
Audi Q3 review 8U (2011-2018)
De Audi Q3 is een compacte SUV van solide bouw met een even sportieve als representatieve uitstraling. Daarmee illustreert hij de sterke punten van het merk Audi, dat een ingetogen vormgeving dikwijls combineert met prima prestaties. Geen wonder dus dat de Q3 bij zijn verschijning in 2011 hoge ogen gooit in de zakelijke markt, waar deze kwaliteiten bijzonder worden gewaardeerd. Maar laat je daar als particuliere rijder vooral niet door afschrikken. Deze auto laat zich namelijk ook heel goed inzetten voor een bezoek aan de milieustraat of voor andere vrijetijdsbestedingen.
Bekijk 164 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De bouwkwaliteit van de Audi Q3 is uitstekend.
- Zijn uiterlijk maakt hem zeer begeerlijk voor een grote doelgroep.
- Deze auto bedient liefhebbers van een sportieve rijstijl uitstekend.
- Er bestaan compacte SUV’s van andere merken die meer binnenruimte hebben.
- Voor een SUV lijkt hij wel erg veel op een sportauto; het is geen typische offroader.
- De Audi Q3 is geen probleemloze auto.

Modeleigenschappen Audi Q3 (2011-2018)
De Audi Q3 is direct herkenbaar als een Audi. Sterker nog; een leek zou kunnen denken dat hij te maken heeft met een iets opgehoogde Audi A3 met wat extra plastic. Schijn bedriegt: inwendig is de Q3 een andere auto met enkel enige overeenkomsten op motorisch vlak. Tot 2016 is de Q3 de kleinste SUV van het merk. In dat jaar verschijnt namelijk de Audi Q2 die nog 20 centimeter korter is. Tot 2008 was de Audi Q5 de kleinste met een lengte van 4,63 meter. Dat is twee en een halve decimeter langer dan de Q3.
Prestaties Audi Q3 (2011-2018)
Vind je het prettig als een auto snel kan optrekken of hoge snelheden kan bereiken? Dan heb je aan de Audi Q3 een goede auto. Zelfs in de eenvoudigste versie is invoegen op de snelweg een fluitje van een cent en kun je flink tempo maken tot ver voorbij de Nederlandse maximumsnelheid. Wie niet genoeg heeft aan het ruime en aantrekkelijke motorische aanbod, kan desnoods zelfs nog uitwijken naar een uiterlijk vergelijkbaar model als de Audi RS Q3. Dan heb je het bijna over een heuse sportwagen.
Vierwielaandrijving Audi Q3 (2011-2018)
Een echt uitgesproken SUV is het niet. Daarvoor is de ruimte tussen de bodemplaat en de straat te klein en dat maakt dat andere auto’s geschikter zijn om het bos mee in te rijden. Wel kan je prima een caravan trekken met een Q3. Bovendien geeft hij met de optioneel aanwezige vierwielaandrijving extra tractie die goed van pas komt op zandwegen, in zachte bermen en onder winterse omstandigheden. Houd voor een Audi Q3 met vierwielaandrijving en een zwaardere motor wel rekening met een hoger brandstofverbruik.

Rijgedrag Audi Q3 (2011-2018)
De sportiviteit die zo duidelijk naar voren komt in de vormgeving, aankleding en motorisering van de Audi Q3 is ook merkbaar in het rijgedrag: De vering is bijzonder stevig en laat de inzittenden oneffenheden in het wegdek voelen. Het stuur draait licht en soepel en reageert direct op iedere beweging. Een en ander is wel afhankelijk van de versie die je kiest, want als je bijvoorbeeld rijdt in een exemplaar met drive select en actieve demping kun je verschillende rijmodi inschakelen. Op die manier kan zelfs de meest sportieve Audi Q3 een auto worden met een buitengewoon comfortabel rijgedrag.
Comfort Audi Q3 (2011-2018)
Zoals je met de juiste opties en uitvoering een Audi Q3 een comfortabel rijgedrag kunt geven, zo kun je ook met andere extra’s bijzonder veel comfort in deze auto creëren. Motorisch en technisch lijken de mogelijkheden eindeloos en hetzelfde geldt voor de aankleding. Schuifdak, getint glas, koplampsproeiers, lederen bekleding, stoelverwarming, een skiluik in de achterbank, alarm en nog veel meer is mogelijk. Uitrustingsniveaus heten onder andere Pro Line, Sport Edition, Sport en Design. Extra been- en hoofdruimte voor achterpassagiers behoort niet tot de mogelijkheden en dat terwijl dat precies het punt is waar de Q3 te weinig comfort biedt.

Betrouwbaarheid Audi Q3 (2011-2018)
Alles aan de Audi Q3 voelt solide. Ook motorisch valt er weinig op deze auto aan te merken. Je zou hem dus betrouwbaar kunnen noemen, ware het niet dat er in de automatische versnellingsbak kans bestaat op storingen. Verder is het belangrijk om het olieverbruik regelmatig te controleren en ervoor te zorgen dat deze auto op de voorgeschreven momenten zijn servicebeurten krijgt. Let bij Audi Q3 occasions dus extra goed op of al het onderhoud op tijd heeft plaatsgevonden. Het risico op problemen met olie neemt toe als dit niet het geval is en dat kan motorschade tot gevolg hebben.
Kosten Audi Q3 (2011-2018)
Audi is niet een merk dat zich profileert met de aanbieding van voordelige auto’s. Ook voor de Audi Q3 geldt dat er voordeliger compacte SUV’s op de markt zijn, zowel nieuw als tweedehands. Wat betreft het brandstofverbruik bestaan zuiniger alternatieven. Voor een elektrische of hybride aandrijving ben je aangewezen op nieuwere modellen dan deze eerste generatie. Wie een Audi Q3 koopt, doet dat vanwege de exclusieve uitstraling of de sportieve prestaties. Voor prijspakkers moet je bij een ander merk zijn.

AutoTrack oordeel Audi Q3 (2011-2018)
Wie op zoek is naar een compacte SUV met pit en uitstraling doet er goed aan een proefrit te maken in een Audi Q3. Het is een representatieve auto die zich laat samenstellen naar bijna iedere persoonlijk behoefte. Hij is ideaal voor dagelijks verkeer, vooral als je daarbij goed wilt opschieten. Ook kan je er heel aangenaam snel en comfortabel grote afstanden mee afleggen, al dan niet met caravan. Heb je grote kinderen die achterin moeten zitten? Ben je vooral geïnteresseerd in een goedkope auto? In die gevallen doe je er goed aan nog even verder te kijken.
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op





