
Mini One
De Mini One is in motorisch opzicht het instapmodel van het merk. Dit betekent niet dat hij langzaam is, maar wel minder snel dan de rest. Hij is onder andere verkrijgbaar als hatchback en cabriolet.
Bekijk 359 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De Mini One verbruikt minder brandstof dan snellere modellen.
- Het is een auto met sportieve rijeigenschappen.
- Vormgeving en aankleding hebben een hoog niveau.
- Concurrerende merken bieden goedkopere alternatieven.
- De meeste modellen van de Mini One hebben een kleine binnenruimte.
- Echt snel optrekken kun je vergeten.
Mini One op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Mini One heeft net als andere Mini’s sportieve rijeigenschappen. Dat betekent dat de besturing strak aanvoelt, de auto goed op de weg ligt en de vering en de demping enigszins stevig aanvoelen. In de meeste modellen is je zitpositie relatief laag, hetgeen een spannende snelheidsbeleving geeft, vergelijkbaar met een skelter. Bij Mini spreken ze daarom graag van het Go-Kart-gevoel. Een Mini One heeft de minst snelle aandrijving uit het aanbod, maar die is nog altijd vrij snel; zelfs in het traagste model (de Mini Countryman One) kun je als deze over een benzinemotor beschikt binnen 12 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur accelereren. De diesel heeft iets langer nodig.
- Verbruik: Het eerste voordeel van de kleinere motor is dat deze minder brandstof verbruikt. Dat scheelt substantieel ten opzichte van de krachtige motoren die onder andere in de Mini Cooper S en de Mini John Cooper Works zitten.
- Uitrusting en comfort: Het overgrote deel van de beschikbare Mini One occasions bestaat uit hatchbacks met 3 deuren. Deze zijn compact en dat is merkbaar op de moeilijk toegankelijke achterbank en in de bagageruimte. Voorin zit je echter vorstelijk, niet in de laatste plaats vanwege het uitzicht op het fraaie dashboard met ronde displays en nostalgisch aandoende tuimelschakelaars. Het geheel zit degelijk in elkaar; als je iets vastpakt, voelt het stevig aan.
- Betrouwbaarheid: De Mini One is doorgaans een betrouwbare auto. Regelmatig onderhoud is belangrijk. Controleer voor aankoop van een occasion daarom altijd de onderhoudshistorie op volledigheid.
- Kosten: Het tweede voordeel van de kleinere motor is dat de aanschafprijs iets lager ligt dan die van grotere exemplaren. Dat geldt niet alleen voor nieuwe auto’s, maar ook tweedehands exemplaren. Een Mini One mag daardoor dan relatief goedkoop zijn ten opzichte van andere Mini’s, maar dat geldt zeker niet ten opzichte van compacte hatchbacks van andere modellen. Het blijft een merk voor kopers met een ruim budget.
De Mini One heeft alle leuke stijlkenmerken van een Mini. Als je daarvan houdt en niet als eerste weg hoeft te zijn bij het stoplicht, is hij in financieel opzicht een interessante optie.
Automotive expert

Mini One (2007 tot 2014)
De tweede generatie Mini’s wijkt optisch amper af van de eerste generatie. De belangrijkste verschillen huizen onder de motorkap; een Mini One van de tweede generatie heeft een 1,4-liter benzinemotor met een maximaal vermogen van 95 paardenkrachten. Het minder vaak voorkomende alternatief is de 1,6-liter dieselmotor met 5 paardenkrachten minder.
De Mini Cabrio en de Mini Mini (met 3 of 5 deuren) bestaan al sinds de eerste generatie als Mini One. Met de tweede generatie komen daar de Mini Countryman (een SUV) en de Mini Clubman (een stationwagen) bij. Nieuwprijzen lagen tussen € 17.000 voor een driedeurs cabriolet en € 32.000 voor een Countryman.
Andere modellen van Mini

Mini One (2014 tot 2024)
De interieurs van de derde generatie van de Mini One zijn eigentijdser. Ook de aandrijvingen sluiten beter aan bij de eisen van deze tijd; ze zijn schoner en gaan efficiënter met brandstof om. De 1,2-liter benzinemotor levert maximaal 102 paardenkrachten en de 1,5-liter dieselmotor 95. Voor het goedkoopste exemplaar betaalde je destijds nieuw iets meer dan € 20.000. Een volledig aangeklede Mini Countryman One kostte € 32.000.
Met de komst van de vierde generatie verdween de naam Mini One. De hatchback en de cabriolet heten nu Mini Cooper. De eenvoudigste uitvoering is nu de Mini Cooper C Essential met een 1,5-liter benzinemotor die maximaal 156 paardenkrachten levert. Diesels staan niet meer nieuw in de Nederlandse showrooms. Daarvoor in de plaats staan nu modellen met een elektrische aandrijving.
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- autolist.com
- euroncap.com
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op