
Citroën C3 FC/FN (2002-2010) review
De karakteristieke ronde vormen van de Citroën C3 vormen een duidelijke knipoog naar de klassieke eend (of 2CV) van hetzelfde merk. En er zijn meer overeenkomsten, want beide auto’s zijn functionele producten, gemaakt met de opzet je gezin zo goedkoop mogelijk in stijl van A naar B brengen. Verschillen zijn er ook. Zo is de bouw van de C3 veel degelijker dan die van zijn beroemde voorganger. Ook de techniek die erin zit is veel geavanceerder. Op het gebied van veiligheid en milieu loopt deze auto zelfs voor op de meeste van zijn tijdgenoten.
Bekijk 83 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Het eigenzinnige uiterlijk van Citroën C3 roept associaties op met de 2CV.
- Deze auto is niet zo extreem comfortabel geveerd als andere modellen van dit merk.
- Met een beetje inschikken passen drie volwassenen op de achterbank.
- Het interieur ziet er leuk uit, maar maakt geen degelijke indruk.
- De Citroën C3 staat niet bekend als een betrouwbare auto.
- Snel accelereren kun je vergeten met deze hatchback.

Modeleigenschappen Citroën C3 (2002-2010)
Met zijn lengte van 3,85 meter is de compacte Citroën C3 niet de kleinste Citroën van zijn generatie. De Citroën C2 is bijvoorbeeld bijna twee decimeter korter. Deze auto heeft drie deuren waar de reguliere C3 altijd over vijf beschikt. Een Citroën C4 kun je met zijn lengte van 4,27 centimeter al niet meer compact noemen.
Carrosserievormen Citroën C3 (2002-2010)
Er bestaan drie carrosserievormen van de C3. Naast de vijfdeurs hatchback kun je kiezen voor een cabriolet met de naam Citroën C3 Pluriel. Deze is iets langer dan de reguliere C3 en telt twee deuren. De derde mogelijkheid is een MPV met de naam Citroën C3 Picasso. Deze versie bestaat sinds 2009 en biedt inzittenden en hun bagage net iets meer ruimte. Met zijn lengte van meer dan vier meter is hij de langste van het trio. Dit is de enige versie zonder ronde contouren. Die stijlbreuk is na 2010 ook zichtbaar in de tweede generatie van de C3.

Prestaties Citroën C3 (2002-2010)
De eerste generatie van de Citroën C3 is niet zwaar en dat betekent dat hij geen grote motor nodig heeft om op gang te komen. Desalniettemin Bestaat er geen snelle versie van deze auto. Sterker nog; vergeet niet om tijdens de proefrit even in te voegen op de snelweg, want met de kleinste motoren gaat dat mogelijk niet zo snel als je wilt.
Brandstofverbruik Citroën C3 (2002-2010)
Wel hebben de ingenieurs van Citroën hun best gedaan om de beschikbare diesel- en benzinemotoren zo milieuvriendelijk mogelijk te maken. Zo bestaat er een versie waarvan de motor zichzelf uitschakelt als je bij het verkeerslicht staat te wachten. Wanneer je wilt wegrijden gaat hij vanzelf weer aan. Misschien vind je dat niets bijzonders, maar de Citroën C3 1.4 16V Stop & Start is de allereerste auto die over deze technologie beschikt. Daarnaast bestaat er ook een C3 van de eerste generatie die op aardgas rijdt.

Rijgedrag Citroën C3 (2002-2010)
De liefhebbers van de uitgesproken comfortabele vering, die zo karakteristiek is voor enkele modellen van Citroën, komen in het geval van de de eerste generatie van de C3 bedrogen uit; dit model is stugger dan andere Citroëns. Toch is hij nog steeds comfortabel. Hij helt amper over in bochten. Oneffenheden in het wegdek verwerkt hij goed. Sturen en schakelen gaat vlot en soepel. De motoren maken ook bij hogere snelheden relatief weinig geluid. De meeste bestuurders kunnen heel goed met deze auto uit de voeten en zijn tevreden met het rijgedrag, mits ze er niet sportief mee gaan rijden.
Comfort Citroën C3 (2002-2010)
Onder andere airconditioning en centrale deurvergrendeling krijg je standaard op de eerste generatie van de Citroën C3. Uitrustingsniveaus heten Séduction, Prestige en Ambiance, maar dat zijn niet de enige namen die je op de C3 kan tegenkomen. Speciale pakketten heten bijvoorbeeld Exclusive, Sky Radio of X-TR. Daarmee kun je onder andere de beschikking krijgen over cruisecontrol, parkeersensoren, lederen bekleding, aluminium accenten in het interieur en een panoramadak. In de basiseditie van de eerste generatie maakt het harde plastic geen weldadige of stevige indruk.

Betrouwbaarheid Citroën C3 (2002-2010)
De eerste generatie van de Citroën C3 vertoont af en toe een aantal kleine maar hinderlijke mankementen. Er bestaan compacte auto’s die betrouwbaarder zijn. Let daarom in de eerste plaats altijd goed op bij Citroën C3 occasions of de onderhoudshistorie compleet is. Maak ten tweede indien mogelijk goede afspraken over de garantie. Op die manier sluit je potentieel ongemak waar mogelijk uit.
Kosten Citroën C3 (2002-2010)
De nieuwprijs van de eerste generatie van de Citroën C3 ligt niet hoog. Daarnaast is het geen bijzonder gewilde auto, met als resultaat dat het heel goed mogelijk is om voordelig een occasion te vinden. De auto weegt niet veel en dat heeft een gunstig effect op de wegenbelasting en het brandstofverbruik. Zolang de kosten voor reparatie en onderhoud binnen de perken blijven, kun je er dus voor weinig geld een hele leuke auto aan hebben.

AutoTrack oordeel Citroën C3 (2002-2010)
Een Citroën C3 van de eerste generatie ziet er leuk uit en biedt veel binnenruimte. Het is een compacte auto, waar je met een heel gezin plezier van kunt hebben. En zolang je meer belang hecht aan comfort dan aan snelheid, lukt het je vast ook om zonder kinderen of partner het aangename karakter van deze hatchback te gaan waarderen. Het aanbod is behoorlijk groot. Je kunt dus kritisch zijn als je er eentje uitzoekt, met name als het gaat om de onderhoudshistorie. Als je op die manier een betrouwbaar exemplaar vindt, krijg je bijzonder veel waar voor je geld.
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op





