Opel Vivaro-e

Elektrische bus

Zeker in de stad zien we steeds meer elektrische bussen rondrijden. Hier zijn deze bestelbussen beter op hun plek dan hun ‘traditionele’ concurrenten. Vele korte stukken, vaak stoppen en weer starten, vlug accelereren vanuit stilstand; het zijn zomaar acties waar de elektrische bus zijn hand niet voor omdraait.

Bekijk 3.105 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntJe mag (ook de komende jaren) elke milieuzone in.
  • PluspuntHet onderhoud is minder ingrijpend, dus minder stilstand.
  • PluspuntHet rijdt moeiteloos en daardoor heel comfortabel.
  • MinpuntDe actieradius is beperkt.
  • MinpuntHet fiscale voordeel neemt steeds meer af.
  • MinpuntLaadvermogen en trekgewicht zijn minder dan bij andere aandrijvingen.
Beste elektrische busen van 2025

Beste elektrische busen van 2025

Het aanbod van elektrische bussen is inmiddels – ook op AutoTrack – overweldigend. Welke auto’s verdienen je bijzondere aandacht? Zie hieronder (in willekeurige volgorde) 5 elektrische bussen die je zeker moet bekijken.

Citroën e-Jumpy

Heb je maximaal 6,6 kuub aan volume en 1.275 kilogram aan laadvermogen nodig? Dan is voor veel ondernemers de keuze snel gemaakt: de Citroën e-Jumpy. Die trekt bovendien nog een aanhanger tot 1.000 kilogram. Hij is er van verschillende merken die allemaal hetzelfde bieden, maar dan net in een ander jasje. Zo kun je ook bij onder andere Peugeot (e-Expert) en Toyota (Proace Electric) terecht. Onderhuids maakt het niets uit: de actieradius blijft 330 kilometer in de uitvoering met de grootste accu.

Fiat e-Ducato

Fiat e-Ducato

Een echt ruimtewonder met een bijzonder goede actieradius is de Fiat e-Ducato. Met 1.950 kilogram aan laadvermogen en een laadvolume van 17 kuub laat hij alle andere elektrische bussen achter zich.  Met het grootste accupakket komt hij ook nog eens 360 kilometer ver.

Ford E-Transit

Niet voor niets is de Ford Transit al decennialang de verkooptopper onder de bestelbussen. De elektrische bus uit deze reeks, de Ford E-Transit, gaat dat succes alleen maar verder voortzetten. Ongekende veelzijdigheid, veel rijbereik, razendsnel laden en een prettige rijervaring zijn zomaar speerpunten waarmee deze beroemde bedrijfswagen de concurrenten het vuur aan de schenen legt.

Maxus eDeliver 9

Maxus eDeliver 9

Onbekend maakt onbemind? In dit geval doe je jezelf daarmee tekort, want de Maxus eDeliver9 biedt een totaalpakket waar weinig fabrikanten aan kunnen tippen: met 1.350 kilogram laadvermogen, 12,5 kuub laadruimte en een actieradius van 353 kilometer geeft deze Aziatische geweldenaar veel concurrenten het nakijken. Ook op het gebied van kwaliteit kan deze elektrische bus goed meekomen met zijn Europese rivalen. Een proefrit waard!

Mercedes-Benz eVito

Als het om elektrische bussen gaat, is de Mercedes-Benz eVito de publiekslieveling. Met een actieradius van 280 kilometer komt hij niet het verst op een volle accu, maar die accu is wel binnen 35 minuten weer tot 80% opgeladen. Zoals je van Mercedes-Benz gewend bent, voelt deze elektrische Vito net wat luxer en comfortabeler dan de meeste bussen. En dat terwijl het net zo’n functionele alleskunner is als zijn concurrenten.

Degene met de grootste actieradius

Degene met de grootste actieradius

De allereerste elektrische bussen waren uitsluitend voor korte stadsritjes. En ook in 2025 kan de gemiddelde actieradius van deze bestelwagens niet tippen aan die van personenauto’s. Daarbij drukt de zware lading die je meeneemt ook nog eens op het rijbereik. Aan de andere kant is er ook goed nieuws: je komt steeds verder op een volle accu. Zeker als je uit deze koplopers – als het om actieradius gaat – kiest.

Kleine elektrische bus met grootste actieradius

In het compacte segment is de Renault Kangoo E-Tech Electric de winnaar met een actieradius van 300 kilometer volgens WLTP. Bovendien heb je slechts 27 minuten nodig  om 170 kilometer aan je rijbereik toe te voegen. En laat je niet misleiden door zijn compacte uiterlijk. Je kunt er namelijk 500 (L1) tot 800 (L2) kilogram in kwijt en er mag een aanhanger van maximaal 1.500 kilogram achter.

Middelgrote elektrische bus met grootste actieradius

Middelgrote elektrische bus met grootste actieradius

Het Aziatische merk Maxus kwam hierboven al voorbij. In het middelgrote segment biedt dit merk de Maxus eDeliver3. Met zijn actieradius van 342 kilometer (371 volgens de stadscyclus) komt hij verder dan al zijn concurrenten. Hij is er in verschillende maten en kan bijna een ton aan goederen vervoeren.

