











Skoda Fabia 1.4 Elegance
2007198.632 km
In het verleden werden de auto’s van Škoda gezien als één van de vele automerken die uit Oost-Europa afkomstig waren. Hierdoor kreeg Škoda een goedkoop imago en werden de auto’s niet gezien als een betrouwbaar vervoermiddel. Begin jaren 90 kwam de ommekeer. Mede door de overname door Volkswagen kon Škoda het tegendeel van de ontstane vooroordelen bewijzen. Škoda heeft nu modellen in de showroom staan die duidelijk gezien kunnen worden als auto’s voor de toekomst.
Wat heel weinig mensen weten, is dat Škoda het op vijf na oudste nog bestaande automerk is. Het van oorsprong Tsjechisch automerk werd in 1895 opgericht door Václav Laurin en Václav Klement. We noemen de namen van de oprichters expliciet omdat de aanduiding Laurin & Klement nog altijd wordt gebruikt voor de luxe modellen van het merk. Het merk, dat sinds 1925 Škoda Auto heette, groeide uit tot marktleider in Tsjechoslowakije en bracht modellen uit met namen die we nu nog kennen als de Rapid, Superb, Octavia en Felicia.
Zoals aangegeven werden de auto’s van Škoda gezien als echte Oost Europese auto’s en werden vergeleken met Lada en Dacia, auto’s die in ons land een niet al te best imago hadden. Het Felicia model uit 1994 leidde de ommekeer in. Dit was het laatste zelfstandige Škoda-ontwerp. De modellen die volgden werden voorzien van techniek van de nieuwe eigenaar, de Volkswagen Group. De alom geprezen Volkswagen Touran is zelfs een volledig Škoda-ontwerp, maar kon niet onder deze merknaam worden uitgebracht omdat het voor Volkswagen niet acceptabel was dat het zelf op dat moment nog geen MPV model op de markt had gebracht.
De nieuwe Škoda modellen bewijzen absoluut het tegendeel van de vooroordelen waar het merk ooit mee te kampen heeft gehad. Een moderne Škoda is mooi vormgegeven, slim ontworpen en kan gerust gezien worden als degelijk. Daarbij komt dat een Škoda niet te duur is in aanschaf. Een Škoda is dus een auto die uitstekend geschikt is als zowel gezins- als zakenauto. Het merk biedt een rijcomfort, het bedieningsgemak en de ruimte die aansluit op de wensen van een gemiddelde automobilist. Het is dan ook niet voor niets dat Škoda in het begin van de eeuw een van de snelst groeiende automerken was.
Dat Škoda ook een blik richt naar de toekomst, bewijzen de Greenline modellen. Deze modellen zijn voorzien van motoren met een relatief kleine cilinderinhoud, lagere eindoverbrengingen, een start-stop systeem, geavanceerde remsystemen, een verlaagd onderstel en banden met een lage rolweerstand. Hierdoor wordt het brandstofverbruik beperkt en is en sprake van een lagere CO2 uitstoot.
Liever leasen? Lees alles over Skoda private lease op AutoWeek.nl