
Mini Clubman
Als je een Mini met extra ruimte wilt, kom je al gauw uit bij de Mini Clubman. Het is een compacte stationwagen met openslaande deuren aan de achterkant.
Bekijk 369 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De Mini Clubman heeft sportieve rijeigenschappen.
- Deze auto kun je in verregaande mate personaliseren.
- Volwassenen van gemiddelde lengte kunnen ook achterin plaatsnemen.
- De bagageruimte is beperkt voor een stationwagen.
- Het zicht naar buiten is niet optimaal.
- De asymmetrische vormgeving van de eerste generatie is ongebruikelijk.
Mini Clubman op een rij
- Prestaties en rijgedrag: Als je een SUV gewend bent, schrik je misschien even van de lage zitpositie in de Mini Clubman, maar je merkt snel dat die een aangename snelheidsbeleving geeft. De wegligging is stevig, evenals de vering. Iedere handeling aan het stuur - hoe klein ook - komt direct door naar de wielen. De auto reageert voelbaar op jouw handelingen. Hij is gemaakt om je rijplezier te bieden en dat merk je zelfs al in de minder snelle uitvoeringen. Het aantal beschikbare aandrijvingen is groot, maar wel beperkt tot conventionele verbrandingsmotoren. Hou rekening met minder goed zicht naar voren door brede spijlen.
- Verbruik: De Mini Clubman is geen zware auto. Dat maakt hem niet per definitie zuinig. Vooral de snellere modellen verbruiken best veel brandstof.
- Uitrusting en comfort: Stationwagens van andere merken zijn over het algemeen groter dan de Mini Clubman. Dankzij de hoekige vormgeving biedt hij desondanks nog aardig wat ruimte voor inzittenden. Twee volwassenen van gemiddelde lengte passen prima op de achterbank. De stoelen zijn van goede kwaliteit en hetzelfde geldt voor de materialen waaruit het interieur is opgetrokken. Op de afwerking valt niets aan te merken. In de aankleding en de accessoires valt veel te kiezen. Zo behoren onder andere een panoramadak, stoelverwarming en een achteruitrijcamera tot de mogelijkheden. De twee achterdeuren openen wijd naar links en naar rechts. Dat is niet altijd even makkelijk als je wilt inladen. De bagageruimte is niet groot vergeleken met die van andere stationwagens.
- Betrouwbaarheid: De Mini Clubman staat bekend als een betrouwbare auto met een robuuste constructie.
- Kosten: De aanschafprijs van een Mini Clubman ligt hoger dan die van andere compacte auto’s. Voor dat extra geld krijg je een uniek design, een degelijke bouw en sportieve rijeigenschappen.
Als je weet om te gaan met de eigenzinnige deuren aan de achterkant, koop je met de Mini Clubman een heerlijk sportieve auto met een beetje extra gebruiksgemak.
Automotive expert

Mini Clubman (2007 tot 2015)
Met een lengte van 393 centimeter is de eerste generatie van de nieuwe Mini Clubman dik twee decimeter langer dan de reguliere Mini, het kleinste model uit het toenmalige aanbod. Bijzonder opvallend is de kleine deur aan de bijrijderskant. Deze geeft toegang tot de achterbank. De scharnieren bevinden zich als je ervoor staat aan de linkerkant. Kenners noemen dat een suicide door, een rear-hinged door of een coach door. Aan de bestuurderskant bevindt zich geen tweede deur, met als gevolg dat het totale ontwerp van de auto asymmetrisch is.
Mini hanteert modelnamen om het vermogen van de aandrijving aan te geven. Zo heeft de Mini Clubman One de lichtste motor. Daarna volgen de Cooper, de Cooper S en de Cooper S John Cooper Works. De benzinemotoren van de eerste generatie leveren achtereenvolgens 95, 120, 175 en 211 paardenkrachten. Voor diesels hanteert Mini dezelfde namen, alleen dan met de toevoeging ‘D’. Het vermogen begint dan bij 110 paardenkrachten en eindigt bij 143. Nieuwprijzen lagen tussen € 21.000 en € 42.000.
Andere modellen van Mini

Mini Clubman (2015 tot 2024)
De tweede generatie van de Mini Clubman is nog 3,5 decimeter langer dan zijn voorganger. De kleine deur aan de passagierszijde is verdwenen. In plaats daarvan heeft deze versie twee gewone achterdeuren. Samen met de dubbele achterdeuren telt dit model dus in totaal zes deuren. Ook nieuw is de mogelijkheid van vierwielaandrijving. Sinds 2022 staan er geen diesels meer nieuw in de Nederlandse showrooms.
De verschillende benzinemotoren leveren maximaal 98, 122, 192 en 231 paardenkrachten. Het instapmodel kostte nieuw pakweg € 28.500. Het meest betaalde je voor de Mini Clubman Cooper SD ALL4 Park Edition; een diesel met vierwielaandrijving die maximaal 190 paardenkrachten kan leveren. Voor € 53.000 kreeg je hem in je bezit.
Zoek op je favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- carwow.co.uk
- mini.nl
- euroncap.com
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op


















