Dacia Logan L90/U90/F90 (2005-2013) review

De Dacia Logan is bij zijn verschijning in 2005 misschien één van de meest sympathieke auto’s die je in de showrooms kunt vinden. Want waar veel andere modellen het moeten hebben van een opvallend design, uitmuntende sportieve prestaties of uitbundige luxe, is het dit model dat als geen ander bijzonder acceptabele mobiliteit biedt voor een aangename nieuwprijs. De manier waarop Dacia dat met gebruik van beproefde techniek en slim ontwerp voor elkaar heeft gekregen is bewonderenswaardig. Het resultaat is kwalitatief uitstekend, waardoor ook oudere modellen als occasion voor een grote groep automobilisten een serieuze optie kunnen zijn.

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntEen Dacia Logan biedt veel auto voor weinig geld.
  • PluspuntHij bevat beproefde techniek en dat maakt de auto betrouwbaar.
  • PluspuntDe Dacia Logan is redelijk comfortabel.
  • MinpuntWeinig mensen vinden het design van de sedan aansprekend.
  • MinpuntVoor hele lange ritten bieden de stoelen onvoldoende steun.
  • MinpuntDe lichtste motor volstaat niet om met een volgeladen Logan bergop te rijden.
Modeleigenschappen Dacia Logan (2005-2013)

Modeleigenschappen Dacia Logan (2005-2013)

De eerste generatie van de Dacia Logan kent vier carrosserievormen. Verreweg de meest populaire is de Dacia Logan MCV. Die afkorting staat voor Maximum Capacity Vehicle. Als je er met vijf volwassenen in gaat zitten heeft iedereen meer dan voldoende bewegingsvrijheid rond hoofd en knieën. Met een neergeklapte achterbank kun je hem inzetten voor kleine verhuizingen, want de laadruimte is enorm; genoeg voor twintig verhuisdozen. Andere modellen zijn de sedan, de bestelwagen en de pick-up. Voor al die drie de modellen geldt dat je ze niet vaak tegenkomt op AutoTrack of op de openbare weg.

Prestaties Dacia Logan (2005-2013)

Een Dacia Logan koop je omdat je een ruime auto wilt voor een redelijke prijs. Als je het belangrijk vindt om snel op te trekken en hoge snelheden te halen, doe je er verstandig aan bij andere merken te kijken. De diesel- en benzinemotoren van de eerste generatie van de Dacia Logan voldoen uitstekend, zonder ergens in uit te blinken; niet in verbruik, niet in kracht en niet in snelheid. Invoegen op de snelweg gaat niet snel en bergop kan het tijdens de vakantie lastig worden om met de volgeladen auto vaart te maken, vooral met de kleinste beschikbare motor.

Rijgedrag Dacia Logan (2005-2013)

Rijgedrag Dacia Logan (2005-2013)

Denk niet dat een budgetauto als de Dacia Logan onprettig rijdt, want dat is absoluut niet het geval. Technisch is alles dik in orde met een prettig schakelende versnellingsbak en een stabiele basis. De Logan helt weliswaar iets over in de bochten, maar niet hinderlijk. De vering is comfortabeler dan die van menig concurrerend model. De besturing voelt wat indirect, maar dat neemt niet weg dat je de auto altijd precies krijgt waar je hem wilt hebben. Het geheel resulteert in een rijgedrag dat je eerder comfortabel dan sportief kunt noemen.

Comfort Dacia Logan (2005-2013)

Met vijf inzittenden is er in de Dacia Logan niemand die kan klagen over gebrek aan been- of hoofdruimte. Van de eerste generatie bestaat ook een versie van de MCV die over een derde zitrij beschikt. Kinderen hebben er genoeg ruimte. Voor volwassenen is hij lastig bereikbaar en biedt hij niet veel bewegingsvrijheid rond de knieën. De ruimte rond het hoofd is daarentegen riant en het feit dat de derde zitrij bestaat is al een wonder op zich in deze klasse. Passagiers kunnen veel meenemen dankzij de grote bagageruimte en tal van handige opbergvakken.

Uitrustingsniveau en opties Dacia Logan (2005-2013)

Een van de belangrijke trucs waarmee Dacia de prijs van de Logan laag weet te houden is het handhaven van de eenvoud rondom beproefde techniek. Verwacht dus geen hoogwaardig materiaal of uitgekiende ergonomie in deze auto. Hard plastic voert de boventoon in het interieur, dat in de meest basale uitvoering bijzonder sober is. Zelfs de elektrische bediening van de zijruiten is niet standaard. Het voordeel is dat het dashboard en de bediening daardoor bijzonder overzichtelijk zijn.

Betrouwbaarheid Dacia Logan (2005-2013)

Betrouwbaarheid Dacia Logan (2005-2013)

Wie via AutoTrack naar het aanbod van Dacia Logan occasions kijkt, komt meerdere oude exemplaren tegen met een bijzonder hoge kilometerstand. Dat is geen toeval. Met juist onderhoud blijken de aandrijvingen van deze auto’s bijzonder degelijk en betrouwbaar. De oorzaak daarvan ligt in de relatief eenvoudige techniek en de afwezigheid van complicerende extra’s. Wat er niet aanzit kan ook niet kapot. Check altijd de onderhoudshistorie van de Logan die je op het oog hebt. Als die oké is, kun je zomaar een auto aanschaffen waar je bijzonder lang plezier aan gaat beleven.

Kosten Dacia Logan (2005-2013)

De kwaliteiten van de Dacia Logan zijn bekend bij een grote groep automobilisten. Dat is merkbaar in de vraag naar occasions, die daardoor niet zo goedkoop zijn als je misschien zou verwachten. Toch blijft de prijs ten opzichte van die van vergelijkbare modellen heel overzichtelijk. Ook de kosten voor de wegenbelasting en de brandstof zijn redelijk. Als je graag weinig betaalt voor je mobiliteit, doe je er daarom goed aan de aanschaf van een Dacia Logan in overweging te nemen.

AutoTrack oordeel Dacia Logan (2005-2013)

AutoTrack oordeel Dacia Logan (2005-2013)

De Dacia Logan is een ruime auto die is gemaakt om goedkoop te zijn, zonder dat daar buitensporige concessies aan de kwaliteit voor zijn gedaan. Dat maakt het een basale, praktische auto die voor heel veel mensen de ideale oplossing kan zijn in hun zoektocht naar betaalbare mobiliteit. Deze auto toont overtuigend aan dat goedkoop niet altijd duurkoop is. Ben je gevoelig voor de status die een auto uitstraalt? Of ben je graag als eerste weg bij de verkeerslichten? In die gevallen is het zeer de vraag of je je prettig gaat voelen in deze auto.

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op