
Dacia Sandero Stepway DJF/BJI review (2021+)
De Dacia Sandero Stepway is een verhoogde variant van de Dacia Sandero en hiermee een SUV-achtige hatchback met relatief compacte afmetingen. Het is een auto met een hoog no-nonsense-gehalte. Dacia staat erom bekend dat het auto’s bouwt die niet uitblinken in luxe en technische hulpmiddelen, maar juist precies genoeg bieden voor de gemiddelde automobilist. Dit houdt de kosten laag en maakt (relatief) nieuw autorijden bereikbaar voor een grote groep kopers. De Sandero Stepway is een uitstekende gezinswagen, met veel ruimte voor zowel de passagiers als de bagage.
Bekijk 234 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De Sandero Stepway is goedkoop in aanschaf en onderhoud.
- Hij beschikt over genoeg ruimte voor een gemiddeld gezin.
- Het infotainmentsysteem is zelfs voor de grootste digibeet een fluitje van een cent.
- De koets kan redelijk overhellen in de bochten.
- De motoren bieden amper pit, zeker in de zesde versnelling.
- Zijn minimale uitrusting betekent minder luxe dan in menig andere auto.

Modeleigenschappen Dacia Sandero Stepway (2021+)
Een Dacia Sandero Stepway vanaf bouwjaar 2021 is een keurige auto, met genoeg plaats voor vier personen. Ben je van bovengemiddelde lengte, dan is er in de Stepway nog altijd ruim voldoende plek voor je. Het is een model dat verkrijgbaar is met benzinemotoren, maar eveneens met motoren die op LPG rijden. Laatstgenoemde varianten heten dan Bi-Fuel en het loont de moeite om door te rekenen welke variant het voordeligst is met de kilometers die je gaat rijden. De wegenbelasting is iets hoger, maar de kosten om de auto vol te tanken liggen lager.
Weinig opsmuk
Binnenin de Dacia Sandero Stepway is duidelijk dat je hier niet te maken hebt met een paradepaardje dat in een hoog segment opereert. Dat is gelukkig ook niet het doel van Dacia . In plaats daarvan heeft het merk een keurig afgewerkte auto afgeleverd, die veel gebruikmaakt van plastic in het interieur. Dit gaat lang mee, kan tegen een stootje en is niet al te prijzig in de fabricage. Verder beschik je over een eenvoudig infotainmentsysteem waar je je telefoon aan kunt koppelen en zitten alle knoppen op de juiste plek. De auto is zodoende door iedere bestuurder te bedienen.

Afmetingen Dacia Sandero Stepway (2021+)
De Sandero Stepway vanaf het bouwjaar 2021 is een vernieuwde variant van de eerdere Stepway en hoewel dat resulteert in een netter en ietsje vooruitstrevender interieur, is aan de afmetingen weinig veranderd. En dat is maar goed ook, want de Sandero Stepway is een lekker ruime auto, die perfect dient als gezinswagen. Vier personen kunnen moeiteloos een plekje vinden en mochten ze allevier nog een koffer meegenomen hebben, dan is daar genoeg plaats voor in de bagageruimte. Verder is de auto compact genoeg om simpel te kunnen parkeren en te manoeuvreren door krappe straatjes.

Prestaties en rijgedrag Dacia Sandero Stepway (2021+)
De Dacia Sandero Stepway uit 2021 of later komt met diverse motoren, waarbij het onderscheid tussen benzine en LPG al even is aangestipt. Ze hebben verschillende vermogens, maar ze worden nooit echt krachtig. De motoren zijn afkomstig uit de stal van Renault en zijn dus wel beproefd, betrouwbaar en lekker soepel. Ze zijn gemaakt om de Sandero Stepway zonder problemen van A naar B te brengen en hoewel ze dit met enig rumoer doen, lukt dat prima. Sprintjes trekken is er echter niet bij, zeker niet in de zesde versnelling.
Comfort Dacia Sandero Stepway (2021+)
Je zou verwachten dat je voor een auto die de basics zo hoog in het vaandel heeft, weinig comfort terugkrijgt. Dat valt echter alleszins mee. Zeker, het is geen Duitse slee die de kilometers in alle rust verslindt, maar je kunt prima lange afstanden afleggen in deze compacte SUV. Wel moet gezegd worden dat de auto redelijk ver overhelt in de bochten. Daar moet je aan wennen, maar verder is er weinig af te dingen op het comfort. Zowel voor- als achterin heb je weinig te klagen en is een rit naar de camping in Frankrijk geen enkel probleem.

Betrouwbaarheid Dacia Sandero Stepway (2021+)
Kies je een Sandero Stepway uit 2021 of later, dan heb je een opvallend betrouwbare auto in huis. Zoals gezegd is de motor afkomstig van Renault (hij zit eveneens in de Clio) en daar zijn deze blokken zo’n beetje geperfectioneerd. De techniek kan tegen een stootje en is eenvoudig te onderhouden. Dit betekent dat de kosten voor onderhoud in de regel laag zijn, wat nog meer bijdraagt aan het imago van prijsvechter. Natuurlijk kan slijtage na verloop van tijd voor onverwachte problemen zorgen, maar goed onderhoud kan dit voorkomen en zorgt ervoor dat je er meestal sneller bij bent.
Kosten Dacia Sandero Stepway (2021+)
De kosten van een Dacia Sandero Stepway met bouwjaar 2021 of hoger zijn opvallend laag. De prijs die je betaalt voor een dergelijke auto ligt vele malen lager dan bij een nieuwe SUV van een andere fabrikant. Dit zijn aanschafprijzen die beter passen bij een tweedehands model van een paar jaar oud en dit maakt de Sandero Stepway tot zo’n interessante optie. Het model kent een grote populariteit, vooral dankzij de gunstige prijs en de lage onderhoudskosten. Dat je hiervoor slechts de basisbenodigdheden voor een aangename rit terugkrijgt, neemt menigeen graag voor lief.

AutoTrack oordeel over de Dacia Sandero Stepway (2021+)
Een Sandero Stepway is een zeer geschikte gezinswagen, die nieuw rijden bereikbaar maakt voor een grotere doelgroep. Zoek je een auto die niet opvalt, niet uitblinkt in luxe en technische extra’s, maar juist precies biedt wat je nodig hebt en je in de regel niet op onverwachte kosten jaagt? Dan is dit een ideale optie waar je nog vele jaren mee vooruit kunt. De Dacia Sandero Stepway is robuust, ruim en eenvoudig van opzet, wat betekent dat iedereen er makkelijk mee uit de voeten kan.
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op



