
Suzuki S-Cross review JY (2013-2022)
Een Suzuki S-Cross is een crossover; een praktische gezinsauto die het midden houdt tussen een stationwagen en een SUV. Ondanks zijn stoere uiterlijk en de mogelijkheid tot vierwielaandrijving biedt hij geen stugge, maar een comfortabele wegligging. Dat maakt hem ideaal voor vakanties en familieuitjes, ook als je daarvoor even de verharde weg moet verlaten. Maar je hoeft natuurlijk geen gezin te hebben om de kwaliteiten van deze auto op hun volle waarde te kunnen schatten; betrouwbaarheid, opbergruimte, bedieningsgemak en comfort zijn immers kwaliteiten die iedereen in een auto kan waarderen, vooral als die laag geprijsd is.
Bekijk 272 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De nieuwprijs van de Suzuki S-Cross is bijzonder redelijk.
- Net als iedere Suzuki is het een buitengewoon betrouwbare auto.
- Met zijn opbergvakken en gulle bagageruimte kun je er makkelijk veel spullen in kwijt.
- De comfortabele vering is voor sommige inzittenden te week.
- Het interieur bevat veel hard plastic dat een goedkope indruk maakt.
- Met een schuifdak hebben volwassen achterpassagiers weinig hoofdruimte.

Modeleigenschappen Suzuki S-Cross (2013-2022)
De Suzuki S-Cross neemt de plaats in van de Suzuki SX4, die technisch verwant is aan de Suzuki Swift. De grote verschillen met de Swift liggen in de afmetingen; met een lengte, breedte en hoogte van respectievelijk 4,30, 1,78 en 1,58 meter is de S-Cross bijna een halve meter langer en acht centimeter hoger. Gevolg is onder andere een bagageruimte met een inhoud van 430 liter. Dat is maar liefst 62% meer volume. De S-Cross is overigens ook een stuk groter dan de SX4.
Prestaties Suzuki S-Cross (2013-2022)
Suzuki heeft een uitstekende reputatie als het gaat om het maken van kleine auto’s die relatief weinig brandstof verbruiken. Voor de S-Cross geldt dat hij ook verkrijgbaar is met een hybride aandrijving die energie terugwint tijdens het uitrollen en remmen. Zolang je niet verwacht dat je altijd als eerste bij de stoplichten weg bent, kun je in het dagelijkse Nederlandse verkeer prima uit de voeten met deze auto. Houd rekening met een iets hoger verbruik als je kiest voor een exemplaar met vierwielaandrijving.

Rijgedrag Suzuki S-Cross (2013-2022)
De beschikbare motoren van de Suzuki S-Cross hebben een pittig karakter en laten zich horen als ze flink wat toeren moeten maken. Dat komt mede doordat de geluidsisolatie niet bepaald van topkwaliteit is. Het sturen gaat licht en hetzelfde geldt voor schakelen. De optionele automaat blijft goed bij de les. Onder andere dankzij de flippers aan het stuur kun je er redelijk sportief bochten mee aansnijden. In tegenstelling tot enkele andere modellen van Suzuki heeft de S-Cross totaal geen onderstuur; hij gaat dus precies zo de bocht in als jij dat wilt, zonder een neiging om rechtdoor te willen.
Comfort Suzuki S-Cross (2013-2022)
De vering en de schokdempers geven de Suzuki S-Cross een comfortabele wegligging. Bestuurders die de stuggere vering van de SX4 gewend zijn kunnen moeite hebben om daaraan te wennen. De verschillende uitrustingsniveaus zijn bijzonder compleet en maken het verblijf in de auto bijzonder aangenaam. Vreemd genoeg behoren rijstrookassistentie en dodehoekwaarschuwing niet tot de mogelijkheden. Dit in tegenstelling tot een panoramadak. Denk echter goed na voordat je dat neemt; de benodigde extra ruimte gaat namelijk ten koste van de hoofdruimte voor passagiers achterin. Kies daarom niet voor een panoramadak als je regelmatig volwassen passagiers op de achterbank hebt.

Betrouwbaarheid Suzuki S-Cross (2013-2022)
Bijna iedere auto heeft wel een typerende storing die vaker dan gemiddeld voorkomt. Bij de door-en-door betrouwbare Suzuki S-Cross is dat (net als bij de meeste andere Suzuki’s) echter niet het geval. Dit is een auto die het zelden of nooit af laat weten. Desalniettemin is het verstandig om bij interessante Suzuki S-Cross occasions te checken of de onderhoudshistorie volledig is, want dat is een belangrijke voorwaarde voor jarenlang storingsvrij rijplezier.
Kosten Suzuki S-Cross (2013-2022)
Een Suzuki S-Cross is ontworpen vanuit het idee dat een goede auto niet veel geld hoeft te kosten. Dat verklaart onder andere waarom het interieur voor een deel uit hard plastic bestaat. Heb je het idee dat je een ander model ziet dat meer waar voor het geld biedt? Let dan goed op aanwezige opties als een multimediasysteem, een panoramadak of lederen bekleding. Vergeet ook niet om aspecten als wegenbelasting, brandstofverbruik en kosten voor reparatie en onderhoud mee te nemen in je financiële afwegingen. Als je daar allemaal aan denkt, is de kans groot dat de S-Cross het voordeligst blijkt.

AutoTrack oordeel Suzuki S-Cross (2013-2022)
De Suzuki S-Cross blinkt niet uit in sportieve prestaties of een luxueuze aankleding. Ook het design getuigt niet van buitengewoon veel uitstraling of originaliteit. Desalniettemin is deze crossover voor veel mensen een uitstekende keuze, vooral als zij waarde hechten aan functionaliteit, ruimte, betrouwbaarheid en kosten. Aardige bijkomstigheid is dat deze auto lekker rijdt en gretig de bochten in gaat. Als je al deze kwaliteiten van de S-Cross op een rijtje zet, is het eigenlijk een wonder dat er niet veel meer exemplaren van op de Nederlandse wegen rijden.
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op





