Dacia Sandero review B52 (2012-2021)

De tweede generatie van de Dacia Sandero met modelcode B54 beschikt in de basis over dezelfde kwaliteiten als zijn voorganger; het is een ruime vijfdeurs hatchback met betrouwbare techniek waar je relatief weinig voor betaalt. Waar andere merken zich profileren met grootse prestaties, veel comfort en eigenzinnig design, realiseert Dacia vriendelijk geprijsde mobiliteit dankzij de inzet van beproefde techniek en een slim ontwerp. Wil je zonder poespas van A naar B? Dan is de Dacia Sandero mogelijk de ideale auto voor jou.

Bekijk 259 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe Sandero biedt vergeleken met zijn concurrenten veel ruimte.
  • PluspuntDe prijs is aangenaam.
  • PluspuntDe basis van de techniek is beproefd.
  • MinpuntVooral als je wat harder de bocht in gaat, helt de auto licht over.
  • MinpuntSturen en schakelen gaat niet bijzonder accuraat of soepel.
  • MinpuntEen Sandero biedt weinig comfort of luxebeleving.
Modeleigenschappen Dacia Sandero (2012-2021)

Modeleigenschappen Dacia Sandero (2012-2021)

Wat de tweede generatie van de Dacia Sandero onderscheidt van zijn voorganger is de ontwikkeling die hij op verschillende aspecten heeft doorgemaakt. Het design oogt eigentijdser en de techniek is van recentere datum. Ook de ergonomie is iets verbeterd. Dit dankzij grotere knoppen op handig bereikbare plekken. Daarnaast zijn er meer opties verkrijgbaar, waaronder een multimediasysteem met 7-inch kleurenscherm en chromen lijsten rond de ventilatieroosters.

Afmetingen Dacia Sandero (2012-2021)

Wie nog meer ruimte wil, kan eventueel uitwijken naar de Dacia Logan MCV. Dat is dezelfde auto, maar dan in een nog ruimere uitvoering. Waar de Sandero met een lengte van 405 centimeter een bagageruimte van 320 liter biedt, gaat de Logan MCV daar met 45 centimeter en dik 250 liter overheen.

Prestaties Dacia Sandero (2012-2021)

De Dacia Sandero heeft niet veel gewicht. Eén van de voordelen die dat met zich meebrengt is het lage brandstofverbruik. Wie verwacht dat dit ook betekent dat de auto lekker snel kan optrekken, komt bedrogen uit. De kleine motoren van de tweede generatie doen hun werk goed genoeg om mee te komen met het dagelijkse verkeer, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Sportief rijden zit er niet in en snelle versies zijn niet verkrijgbaar.

Rijgedrag Dacia Sandero (2012-2021)

Rijgedrag Dacia Sandero (2012-2021)

Als de Dacia Sandero eenmaal op toeren is, rijdt hij lekker snel en constant, zij het met enig rumoer. Lange afstanden vormen motorisch geen enkel probleem, vooral niet op de snelweg of de provinciale wegen. Op een traject waar veel geschakeld en gestuurd moet worden, vraagt de Sandero iets meer inspanning, want hij reageert niet bijzonder scherp of direct op de handelingen van de bestuurder. Ook helt hij iets over in de bochten. Daar staat tegenover dat deze auto in principe iedere rit goed aankan en die zonder kraken of kreunen doorstaat. Hij doet keurig wat hij moet doen.

Comfort Dacia Sandero (2012-2021)

De Dacia Sandero heeft grote deuren die de instap vergemakkelijken. Je hoeft niet bang te zijn dat je je hoofd stoot of dat je jezelf in moeilijke posities moet forceren. Eenmaal binnen blijft de Sandero je verwennen met ruimte. Zelfs achterin hebben volwassen passagiers meer dan voldoende bewegingsvrijheid rond hoofd en knieën. De stoelen zijn echter vlak en bieden niet overal steun. Ook de vering is niet bijzonder verfijnd.

Aankleding interieur Dacia Sandero (2012-2021)

Het plastic waaruit het interieur is opgetrokken in de tweede generatie van de Sandero voelt iets fijner aan dan bij de eerste. Ook is de vormgeving wat slimmer en eigentijdser. Daarnaast zijn de uitrustingsniveaus iets guller geworden. Zo zijn elektrisch bedienbare zijruiten vóór standaard, evenals centrale deurvergrendeling en stuurbekrachtiging. Wie kiest voor de iets luxere Dacia Sandero Lauréate krijgt ook nog een verstelbaar stuurwiel, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en elektrisch bedienbare buitenspiegels.

Betrouwbaarheid Dacia Sandero (2012-2021)

Betrouwbaarheid Dacia Sandero (2012-2021)

De basale en beproefde techniek van de Dacia Sandero is zeer betrouwbaar. Dit is een auto die het zelden laat afweten. Mocht dat onverhoopt toch gebeuren, dan blijken de kosten van reparaties doorgaans overzichtelijk. Let wel op de onderhoudshistorie als je naar de beschikbare Dacia Sandero occasions kijkt. Ook voor een auto met een uitstekende reputatie als de Dacia geldt dat veel problemen voorkomen kunnen worden door hem regelmatig een beurt te gunnen.

Kosten Dacia Sandero (2012-2021)

De aanschafwaarde van een Dacia Sandero is vriendelijk. Nieuw behoort de auto tot laagst geprijsde in zijn segment. Dat is merkbaar op de tweedehandsmarkt. Zeker naarmate de stand op de kilometerteller en de ouderdom toeneemt, wordt een Dacia steeds voordeliger.

Ook de terugkerende kosten zijn overzichtelijk. Denk daarbij onder andere aan de wegenbelasting, onderhoud en brandstofverbruik. Dat laatste valt helemaal mee als je kiest voor een exemplaar met het woord Bi-Fuel in de naam. Deze modellen kunnen ook op LPG rijden. Dat scheelt kosten bij de pomp. Houd in dat geval wel rekening met hogere kosten voor de wegenbelasting.

AutoTrack oordeel over de Dacia Sandero (2012-2021)

AutoTrack oordeel over de Dacia Sandero (2012-2021)

Als je een functioneel geconstrueerde auto wilt die je zonder al te veel extra’s keer op keer naar je werk, naar de sportschool of naar je vrienden brengt, dan heb je aan de Dacia Sandero een heel goede auto. Bovendien betaal je er niets te veel voor. Het aardige aan de tweede generatie van dit model is dat je nog minder merkt van de kostenbewuste bouw van de auto. Hij is completer dan de eerste generatie en ziet er eigentijdser uit. Daarmee is hij helaas wel ietsjes duurder geworden, maar de verhouding tussen prijs en kwaliteit blijft uitstekend.

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op