Dacia Logan L52/K52 (2013-2020) review

De opvallendste kwaliteit van de Dacia Logan is zijn gunstige verhouding tussen de geboden binnenruimte en de nieuwprijs. Het merk Dacia blinkt hierin uit dankzij de inzet van bewezen – eerder gebruikte – techniek en het weglaten van alles wat inzittenden niet direct nodig hebben. Zo kan het zomaar gebeuren dat je een tweedehands Logan aantreft waarbij je met ouderwets handwerk de zijruiten moet openen. Veel komt dat niet voor, want de meeste kopers kiezen voor een iets uitgebreidere uitvoering. Zo krijgen zij een verrassend goede auto die betrouwbaarheid, comfort en ruimte biedt voor het hele gezin.

Bekijk 7 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntHet design van de Dacia Logan spreekt sinds 2013 meer automobilisten aan.
  • PluspuntHet is een ruime auto, vooral als je de prijs in overweging neemt.
  • PluspuntVoor een ruime auto verbruikt de Logan niet veel brandstof.
  • MinpuntDe Dacia Logan is niet langer verkrijgbaar met zeven zitplaatsen.
  • MinpuntMotorisch is de keuze beperkt.
  • MinpuntHet comfort voldoet niet voor een prettige reis over lange afstanden.
Modeleigenschappen Dacia Logan (2013-2020)

Modeleigenschappen Dacia Logan (2013-2020)

Met een lengte van vier en een halve meter, een hoogte van dik anderhalve meter en een breedte van een meter en 72 centimeter is de tweede generatie van de Dacia Logan een dikke decimeter lager dan zijn voorganger. In lengte is hij ietsjes toegenomen. Het gevolg is dat zijn contouren een meer sportieve indruk maken. De volledige naam luidt nu Dacia Logan MCV (Multi Capacity Vehicle), want andere carrosserievormen verschijnen niet meer. De optionele derde zitrij van de MCV is verdwenen. Wie dat wil, kan voor zevenzits Dacia’s na 2013 uitwijken naar de Dacia Lodgy en de Dacia Jogger.

Prestaties Dacia Logan (2013-2020)

Het aantal mogelijke aandrijvingen voor een Dacia Logan van de tweede generatie is beperkt tot drie. De dieselvariant kom je zelden tegen en ook de versie met ingebouwde LPG-installatie komt niet vaak voor. De reguliere benzineuitvoering is daarentegen veel verkocht. Die motor voldoet heel aardig om mee te komen in het dagelijks verkeer, mits je niet te veel passagiers of lading meeneemt. Verwacht in geen geval bovengemiddelde snelheid of kracht, want die ga je niet krijgen in deze auto. Dankzij het niet al te zware gewicht van de auto gaat hij onder normale condities betrekkelijk spaarzaam om met brandstof.

Rijgedrag Dacia Logan (2013-2020)

Rijgedrag Dacia Logan (2013-2020)

Het veercomfort van de Dacia Logan is opvallend goed. Hobbels en kuilen gaan amper merkbaar aan de inzittenden voorbij. De basis blijft onder normale omstandigheden behoorlijk stabiel, ook in de bochten. Sturen en schakelen gaat niet bijzonder verfijnd, maar soepel genoeg om te kunnen spreken van een adequaat tot redelijk prettig rijgedrag.

Comfort Dacia Logan (2013-2020)

De comfortabele vering bepaalt slechts een deel van de totale beleving in de Dacia Logan. Wat daar ook toe bijdraagt is bijvoorbeeld de kwaliteit van de stoelen en die is niet optimaal; wie er lang in zit merkt dat ze niet overal evenveel steun geven en dat het zitvlak net iets te kort is om de bovenbenen volledig te ondersteunen. Wat wel optimaal is, is de bewegingsvrijheid rond hoofd en knieën. Zelfs grote volwassenen hebben daar meer dan voldoende ruimte. Diezelfde zee aan ruimte is ook helemaal achterin aanwezig. Die is ideaal voor de bouwmarkt, de stort of het woonwarenhuis.

Uitrustingsniveau en opties Dacia Logan (2013-2020)

Het is mogelijk om een Dacia Logan te vinden die alleen over de meest basale uitrusting beschikt. In dat geval heb je bijvoorbeeld te maken met de Dacia Logan MCV TCe 90 Ambiance. Als je prijs stelt op een handbediende airconditioning kun je beter uitkijken naar modellen die het label Lauréate of Prestige in hun naam hebben. Ook cruisecontrol en lichtmetalen velgen behoren tot de mogelijkheden. Welke versie je ook kiest, je krijgt altijd de beschikking over een overzichtelijk dashboard en een interieur dat is opgetrokken uit eenvoudige materialen.

 Betrouwbaarheid Dacia Logan (2013-2020)

Betrouwbaarheid Dacia Logan (2013-2020)

Dat de Dacia Logan geen hoge nieuwprijs heeft is te merken aan verschillende aspecten, maar niet aan de betrouwbaarheid. Deze auto heeft in dat opzicht een goede reputatie opgebouwd en staat slechts zelden ongewild stil aan de kant van de weg. Kleinere storingen komen sporadisch voor, maar hulpdiensten kunnen in voorkomende gevallen meestal ter plekke een oplossing bieden. Let desondanks bij Dacia Logan occasions altijd op de onderhoudshistorie, want als die compleet is komt dat de betrouwbaarheid ten goede.

Kosten Dacia Logan (2013-2020)

De lage nieuwprijs van de Dacia Logan betekent niet automatisch dat de occasions eveneens voor een luttel bedrag te koop staan. In de eerste plaats neemt namelijk het prijsverschil tussen de verschillende merken en modellen in de loop der jaren af. En ten tweede is de Logan gewild vanwege zijn grote binnenruimte en zijn betrouwbaarheid, hetgeen de prijs ook iets opdrijft. Desalniettemin ben je doorgaans voordelig uit met de Logan, al is het alleen maar omdat ook de bedragen voor het brandstofverbruik en de wegenbelasting relatief overzichtelijk zijn.

Kosten Dacia Logan (2013-2020)

Kosten Dacia Logan (2013-2020)

De lage nieuwprijs van de Dacia Logan betekent niet automatisch dat de occasions eveneens voor een luttel bedrag te koop staan. In de eerste plaats neemt namelijk het prijsverschil tussen de verschillende merken en modellen in de loop der jaren af. En ten tweede is de Logan gewild vanwege zijn grote binnenruimte en zijn betrouwbaarheid, hetgeen de prijs ook iets opdrijft. Desalniettemin ben je doorgaans voordelig uit met de Logan, al is het alleen maar omdat ook de bedragen voor het brandstofverbruik en de wegenbelasting relatief overzichtelijk zijn.

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op