
Mini John Cooper Works
Mini staat bekend om zijn sportieve rijeigenschappen. En als gewoon sportief nog niet sportief genoeg is, kan het nog altijd sportiever. Het meest sportief is de Mini John Cooper Works. Gekker dan dat gaat het niet worden.
Bekijk 116 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De Mini John Cooper Works is bijzonder snel en wendbaar.
- Hij is verkrijgbaar in verschillende carrosserievormen.
- Ook de aankleding onderscheidt hem van andere uitvoeringen.
- Financieel is de Mini John Cooper Works niet voor iedereen weggelegd.
- De meeste beschikbare occasions hebben achterin weinig ruimte.
- Voor lange ritten is de John Cooper Works minder geschikt.
Mini John Cooper Works op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De sportieve rijeigenschappen van de Mini Cooper John Works uiten zich in een strakke besturing, een stugge vering en een uitstekende wegligging. Als je graag snel accelereert is dit je auto. De aandrijving kan behoorlijk wat geluid maken, vooral bij hoge snelheden. Mede daardoor kan de auto bij het afleggen van lange afstanden tegen gaan staan. De stugge vering werkt in dat opzicht ook niet mee.
- Verbruik: De meeste modellen van een Mini John Cooper Works rijden op benzine en verbruiken meer brandstof dan bijvoorbeeld een Mini Cooper S of een Mini One. Diesels bestaan niet. Sinds 2025 zijn er ook elektrische modellen. Deze leveren dezelfde explosieve prestaties als hun conventionele voorgangers.
- Uitrusting en comfort: Een elektrisch aangedreven Mini John Cooper Works heeft in tegenstelling tot de modellen met benzinemotoren geen luchthappers op de motorkap. Wel kun je rekenen op speciale sportstoelen en andere versieringen. Bij een Mini krijg je sowieso al een degelijk interieur met karakteristieke stijlelementen als tuimelschakelaars en ronde displays. Het overgrote deel van het aanbod bestaat uit driedeurs hatchbacks en tweedeurs cabriolets. Dit heeft tot gevolg dat de binnenruimte beperkt is.
- Betrouwbaarheid: De Mini John Cooper Works staat bekend als een redelijk betrouwbare auto. Regulier professioneel onderhoud draagt bij aan een
- probleemloze rijervaring. Controleer bij een occasion daarom altijd de onderhoudshistorie op volledigheid.
- Kosten: De prijs van een Mini John Cooper Works is hoger dan die van andere modellen. Met extra accessoires schiet de prijs nog verder omhoog. Het is zonder meer mogelijk om een ‘hot hatch’ voor minder geld aan te schaffen.
In de Mini John Cooper Works krijg je het ultieme kart-gevoel. Je komt vlug van je plek en gaat laag over de grond. Het is een feestje om in deze auto te rijden.
Automotive expert

Mini John Cooper Works (2020 tot 2025)
De eerste moderne Mini Cooper S John Cooper Works GP dateert uit 2006. Nieuwe generaties volgden in 2013 en 2020. Laatstgenoemde editie heeft een motor met een cilinderinhoud van 2,0-liter.
Deze levert een maximaal vermogen van 231 paardenkrachten. Een nieuwe Mini John Cooper Works was in de bouwperiode nieuw leverbaar als driedeurs hatchback (Mini), SUV (Countryman), cabriolet en stationwagen (Clubman) voor bedragen die lagen tussen ongeveer € 45.000 en € 75.000.
Andere modellen van Mini

Mini John Cooper Works (2025 tot heden)
De vierde generatie Mini John Cooper Works heeft een noviteit. Hij is namelijk ook beschikbaar met een elektrische aandrijving, goed voor 258 paardenkrachten. Vanuit stilstand versnelt hij binnen 6 seconden naar 100 kilometer per uur. De actieradius is pakweg 350 kilometer.
Modellen die je als nieuwe John Cooper Works tegen kunt komen zijn de Mini Aceman, de Mini Cooper en de Mini Cooper Cabrio. Wil je een nieuwe kopen? Houd dan rekening met een bedrag dat boven de € 50.000 ligt.
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- mini.nl
- wikipedia.org
- cargurus.co.uk
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op