Mini Paceman

De Mini Paceman is een compacte SUV. Hij heeft 3 deuren en een schuin aflopende daklijn. Dat maakt hem een sportieve verschijning. Daarbij is hij enkel verkrijgbaar met krachtige aandrijvingen.

Bekijk 16 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe Mini Paceman is sportiever dan een reguliere SUV.
  • PluspuntHij heeft een onderscheidende vormgeving.
  • PluspuntDe bouwkwaliteit en het afwerkingsniveau zijn uitstekend.
  • MinpuntDe tweede zitrij van de Mini Paceman bestaat uit twee stoelen.
  • MinpuntAndere compacte SUV’s hebben een grotere bagageruimte.
  • MinpuntDe prijs is bovengemiddeld.

Mini Paceman op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: Een Mini Paceman heeft directe besturing en een stugge vering. Sportieve rijders voelen op die manier contact met de auto en het wegdek. De beschikbare aandrijvingen zijn krachtig genoeg om de auto binnen 11 tot 7,5 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 kilometer per uur te brengen. Ook vierwielaandrijving behoort tot de mogelijkheden. Dat alles is genoeg om een glimlach op het gezicht van veel bestuurders te toveren.
  • Verbruik: Zoek je een Mini die niet te veel brandstof verbruikt? Kijk dan bij de Mini Mini de Mini One of de Mini Electric. De Mini Paceman gaat niet economisch om met brandstof, vooral niet als hij vierwielaandrijving heeft.
  • Uitrusting en comfort: De carrosserievorm van de Mini Paceman houdt het midden tussen een SUV en een hatchback. Het gevolg is dat hij iets meer ruimte biedt voor passagiers op de tweede zitrij, maar niet veel. De stoelen bieden comfort voor mensen die niet al te lang zijn. Lange mensen raken met hun kruin het schuin aflopende dak. De bagageruimte heeft een inhoud van 330 liter en dat is 120 liter minder dan in een even lange Mini Countryman. Vormgeving, bouw en afwerkingsniveau van het interieur zijn dik in orde. Alles wat je vastpakt voelt stevig en prettig aan.
  • Betrouwbaarheid: De Mini Paceman staat over het algemeen bekend als een betrouwbare auto. Let bij aankoop wel op de volledigheid van de onderhoudshistorie. Daarbij geldt voor een sportieve auto als deze dat niet iedere eigenaar er even voorzichtig mee omgaat. Wees tijdens de proefrit daarom alert op eventuele schades en bijgeluiden.
  • Kosten: Koop de Mini Pacemaker vooral als je iets bijzonders wilt en de rijeigenschappen op prijs stelt. Zijn kwaliteiten doen hem boven de gemiddelde auto uitsteken en dat merk je in de prijs. Daarbij liggen de terugkerende kosten iets hoger, mede door het hogere brandstofverbruik.
Van alle Minimodellen behoort de Mini Paceman zonder enige twijfel tot een van de meest expressieve. Cooler dan dit bestaat haast niet. Bovendien is het een heerlijk sportieve auto om in te rijden.
Harry
Automotive expert
Mini Paceman (2013 tot 2017)

Mini Paceman (2013 tot 2017)

De Mini Paceman leunt technisch zwaar op de Mini Countryman. De kleinste benzinemotor heeft een cilinderinhoud van 1,6-liter met een maximaal vermogen van 122 paardenkrachten. In dat geval is het een Mini Cooper. Hij is ook verkrijgbaar als Mini Cooper S. In dat geval biedt hij in het geval van een benzinemotor 62 extra paardenkrachten. Dieselmotoren hebben eveneens een inhoud van 1,6-liter, maar dan met een maximaal vermogen van 112 of 143 paardenkrachten.

De oudste Mini Paceman komt uit 2013. Het eerste geüpdatete model is een jaar jonger. De verschillen zijn niet groot. De lichtmetalen wielen zijn lichter van kleur, de achtergrondkleur van de displays zijn anders en als je goed kijkt zie je iets meer chroom. Daarbij zijn de twee lakkleuren Jungle Green en Midnight Grey nieuw. De jongste Mini Paceman komt uit 2017. Sinds 2024 bestaat er een vijfdeurs SUV met een elektrische aandrijving en een bijna identieke naam: De Mini Aceman.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • anwb.nl
  • motortrend.com
  • wikipedia.org
  • euroncap.com

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op