citroen-c3-2024-blauw-zijaanzicht

Citroën C3 SX/SY review (2016+)

De derde generatie van de Citroën C3 is een compacte vijfdeurs hatchback die zich met veel comfort en een opvallend design onderscheidt van even grote modellen van andere merken. Van binnen en van buiten zie je bij herhaling rechthoeken met afgeronde hoeken. Een voorbeeld daarvan zijn de optionele luchtkussentjes op de portieren, die Citroën airbumps noemt. Daarbij zie je deze auto vaak met speelse accentkleuren of een afwijkende dakkleur. Het geheel doet sterk denken aan de eveneens opvallende Citroën C4 Cactus, die er van een afstandje op lijkt.

Bekijk 1.197 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe Citroën C3 voelt zo comfortabel als een rijdende zachte bank.
  • PluspuntVooral met airbumps is dit een onderscheidende auto.
  • PluspuntDeze generatie van de C3 is de betrouwbaarste tot nu toe.
  • MinpuntDe zitruimte achterin is beperkt voor volwassenen.
  • MinpuntDe laadruimte heeft een tildrempel en geen vlakke laadvloer met neergeklapte achterbank.
  • MinpuntDe Citroën C3 is geen auto om snel mee door bochten te rijden.
Modeleigenschappen Citroën C3 (2016+)

Modeleigenschappen Citroën C3 (2016+)

De derde generatie van de Citroën C3 is met een lengte van 3,99 meter vijf centimeter langer dan zijn voorganger. De Citroën C1 is een halve meter korter en de Citroën C4 is drie en een halve decimeter langer. De Citroën C3 Aircross is een SUV die enkele centimeters langer en hoger is dan het reguliere model. Wie nog meer keuze wil, kan eventueel uitwijken naar de DS3. Deze iets duurdere auto deelt de technische basis van de C3 en is verkrijgbaar in verschillende carrosserievormen.

Prestaties Citroën C3 (2016+)

Alle generaties van de Citroën C3 bieden vooral veel comfort. Dat gaat ten koste van de sportieve prestaties, die weliswaar prima volstaan om goed mee te komen in het dagelijkse verkeer, maar niet om dat dagelijkse verkeer keer op keer met gemak en souplesse in te halen. Vooral de kleinste diesel- en benzinemotoren zijn niet geschikt voor mensen met haast. Daar staat tegenover dat ze soepel lopen, redelijk spaarzaam omgaan met de brandstof en aangenaam stil zijn. Bestuurders die prijs stellen op meer snelheid of een elektrische aandrijving kunnen het beste uitwijken naar de DS3.

Rijgedrag Citroën C3 (2016+)

Rijgedrag Citroën C3 (2016+)

Het uitgesproken comfortabele rijgedrag van de Citroën C3 maakt de auto uniek in zijn segment. Hij helt een klein beetje over in de bochten. Het gevolg daarvan is dat je die niet met grote snelheid aan wilt snijden. Aan de andere kant; met het motorenaanbod gaat je dat sowieso niet lukken. De versnelling maakt relatief lange slagen en het stuur draait licht. Het geruis van banden en de wind hoor je – net als de motor – amper. Al deze eigenschappen dragen ertoe bij dat de C3 vooral tijdens lange ritten een bijzonder prettige auto blijkt.

Comfort Citroën C3 (2016+)

Weinig auto’s laten zich in de styling zo ver personaliseren als de Citroën C3, met name als het gaat om kleuraccenten, kleurcombinaties en varianten in de aankleding van het interieur. Ook zijn er tal van accessoires beschikbaar, bijvoorbeeld een rubbermat voor achterin en een fietsendrager voor op het dak. En dat voor een auto die in de meest basale uitvoering al over rijbaanassistentie en airconditioning beschikt! Je kan zelfs een ingebouwde dashcam in deze auto krijgen.

Ruimte Citroën C3 (2016+)

Voorin zit je voortreffelijk in een Citroën C3 van de derde generatie. De stoelen zijn zo breed en zacht dat ze associaties met een huiskamer oproepen. Sommige luxe fauteuils zitten minder comfortabel. Volwassenen die achterin plaatsnemen voelen zich minder verwend, vooral omdat ze weinig bewegingsvrijheid rond hoofd en knieën krijgen. De bagageruimte is daarentegen wel groot voor een auto van het formaat van een C3, maar ook lastig bereikbaar door de hoge tildrempel. Ook de neergeklapte achterbank veroorzaakt een abrupte verhoging op de laadvloer. Het gevolg is dat je niet makkelijk een verhuisdoos naar voren schuift.

Betrouwbaarheid Citroën C3 (2016+)

Betrouwbaarheid Citroën C3 (2016+)

De eerste twee generaties van de Citroën C3 hebben geen bijzonder goede reputatie als het om betrouwbaarheid gaat. De derde generatie wel. Zelden staat deze editie ongewild aan de kant van de weg en voor zover bekend bestaan er geen storingen die typerend zijn voor dit model. Voor iedere tweedehands auto geldt echter dat je er goed aan doet de onderhoudshistorie te controleren, dus ook voor de Citroën C3 occasions. Dat maakt de kans op onaangename verrassingen nog kleiner.

Kosten Citroën C3 (2016+)

Een Citroën C3 is geen dure auto. Dat geldt nieuw en tweedehands. Zelfs de optielijst voor een nieuwe auto blinkt uit in de relatief bescheiden prijzen die voor de verschillende opties worden gevraagd. Ook de maandelijkse kosten zijn laag, mede door het lage gewicht dat een gunstig effect heeft op het brandstofverbruik en de wegenbelasting. En aangezien de derde generatie van de C3 de betrouwbaarste is die je kunt krijgen, vallen zelfs de kosten voor reparaties reuze mee.

AutoTrack oordeel Citroën C3 (2016+)

AutoTrack oordeel Citroën C3 (2016+)

De Citroën C3 is in meerdere opzichten een onderscheidende auto. Andere vijfdeurs hatchbacks rijden misschien dynamischer en sneller, maar kunnen in de verste verte niet tippen aan de originaliteit, het design en het comfort dat de C3 biedt. Ondanks deze unieke eigenschappen hoef je niet eens de hoofdprijs voor deze auto te betalen. Als je rust en stijl belangrijker vindt dan sportieve prestaties, is dit daarom een auto die je absoluut op je shortlist moet zetten.

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op