovendien is het een bijzonder veelzijdige auto, want je kunt hem kopen met veel verschillende uitrustingsniveaus en motoren. Je kunt zelfs kiezen uit verschillende carrosserievormen; hij is beschikbaar als drie- en vijfdeurs hatchback, als stationwagen en als zomerse coupé-cabriolet. In het laatste geval maken de praktische eigenschappen van de 308 plaats voor een enorme funfactor.
Bekijk 213 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De Peugeot 308 is buitengewoon veelzijdig.
- Het is een bijzonder comfortabele auto.
- De bouwkwaliteit is prima.
- De grote raampartijen kunnen de auto in een broeikas veranderen.
- Met een kleine motor verliest deze auto dynamiek.
- De tildrempel bij de vijfde deur is onhandig als je een krat in de auto wil schuiven.

Modeleigenschappen Peugeot 308 (2007-2014)
De eerste generatie van de Peugeot 308 met modelcode T7 is de opvolger van de immens populaire Peugeot 307. Rationeel bezien overklast de nieuwkomer zijn voorganger. Zo is hij ruimer, moderner en comfortabeler. Toch verlaat hij gedurende zijn bestaan niet in dezelfde grote aantallen de Nederlandse showrooms. Achterliggende oorzaken daarvan zijn moeilijk te duiden. Mogelijk heeft de opkomst van de SUV er iets mee te maken, want in die vorm is de 308 van de eerste generatie nog niet verkrijgbaar. Zelfs niet onder de naam Peugeot 3008, want dat technisch nauw verwante model is in deze periode nog een MPV.
Prestaties Peugeot 308 (2007-2014)
Een Peugeot 308 is verkrijgbaar met tal van aandrijvingen die allemaal werken op fossiele brandstof. De diesel- en benzinemotoren leveren verschillende prestaties. De minst krachtige daarvan lukt het niet om de relatief zware auto redelijk snel op gang te krijgen en te houden. Vandaar dat die alleen is aan te raden voor chauffeurs die niet malen om snelheid of trekkracht en die niet vaak de snelweg op gaan. Het andere uiterste komt minder vaak voor. Een voorbeeld daarvan vind je onder andere in de Peugeot 308 GTI 1.6 THP 200 PK. Die kan lekker snel accelereren.

Rijgedrag Peugeot 308 (2007-2014)
De rijeigenschappen van een Peugeot 308 van de eerste generatie zijn over het algemeen eerder comfortabel dan sportief. De vering is niet te stug, hij schakelt makkelijk in verschillende versnellingen en het stuur geeft met name in midden – bij rechtdoor – enige speling. Sommige chauffeurs vinden dat prettig, anderen niet. Wat betreft het rijgedrag geldt hetzelfde als wat betreft de prestaties: Een CC rijdt doorgaans iets sportiever dan een hatchback of een stationwagen.
Comfort Peugeot 308 (2007-2014)
Comfort is een subjectief begrip. Waar de één ruimte belangrijk vindt om comfortabel te zitten, geeft de ander de voorkeur aan lederen bekleding en een dak dat open kan. De Peugeot 308 is als geen andere auto in staat om in te spelen op die persoonlijke definitie van comfort. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de verschillende stoelen die in verschillende modellen beschikbaar zijn. In de SW (stationwagen) vind je uitneembare stoelen om bagageruimte te creëren, terwijl je in een CC kuipstoelen vindt die extra steun verschaffen tijdens sportieve manoeuvres. Ieder gewenst soort comfort is mogelijk.

Uitvoeringen Peugeot 308 (2007-2014)
De eerste generatie van de Peugeot 308 is sinds 2009 onder de naam CC verkrijgbaar als coupé-cabriolet. Peugeot beseft dat potentiële kopers van dit model niet zitten te wachten op langzame uitvoeringen. Vandaar dat de minst krachtige motoren van de 308 in deze auto niet te vinden zijn.
Aandrijving Peugeot 308 CC (2007-2014)
Het aantal uitvoeringen van de Peugeot 308 is talrijk. De niveaus dragen kleurrijke namen als X-Line, Bioflex, Sportium, Blue Lease en Style. Alles binnen het redelijke is voorhanden: navigatie, cruisecontrol, lichtmetalen velgen, panoramadak enzovoort. Houd er bij de laatstgenoemde optie rekening mee dat die bij zonnig weer in geopende toestand bijdraagt aan de toch al niet geringe warmteontwikkeling in de auto. Bijzonder uitvoeringen voor de liefhebber om in de gaten te houden zijn de sportieve Féline en de luxe Roland Garros.

Betrouwbaarheid Peugeot 308 (2007-2014)
De eerste generatie van de Peugeot 308 is redelijk betrouwbaar. Dat neemt niet weg dat een aantal euvels soms voorkomt. De kans dat jij er last van gaat krijgen na aanschaf van één van de Peugeot 308 occasions is klein, maar zeker niet uit te sluiten. Zo is de koeling van de motor iets om in de gaten te houden. Onthoud daarom dat het een slecht idee is om door te rijden als je op het dashboard ziet dat de temperatuur van het motorblok te hoog oploopt; laat er altijd direct een expert naar kijken. Zo voorkom je ernstige problemen.
Kosten Peugeot 308 (2007-2014)
Een Peugeot 308 van de eerste generatie vind je in feite voor ieder budget en voor iedere behoefte. De eerste hatchbacks met een hoge kilometerstand vind je al voor een overzichtelijk bedrag. De prijs van coupé-cabriolets kan daarentegen veel verder oplopen, vooral als je zinnen zet op fraaie modellen als de 308 CC Roland Garros of Féline. Aan de andere kant; als je de prijzen hiervan afzet tegen andere sportieve cabriolets blijk je ook met deze modellen niet bijzonder duur uit te zijn.

AutoTrack oordeel Peugeot 308 (2007-2014)
De Peugeot 308 is een opvallend veelzijdige auto die in verschillende hoedanigheden het leven enorm kan veraangenamen. Met de SW beleef je lol tijdens kinderfeestjes en bezoekjes aan een woonwarenhuis, terwijl de CC zich uitstekend leent voor zonovergoten vakanties aan de kust. Het aanbod is groot, dus via AutoTrack vind je er altijd wel één die optimaal aansluit op jouw wensen en eisen. Dat geldt niet alleen voor de carrosserievorm, maar ook voor het uitrustingsniveau en de kracht van de motor. Wil je persé een SUV? Dan moet je verder kijken, bijvoorbeeld naar de tweede generatie van de Peugeot 3008.
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op





