
Citroën C3 SC review (2010-2016)
De tweede generatie van de Citroën C3 is in een aantal opzichten een andere auto dan zijn voorganger. Wat direct opvalt is de afwezigheid van uitgesproken ronde vormen. In plaats daarvan heeft deze compacte vijfdeurs hatchback sinds 2010 meer gestroomlijnde contouren. Ook het interieur is onherkenbaar; door de extreem hoge voorruit kan een zee van licht naar binnen stromen. En daar waar de aankleding van de eerste generatie goedkoop aandoet met veel hard plastic – dat er niet prettig uitziet en onaangenaam aanvoelt – glimt het fraaie materiaal je in de tweede generatie tegemoet. Dat is andere koek!
Bekijk 244 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De vormgeving van een Citroën C3 is vanbinnen en -buiten karakteristiek.
- De bagageruimte behoort tot de ruimste van zijn klasse.
- Deze compacte hatchback biedt bijzonder veel comfort.
- De Citroën C3 is niet de meest betrouwbare compacte hatchback.
- De zittingen van de stoelen zijn iets te kort voor lange mensen.
- De sportieve bestuurder kan met deze auto amper uit de voeten.

Modeleigenschappen Citroën C3 (2010-2016)
De tweede generatie van de Citroën C3 is met een lengte van 3,94 meter acht centimeter langer dan zijn voorganger. Dat is een halve meter langer dan de Citroën C1 en vier decimeter korter dan de Citroën C4. Het gewicht blijft ondanks de toegenomen lengte onder de duizend kilo.
Carrosserievormen Citroën C3 (2010-2016)
De tweede generatie van de Citroën C3 met modelcode SC bestaat ook in andere verschijningsvormen. De Citroën C3 Pluriel – een tweedeurs cabriolet – behoort daar niet langer toe. De Citroën C3 Picasso blijft daarentegen wel na 2010 uit de fabriek rollen. Deze praktische compacte MPV is zeer geschikt als gezinsauto. Het nieuwste familielid is de Citroën DS3, een beter aangeklede versie van de C3 die, later ook onder de eigen merknaam DS, tot sportieve prestaties in staat is.
Prestaties Citroën C3 (2010-2016)
De Citroën C3 is bovenal een comfortabele auto en dat betekent dat je er zelden als eerste mee weg bent bij het verkeerslicht. Het gaat je ook niet lukken om verbazingwekkend snel in te voegen op de snelweg. Bestuurders die dat willen, kunnen beter een proefrit gaan maken in de DS3, want dat is het alternatief dat Citroën hen biedt. De Citroën C3 is vooral geschikt voor automobilisten die gewoon mee willen komen met het dagelijkse verkeer. Een aantal van de beschikbare diesel- en benzinemotoren gaat bijzonder zuinig om met brandstof, maar dit zijn tegelijkertijd de minst snelle exemplaren.

Rijgedrag Citroën C3 (2010-2016)
De Citroën C3 van de tweede generatie helt iets over in de bochten, maar minder dan de C3 Picasso. Hinderlijk is dat niet, want de auto nodigt sowieso niet uit om de bochten snel te nemen; hij ontbeert daar de scherpe sturing en de felheid voor. Kuilen in het wegdek neemt de C3 moeiteloos en de motoren zijn stil, waardoor het aangenaam rustig kan zijn in de binnenruimte. Soms kunnen de banden iets rumoer maken. Een kniesoor die daarop let, want zelfs tijdens lange ritten blijkt het comfort in deze auto ruim voldoende om het verblijf erin als prettig te ervaren.
Comfort Citroën C3 (2010-2016)
Zodra je plaatsneemt in de Citroën C3 merk je dat het een comfortabele auto is. Dat komt onder meer door de zachte stoelen die niet overal steun geven, maar wel het lichaam goed omsluiten. Heb je lange benen? Dan kan het zijn dat de zitting te kort is om die voldoende te ondersteunen. De zitruimte achter de bestuurdersstoel is rond hoofd en knieën vrij krap voor een volwassene. Dat geldt niet helemaal voor de zitruimte achter de bijrijder, want daar kan de voorste stoel verder naar voren. Uitrustingsniveaus heten onder andere Essentiel, Attraction, Dynamique, Selection en Exclusive.

Betrouwbaarheid Citroën C3 (2010-2016)
Technisch behoort de Citroën C3 niet tot de meest betrouwbare hatchbacks die je kan kopen. Kleine storingen van verschillende aard komen relatief vaak voor. Als eigenaar is het sowieso verstandig om altijd het oliepeil in de gaten te houden. Ben je van plan om een van de vele beschikbare Citroën C3 occasions aan te schaffen? Maak dan goede afspraken over de garantietermijn. Let – net als bij iedere andere occasion – goed op de volledigheid van de onderhoudshistorie.
Kosten Citroën C3 (2010-2016)
De Citroën C3 is geen dure auto om aan te schaffen. Dat geldt nieuw en tweedehands. Hij is niet zwaar en dat heeft een gunstig effect op de wegenbelasting en het brandstofverbruik. Daardoor zijn de totale kosten relatief overzichtelijk, mits kostbare reparaties uitblijven.

AutoTrack oordeel Citroën C3 (2010-2016)
Een Citroën C3 van de tweede generatie is een representatieve compacte auto met vanbinnen en -buiten een origineel design. Zoek je een comfortabele gezinswagen met een hoge funfactor? Dan is dit een model waar je zeker een proefrit in moet maken. Hij is wendbaar in de stad, terwijl je er tijdens lange ritten voldoende comfortabel in kan reizen. En als je goed zoekt, vind je met een beetje geluk een goedkoop exemplaar waar je jaren plezier aan kan beleven.
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op