De grootste met de grootste actieradius

De grootste met de grootste actieradius

Ondernemers met grote ruimtebehoefte kloppen al sinds jaar en dag bij Fiat aan voor de sublieme, praktische Ducato. Voor de ondernemer die graag uitstootvrij rijdt, is er de Fiat e-Ducato. Met het optionele 79 kWh-accupakket komt die 370 kilometer ver volgens WLTP. Hij is er ook met een goedkoper 47 kWh-accupakket. Houd er wel rekening mee dat de elektrische bus daarmee maximaal 230 kilometer ver komt op een volle accu.

De elektrische bus voor een leuke prijs

De elektrische bus voor een leuke prijs

Wie de aanschafkosten graag zo laag mogelijk houdt, kan al vanaf enkele duizenden euro’s een tweedehands elektrische bus kopen. Reken er wel op dat tussen de goedkoopste bussen vooral exemplaren zitten waarbij je de accu nog moet huren. Met deze maandelijkse extra kosten moet je dus rekening houden in het gebruik. Daarnaast zijn er ‘busjes’ die niet harder dan 45 km/h mogen en dus echt alleen voor in de stad zijn. Enkele voorbeelden van goedkope tweedehands elektrische bussen die wél op de snelweg mogen, zijn:

  • Citroën e-Berlingo: Onder deze naam en de naam Berlingo Electric kom je vroege exemplaren van deze elektrische bus van Citroën tegen. Met een beetje zoekwerk vind je exemplaren onder de €10.000. Deze hebben een actieradius van 170 kilometer volgens NEDC, die minder realistisch is dan WLTP.
  • Nissan E-NV200: Dezelfde actieradius, maar dan in een Nissan, vind je in de E-NV200. Ook de prijzen beginnen rond die van de e-Berlingo. De laadruimte is flink groter: 4,2 tegenover 3,3 kuub.
  • Renault Kangoo Express Z.E.: De nu zo populaire Kangoo E-Tech begon zijn carrière als Z.E. De laadruimte is wat kleiner dan van bovenstaande elektrische bussen (2,4 kuub) en de actieradius is eveneens 170 kilometer – na 2017 werd dit 270 kilometer. Vroege exemplaren staan al te koop voor minder dan €7.000. Let wel: soms moet je de accu er nog bij huren. Neem dit mee in je kostenberekening!
Waar moet je op letten bij het kopen van een elektrische bus?

Waar moet je op letten bij het kopen van een elektrische bus?

Ook al heb je eerder een bestelbus gekocht, bij het kopen van een elektrische bus komen nog wat extra zaken kijken. Vandaar dat we hieronder wat tips geven.

Accu: inclusief of niet?

Kijk je naar het goedkoopste aanbod van elektrische bussen, dan zie je daar veel exemplaren tussen staan waarbij je de accu nog moet huren. Die maandelijkse kosten kunnen aardig oplopen en dus is het zaak goed te kijken of zo’n bus met accuhuur onderaan de streep nog steeds interessant is.

Let op de maximale actieradius en laadtijd

Let op de maximale actieradius en laadtijd

Elke keer als je accu’s (bijna) leeg zijn, moet je enige tijd stilstaan om te laden. Het is daarom wel zo fijn als je een flink stuk kunt afleggen op een volle accu – en misschien nog fijner als je een lege accu snel weer hebt opgeladen. Kijk dus niet alleen voor hoeveel kilometers een volle accu zorgt, maar ook hoe lang je moet laden als je accu leeg is.

Houd rekening met ‘actieradius-killers’ De volgens WLTP genoemde actieradius is natuurlijk een fijne leidraad, maar zegt lang niet alles. Op een zonnige zomerdag kom je met een lege elektrische bus een stuk verder dan hartje winter met een volle laadruimte en – als dat mag – een aanhanger erachter. En het gaat nog verder: een laadvloer, betimmering en alles wat je in de bus laat liggen, zorgen eveneens voor een kleinere actieradius.

(Hoeveel) mag hij trekken?

(Hoeveel) mag hij trekken?

Het werd hierboven al even aangestipt en is net zo’n heet hangijzer als de actieradius: het maximale trekgewicht. Als de elektrische bus überhaupt al een aanhanger mag trekken, mag deze vaak een stuk minder wegen dan wanneer de bus op diesel of benzine loopt. Is het trekgewicht toereikend voor je (dagelijkse) taken? Vergeet hier niet naar te kijken.

Staar je niet blind op financiële lokkertjes

Onze overheid deed er alles aan om jou in een elektrische auto te stoppen, maar dat wordt steeds meer teruggeschroefd. Dit geldt overigens voor alle bedrijfswagens, want ook het grijze kenteken moet eraan geloven. Houd in je kostenberekeningen dus rekening met de toekomst. Die zal zeker gunstiger worden voor elektrische voertuigen dan voor voertuigen met verbrandingsmotor, maar de vraag is hoeveel gunstiger.

Dit artikel is geschreven door

Marek Debicki

Automotive expert

“Wat voor auto moet ik rijden?” Die vraag wordt Marek al zeker 20 jaar met enige regelmaat gesteld en elke keer weer vindt hij het opnieuw leuk om mee te denken. Of het een welgestelde vriend is die een dikke sportauto zoekt of een collega die niet van auto’s houdt en zo min mogelijk wil uitgeven, elke zoektocht is een uitdaging.