Suzuki Celerio review FE (2015-2021)

De Suzuki Celerio is een compacte stadsauto met een fameuze voorganger. Hij neemt namelijk het stokje over van de Suzuki Alto, die decennialang talloze bestuurders en hun passagiers tot volle tevredenheid van basale mobiliteit heeft voorzien. Met de verschijning van de Celerio verdwijnt eveneens de Suzuki Splash. Dat is ook een stadsauto, maar dan eentje met wat extra hoogte. De nieuweling heeft dus grote schoenen te vullen. Vandaar misschien dat hij extra hoogte en lengte heeft gekregen. Dat levert meer ruimte op, vooral achterin en in de kofferruimte. Dat is handig voor vervoer van grote passagiers, boodschappen, sporttassen en verhuisdozen.

Bekijk 168 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe Suzuki Celerio is een bijzonder betrouwbare auto.
  • PluspuntVan buiten is hij compact, maar van binnen desondanks verrassend ruim.
  • PluspuntDe Celerio gaat zuinig om met brandstof.
  • MinpuntDe Suzuki Celerio heeft een interieur dat pover is uitgevoerd.
  • MinpuntHet is niet mogelijk een vlakke laadvloer te creëren.
  • MinpuntDe besturing voelt vaag en afstandelijk.
Modeleigenschappen Suzuki Celerio (2015-2021)

Modeleigenschappen Suzuki Celerio (2015-2021)

Suzuki heeft een uitstekende reputatie als het gaat om het bouwen van betrouwbare compacte auto’s, die dankzij kwalitatief uitstekende aandrijvingen en een lichte carrosserie zuinig met brandstof omgaan. Zo ook de Celerio. Hij onderscheidt zich van andere modellen als de Suzuki Swift, de Suzuki Jimny en de Suzuki Vitara door een volslagen gebrek aan overbodige luxe of andere poespas. Hij is niet snel, hij is niet stoer en hij is niet hip. De Celerio is namelijk vooral bijzonder functioneel. Dat betekent dat hij rijdt en ruimte biedt tegen een minimale prijs. In die hoedanigheid is het een bijzonder uitgekiende auto.

Prestaties Suzuki Celerio (2015-2021)

Verwacht geen sportieve prestaties van de Suzuki Celerio. De keuze voor de aandrijving is namelijk beperkt tot een enkele kleine benzinemotor. Dit betekent dat alle modellen nagenoeg even snel (of langzaam) optrekken en dezelfde maximumsnelheid hebben. Voor veel bestuurders zijn die prestaties voldoende, vooral als ze het merendeel van hun tijd in stedelijk gebied doorbrengen. Invoegen op de snelweg lukt, maar vraagt wel enige tijd. Om eenmaal op tempo enige versnelling te realiseren is terugschakelen noodzakelijk. Het sterke punt van de Suzuki Celerio is het brandstofverbruik dat zeer bescheiden is. Ook de schadelijke uitstoot is voor een benzineauto bijzonder redelijk.

Rijgedrag Suzuki Celerio (2015-2021)

Rijgedrag Suzuki Celerio (2015-2021)

De Suzuki Celerio heeft een vering en een demping die naar Europese begrippen ietwat deinerig is. Dat voelt comfortabel. Het stuur reageert wat traag en gevoelloos en hetzelfde geldt voor de koppeling. Als de Celerio iets te hard door de bocht gaat, helt hij iets over. Erg is dat niet, want bestuurders met een sportieve rijstijl kiezen niet voor deze auto. De Celerio ontleent zijn bestaansrecht aan mensen die veel korte ritjes in en rond de stad maken en daar is hij dan ook bijzonder geschikt voor. Van de tekortkomingen merk je binnen de bebouwde kom hoegenaamd niets.

Comfort Suzuki Celerio (2015-2021)

Het comfort dat de Suzuki Celerio biedt is beperkt, maar in veel opzichten afdoende. De inzittenden kunnen het klimaat regelen en de raampjes openen. Sterker nog; achterin kunnen de ramen helemaal naar beneden open en dat kan bij heel veel concurrerende modellen niet. Het interieur is opgetrokken uit het harde plastic dat je in veel budgetvriendelijke auto’s aantreft. De vormgeving is uitgesproken eenvoudig. Als je de achterbank omklapt, ontstaat er geen vlakke laadvloer. Daarbij is er bij de achterklep sprake van een tildrempel. Wat naast de gulle binnenruimte een sterk punt is van de Celerio is de bijzonder ruime instap.

Betrouwbaarheid Suzuki Celerio (2015-2021)

Betrouwbaarheid Suzuki Celerio (2015-2021)

Het kan zijn dat je even schrikt als je de score van deze auto opzoekt bij de crashtests. De reden daarvoor is dat het instapmodel van de Suzuki Celerio uit de eerste jaren over weinig airbags beschikt. Latere modellen zijn in dat opzicht veiliger. Motorisch en mechanisch valt er niets af te dingen op de Suzuki Celerio. Dit is een auto die zelden of nooit last heeft van storingen, zeker niet als hij al zijn onderhoudsbeurten krijgt. Controleer bij interessante Suzuki Celerio occasions dus altijd of de onderhoudshistorie volledig is.

Kosten Suzuki Celerio (2015-2021)

De vraagprijs voor een Suzuki Celerio ligt laag. Dat geldt nieuw en tweedehands. Andere compacte auto’s met vijf deuren kosten vaak meer. Meestal beschikken ze ook over een hipper design en een betere afwerking. Het is dus merkbaar waar de lage prijs vandaan komt. Maar wie maalt erom? De wegenbelasting is laag en bij de benzinepomp kom je zelden. Kosten voor reparatie en onderhoud zijn ook bijzonder overzichtelijk. Als je voor weinig geld een praktische auto voor je deur wilt hebben staan, is de Suzuki Celerio een zeer verdedigbare keuze.

AutoTrack oordeel Suzuki Celerio (2015-2021)

AutoTrack oordeel Suzuki Celerio (2015-2021)

De Suzuki Celerio is een auto met kwaliteiten die niet bijzonder opvallen. Denk daarbij onder andere aan de ruime zit achterin, de relatief ruime bagageruimte en de betrouwbare techniek. Bovendien is het in economisch opzicht een doordachte auto met een lage aanschafprijs, een gunstig tarief voor de wegenbelasting en een bescheiden brandstofverbruik. Als je al deze pluspunten op een rijtje zet, vraag je je af waarom zoveel mensen kiezen voor auto’s die er weliswaar beter uitzien, maar in andere opzichten echt onderdoen aan de Celerio. Het is een goede auto, die in veel situaties de beste keuze is.

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op