Suzuki Ignis review FH (2001-2006) & MH (2003-2006)

Suzuki staat bekend om zijn lichte compacte auto’s. De eerste generatie van de Suzuki Ignis vormt daarop geen uitzondering. Hij staat te boek als een hatchback, maar als je het model goed in je opneemt zie je ook trekjes van een personenbusje, een MPV of een SUV. Het gevolg is een stoer uiterlijk, een prettige hoge instap en een verrassend ruim interieur. Zijn beperkte omvang en gewicht maken hem wendbaar en bijzonder geschikt voor korte ritten en stadsverkeer. Deze Ignis is ideaal voor dagelijkse ritten naar school, supermarkt of sportclub.

Bekijk 19 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe Suzuki Ignis is bijzonder betrouwbaar.
  • PluspuntVoor een compacte auto biedt hij relatief veel binnenruimte.
  • PluspuntWeinig auto’s laten zich zo makkelijk besturen als een Suzuki Ignis.
  • MinpuntHet interieur van de Suzuki Ignis is sober.
  • MinpuntBij een hoog toerental maakt de auto flink wat herrie.
  • MinpuntIn bochten heeft de Ignis een lichte neiging om rechtdoor te willen.
Modeleigenschappen Suzuki Ignis (2001-2006)

Modeleigenschappen Suzuki Ignis (2001-2006)

Meestal telt een Suzuki Ignis van de eerste generatie vijf deuren. Driedeursmodellen kom je minder vaak tegen. Deze hebben altijd 2001, 2002 en 2003 als bouwjaar en een lengte van 3,62 meter. Dit in tegenstelling tot de versie met vijf deuren, die ook na 2003 uit de fabrieken rolt en dan bijna anderhalve decimeter langer is. Na 2006 staakt ook de productie van dit model. De tweede generatie volgt pas in 2016. Alternatieven met een stoere uitstraling uit die Ignis-loze periode zijn onder andere de Suzuki SX4, de Suzuki Vitara en de Suzuki Grand Vitara.

Prestaties Suzuki Ignis (2001-2006)

Een Suzuki Ignis koop je omdat het een compacte praktische auto is die relatief zuinig met brandstof omgaat. Voor sportieve topprestaties kun je beter uitwijken naar een ander model, tenzij je de hand weet te leggen op een van de zeldzame versies met een 1.5-liter motor. Niet dat je daar iedereen het nakijken mee geeft, maar dat is desondanks wel degelijk een auto die redelijk snel uit de startblokken komt en vlug door kan trekken naar snelheden boven de 100 kilometer per uur.

Rijgedrag Suzuki Ignis (2001-2006)

Rijgedrag Suzuki Ignis (2001-2006)

Iedereen kan overweg met een Suzuki Ignis. Alles werkt licht en soepel, mits je in een exemplaar rijdt met stuurbekrachtiging. Het instrumentarium is bijzonder overzichtelijk. Bij hoge snelheden kan de motor wat lawaai maken, maar dat is geen reden om je zorgen te maken over de techniek; net als bij meer Japanse auto’s komen veel kwaliteiten pas naar boven als de motor hoge toeren maakt. Het is vooral de geluidsisolatie die wat dat betreft in de eerste generatie van de Ignis iets tekortschiet. In de bochten heeft de Ignis last van onderstuur, hetgeen betekent dat hij rechtdoor lijkt te willen.

Comfort Suzuki Ignis (2001-2006)

Een Suzuki Ignis van de eerste generatie is gemaakt voor mensen die niet de hoofdprijs willen betalen. Dat is te merken aan de sobere uitrusting. Zo is niet iedere inzittende te spreken over de stoelen, die met name in de eerste modellen wat vlak zijn en niet overal even veel steun geven. Voor lange ritten zijn ze niet optimaal, maar op korte ritten leveren ze daarentegen geen enkel probleem op. Uitrustingsniveaus heten onder andere GA, GL, GLS en GLX. In het laatstgenoemde geval is er onder andere sprake van elektrisch bedienbare ramen en spiegels, lichtmetalen velgen en dakrelingen.

 Betrouwbaarheid Suzuki Ignis (2001-2006)

Betrouwbaarheid Suzuki Ignis (2001-2006)

Als het gaat om betrouwbaarheid, kun je bijna geen betere keuze maken dan een Suzuki Ignis. Let desondanks bij interessante Suzuki Ignis occasions altijd op de volledigheid van de onderhoudshistorie. En doordat dit model vaak dienst doet als tweede auto, komt het regelmatig voor dat een tweedehands exemplaar weinig kilometers heeft gemaakt en veel heeft stilgestaan. Op zich hoeft dat niet erg te zijn, maar het kan onder andere tot gevolg hebben dat de remmen minder goed lijken te werken. Meestal gaat zoiets vanzelf over. Test de remmen daarom tijdens de proefrit een paar keer goed uit.

Kosten Suzuki Ignis (2001-2006)

Een Suzuki Ignis van de eerste generatie is in financieel opzicht bijzonder aantrekkelijk; de aanschafprijs ligt laag, het verbruik is voor een auto van die leeftijd niet hoog, de wegenbelasting is overzichtelijk en voor reparatie en onderhoud kom je zelden tot nooit voor onaangename verrassingen te staan. De kosten voor deze auto liggen dus relatief laag op alle denkbare vlakken.

AutoTrack oordeel Suzuki Ignis (2001-2006)

AutoTrack oordeel Suzuki Ignis (2001-2006)

Een Suzuki Ignis van de eerste generatie is een echte aanrader als je tegen redelijke kosten een kwalitatief goede auto zoekt. Hij is ideaal als praktische boodschappenauto of als wendbare stadsauto. In dat opzicht is de Ignis voor veel eigenaren een multi-inzetbare steun en toeverlaat. Ook op lange afstanden stelt hij nooit teleur en je kunt er ondanks zijn compacte afmetingen nog aardig wat spullen in kwijt. Vermijd deze auto als je regelmatig grote volwassenen op de achterbank wilt laten plaatsnemen of als je prijs stelt op sportieve prestaties en een complete uitrusting met veel toeters en bellen.

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op