Dacia Sandero review DJF/BJI cross (2021+)

Sinds de introductie in 2008 gaat het steeds beter met Dacia Sandero. Hij verkoopt goed en is inmiddels een gevestigde waarde binnen het segment van de compacte hatchbacks. Dit komt mede door de prettige prijs en gulle binnenruimte. Als Dacia in 2021 de derde generatie introduceert, blijkt dat deze twee belangrijke kwaliteiten behouden zijn gebleven. Bovendien is deze nieuwe Sandero meer bij de tijd dan ooit; weer is hij net iets mooier en net iets completer. Daarbij blijft het een auto van goede bouwkwaliteit zonder opsmuk die enorm veel waarde voor je geld biedt.

Bekijk 234 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe Sandero is helemaal bij de tijd.
  • PluspuntDe prijs is nog steeds aangenaam.
  • PluspuntDe technische basis is opvallend adequaat.
  • MinpuntSturen en schakelen gaat niet bijzonder accuraat of soepel.
  • MinpuntDe sportieve prestaties van de Sandero blijven achter op de concurrentie.
  • MinpuntEen Sandero biedt weinig comfort of luxe beleving.
Modeleigenschappen Dacia Sandero (2021+)

Modeleigenschappen Dacia Sandero (2021+)

De derde generatie van de Dacia Sandero heeft vijf deuren en een lengte van 409 centimeter. Met een breedte van 185 centimeter is hij een dikke decimeter breder dan zijn voorganger. De technische basis deelt hij met verschillende auto’s, waaronder de Dacia Jogger, een MPV die langer en hoger is en daardoor over aanzienlijk meer bagageruimte beschikt. Niet dat er iets mis is met de 328 liter van de Sandero, want daarmee is hij de meerdere van een flink deel van de concurrentie.

Dacia Sandero Stepway (2021+)

De derde generatie van de Dacia Sandero is even praktisch als zijn voorganger. Dat maakt het zo aardig dat er ook een editie bestaat met enige frivoliteit: de Dacia Sandero Stepway. Deze verschijningsvorm ziet er stoer uit met extra plastic rondom en wat extra hoogte. Net als de reguliere versie is de Stepway verkrijgbaar in uitrustingsniveaus met de namen Essential, Comfort en Expression.

Prestaties Dacia Sandero (2021+)

De Dacia Sandero is verkrijgbaar met verschillende motoren die op benzine rijden of op benzine en LPG. Dat laatste scheelt aanzienlijk in het bedrag dat je moet afrekenen bij de pomp en in de emissie. Het nadeel bij deze twee voordelen is een hogere wegenbelasting.

Welke motor je ook kiest, de kans dat je als eerste weg bent bij het verkeerslicht is klein, want voor aansprekende sportieve prestaties zijn ze niet gemaakt. Ze blinken vooral uit in degelijkheid en verbruik. Wat betreft dat laatste: De Dacia Sandero Stepway ziet er leuk uit, maar is door zijn hoogte iets dorstiger.

Rijgedrag Dacia Sandero (2021+)

Rijgedrag Dacia Sandero (2021+)

Chauffeurs die een sportieve auto gewend zijn ervaren de Dacia Sandero als comfortabel, want hij deint een beetje als ouderwetse Franse auto’s. In de bochten helt hij iets over. Daarbij reageert hij niet bijzonder direct op het stuur en voel je niet heel goed wat je doet bij het schakelen. Dat onderstreept nog maar eens dat het hier geen stuurmansauto betreft waar je lekker de bochten mee aan kunt vallen. Desalniettemin kan het gros van de bestuurders heel goed overweg met de Sandero, zolang het maar voor gewoon dagelijks gebruik is.

Comfort Dacia Sandero (2021+)

Wie van een oudere Dacia Sandero in een exemplaar van de derde generatie stapt, zal aangenaam verrast zijn. Het interieur oogt aanzienlijk beter en completer. Bijzonder is de gedeeltelijk stoffen bekleding op het dashboard die het interieur enig cachet geeft. Ook het 8-inch mediadisplay ziet er strak uit. Ronduit briljant is de houder voor de smartphone die er vlak naast is geplaatst en extra mogelijkheden biedt voor zowel Android als Apple-toestellen. Ook nieuw is de zesde versnelling die bij hoge snelheden het geluidsniveau in de auto aanzienlijk terugbrengt.

Ruimte interieur Dacia Sandero (2021+)

De instap van de Dacia Sandero is ruim en hetzelfde geldt voor de achterbank. Volwassenen kunnen er probleemloos plaatsnemen en merken dat de ruimte rond hoofd en knieën meer dan voldoende is.

Betrouwbaarheid Dacia Sandero (2021+)

Betrouwbaarheid Dacia Sandero (2021+)

Dacia staat bekend om zijn betrouwbaarheid. De eerste twee generaties van de Dacia Sandero realiseren die met beproefde technologie, die tot het uiterste is doorontwikkeld. De derde generatie is grotendeels voorzien van actuele techniek die deels ook wordt ingezet voor duurdere merken en modellen. Wees dus niet bang om op AutoTrack een mooi exemplaar uit te kiezen bij de Dacia Sandero occasions; zolang de onderhoudshistorie op orde is, kun je er zeker van zijn dat de auto technisch in orde is.

Kosten Dacia Sandero (2021+)

Bij de Dacia Sandero is goedkoop geen duurkoop. De lage nieuwprijs betekent niet dat de kwaliteit inferieur is. Integendeel, want door de slimme bouw en de focus op een aanvaardbaar niveau van luxe en prestaties krijg je met een Sandero gewoon veel auto voor een goede prijs. Neem daarbij het overzichtelijke bedrag voor de wegenbelasting, het keurige verbruik (ook voor LPG) en de beperkte kans op onverwachte kostbare reparaties en dan weet je dat deze auto ook na aanschaf vriendelijk blijft voor je portemonnee. Zeker met de derde generatie hoef je daarvoor op andere aspecten niet veel in te leveren.

AutoTrack oordeel over de Dacia Sandero (2021+)

AutoTrack oordeel over de Dacia Sandero (2021+)

De derde generatie van de Dacia Sandero is meer dan alleen een budgetvriendelijke compacte hatchback voor het hele gezin. Op de keper beschouwd is het een degelijke eigentijdse auto waar je op kan rekenen. In alle opzichten is hij adequaat genoeg voor normaal dagelijks gebruik. Goed, je krijgt niet de snelste of de meest comfortabele auto, maar wees eerlijk: Ben je echt bereid om daar duizenden euro’s extra voor te betalen? Zo niet, dan is de Dacia Sandero de ideale auto voor jou.

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op