Skoda Fabia

De Skoda Fabia is een degelijke hatchback, sedan of stationwagen zonder poespas. Spannend is hij niet, maar voor veel mensen is dat ook helemaal niet nodig. Voor boodschappen, woon-werkverkeer en dagjes uit is deze functionele auto meer dan voldoende.

Bekijk 808 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe Skoda Fabia is bijzonder ruim.
  • PluspuntDe stoelen zijn uitstekend en zitten ook prettig tijdens lange afstanden.
  • PluspuntTechnisch valt er weinig aan te merken op de Skoda Fabia.
  • MinpuntDe Skoda Fabia is niet geschikt voor een sportieve rijstijl.
  • MinpuntDe vormgeving is zeer behoudend.
  • MinpuntHet interieur van de meeste versies bevat veel hard plastic.

Skoda Fabia op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Skoda Fabia is eerder comfortabel dan sportief. De meeste recente exemplaren komen prima mee in het dagelijkse verkeer. Heb je een oude occasion op het oog? Probeer dan goed uit of hij snel genoeg voor je is, want er bestaan nog Fabia’s die tergend langzaam optrekken.
  • Verbruik: De Skoda Fabia is niet beschikbaar met een elektrische of hybride aandrijving. Daar staat tegenover dat hij licht is en dus eigenlijk ook geen grote dorstige motor nodig heeft. Hij gaat als gevolg altijd relatief zuinig om met brandstof. Dat geldt met name voor recente modellen en de eerdere diesels.
  • Uitrusting en comfort: De Skoda Fabia gaat al enige decennia mee en wat betreft de uitrusting en het comfort maakt het uit over welk bouwjaar je het hebt. Als je op dat vlak veeleisend bent, doe je er goed aan de oude exemplaren te vermijden. Een nieuwe Fabia biedt alles wat je nodig hebt, zonder daarin te overdrijven.
  • Betrouwbaarheid: De Skoda Fabia maakt gebruik van bewezen Volkswagen techniek. Hij staat te boek als betrouwbaarder dan de meeste Europese auto’s, maar iets minder betrouwbaar dan concurrentie uit Japan en Zuid-Korea.
  • Kosten: Een Skoda Fabia is een redelijk voordelige auto. De aanschafprijs is bescheiden en de terugkerende kosten als wegenbelasting, brandstof, reparatie en onderhoud zijn overzichtelijk.
De Skoda is zo ruim en comfortabel dat je er met het hele gezin op een aangename manier mee naar het zonnige zuiden kunt reizen. Je staat verstelt hoeveel spullen er in de stationwagen kunnen.
Harry
Automotive expert
Skoda Fabia (2015 tot 2021)

Skoda Fabia (2015 tot 2021)

Bij de derde generatie van de Fabia werd de overgang van budgettopper naar middenklasser steeds duidelijker. De auto zag er veel volwassener uit en was beter uitgerust.

De auto was er alleen als vijfdeurs hatchback of opvallend ruime stationwagen. Efficiënte TSI-motoren zorgden voor een lagere uitstoot en betere verbruikscijfers, al waren er de nodige kinderziektes. Tot de facelift van 2018 waren er ook zeer zuinige (maar niet zo schone) dieselmotoren leverbaar. Ondanks de iets rijkere uitrusting en het verbeterde uiterlijk is ook deze Fabia een echte Skoda: degelijk, nuchter en praktisch. Nieuwprijzen voor de derde generatie liepen uiteen van €14.450 tot €26.750.

Skoda Fabia (2021 tot heden)

Skoda Fabia (2021 tot heden)

De vierde generatie van de Skoda Fabia is enkel als hatchback verkrijgbaar. Hij is een decimeter langer dan de eerste generatie. De kofferbak heeft een inhoud van 380 liter, 120 liter meer dan het model uit 2000. De benzinemotor levert minimaal 80 paardenkrachten en maximaal 116.

De nieuwprijzen lagen in 2024 tussen de €20.000 en €30.000. Dat is een flinke prijsstijging ten opzichte van het begin. Daar mag echter direct bij worden opgemerkt dat de auto al lang niet meer het budgetmodel van toen is en in alle opzichten een veel completere auto is geworden.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • anwb.nl
  • wikipedia.org
  • whatcar.com

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op