
Suzuki Ignis review MF (2016+)
Een Suzuki Ignis van 2016 of later behoort tot de tweede generatie. Net als zijn voorganger is het een compacte hatchback die iets weg heeft van een compacte SUV. Het verschil is dat de nieuwe editie veel onderscheidender is; het design grijpt terug naar stijlelementen van Suzuki’s uit de vorige eeuw. Daarnaast is het mogelijk deze auto volledig naar eigen behoefte te configureren. Van een compacte budgetauto is dus niet langer sprake. Eerder is de nieuwe Ignis een fashion statement dat getuigt van lef en individualiteit. Maar dat is zeker niet de enige reden waarom het een interessante auto is.
Bekijk 564 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De Suzuki Ignis heeft een karakteristiek en onderscheidend voorkomen.
- Deze tweede generatie laat zich verregaand personaliseren.
- Kwalitatief valt er niets af te dingen op de Suzuki Ignis.
- Het afwerkingsniveau en de materialen in het interieur kunnen beter.
- De indeling van de bagageruimte is onhandig.
- In bochten helt de Suzuki Ignis licht over.

Modeleigenschappen Suzuki Ignis (2016+)
Suzuki maakt meer compacte modellen dan de Ignis alleen. Sommigen daarvan hebben vergelijkbare afmetingen en vertonen meerdere overeenkomsten, bijvoorbeeld wat betreft het aantal deuren; vijf. Desondanks kun je stellen dat de Ignis een geheel eigen positie heeft binnen het aanbod van deze Japanse fabrikant. Zo is de Suzuki Celerio meer een prijspakker dan de Ignis ooit was. Mag het nog stoerder? Dan is de Suzuki Jimny vast iets voor jou. En als je voorkeur uitgaat naar een iets sportiever model dat nog stabieler op de weg ligt, kun je eens kijken bij de Suzuki Swift.
Prestaties Suzuki Ignis (2016+)
De Suzuki Ignis van de tweede generatie is een uitblinker als het gaat om brandstofverbruik. Tenzij je kiest voor een uitvoering met vierwielaandrijving, rijd je in een auto die beschikt over een zuinige brandstofmotor. De modellen met ‘Smart Hybrid’ in hun naam verbruiken zelfs nog minder benzine. Dit doordat ze energie opslaan tijdens het uitrollen en remmen. Een kleine elektromotor zet die dan weer in op andere momenten. Tot hoge snelheden leidt dit niet. Ook kun je niet bijzonder snel optrekken met deze auto. Dat maakt deze auto iets minder geschikt voor snelwegen. Beter past hij in een stedelijke omgeving.

Rijgedrag Suzuki Ignis (2016+)
Iedereen met een rijbewijs vindt snel zijn weg in een Suzuki Ignis; het dashboard is zeer overzichtelijk, de besturing functioneert licht en precies en het schakelen gaat vlot en soepel. In de bochten helt deze auto iets over, vooral als gevolg van zijn smalle en hoge postuur. Echt hinderlijk is dat niet, want de Ignis is per definitie geen auto voor sportieve rijders die zo snel mogelijk de bocht door willen. Zijn kwaliteiten komen daarentegen uitstekend tot hun recht tijdens het doen van boodschappen en het naar school brengen van de kinderen.
Comfort Suzuki Ignis (2016+)
De inzittenden van een Suzuki Ignis kunnen niet klagen over de ruimte die hen is toebedeeld. Achterin hebben passagiers uitzonderlijk veel ruimte rond voeten, knieën en hoofd, ook als ze een breed postuur hebben. Het is zelfs mogelijk om te kiezen voor een extra comfortabele bank met twee brede zitplaatsen en een verstelbare rugleuning. En er zijn nog veel meer opties, onder andere op het gebied van decoratie en veiligheid. Een in hoogte verstelbaar stuur behoort daar helaas niet toe. Het gevolg is dat niet iedere bestuurder een optimale zitpositie kan creëren.
Bagageruimte Suzuki Ignis (2016+)
De bagageruimte van een Suzuki Ignis van de tweede generatie is met 267 liter voor zijn klasse best ruim. Toch schuif je niet makkelijk een aantal dozen in deze auto. Dat komt allereerst door de hoge tildrempel. Bovendien is de laadvloer na het neerklappen van de achterbank niet vlak. Deze minder handige indeling is typerend voor de aankleding van het interieur, dat weliswaar leuk oogt, maar verder geen stevige of doordachte indruk maakt.

Betrouwbaarheid Suzuki Ignis (2016+)
De technische bouwkwaliteit van een Suzuki Ignis is uitmuntend. De kans dat je er met pech mee aan de kant van de weg komt te staan is verwaarloosbaar, zeker als je zorg draagt voor regelmatig onderhoud. Check altijd de historie van Suzuki Ignis occasions die je op het oog hebt.
Kosten Suzuki Ignis (2016+)
Suzuki heeft een reputatie als het gaat om het maken van betaalbare compacte auto’s. De Suzuki Ignis van de tweede generatie maakt die helaas niet helemaal waar. Andere modellen van hetzelfde merk bieden een scherpere verhouding tussen prijs en kwaliteit, maar hebben een minder spectaculaire vormgeving. De kosten voor wegenbelasting, brandstof, reparatie en onderhoud zijn daarentegen relatief laag, net zoals bij andere modellen het geval is.

AutoTrack oordeel Suzuki Ignis (2016+)
De Suzuki Ignis van de tweede generatie is een speels vormgegeven auto waar je met name binnen de bebouwde kom heel makkelijk kinderen en volwassenen mee naar de plek van bestemming kunt brengen. Hij is klein en wendbaar, waardoor je hem makkelijk parkeert. Maak je veel kilometers op de snelweg? Ga je vaak naar de milieustraat of een woonwarenhuis? Bedenk dan dat je met een grotere of meer solide auto als een Suzuki Vitara of een Suzuki S-Cross waarschijnlijk beter uit de voeten kunt.
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op





