Ford Kuga C394 review (2008-2013)

De Ford Kuga is een compacte SUV. Hij heeft een prettige hoge instap en biedt een dito zitpositie die goed uitzicht over de weg biedt. In veel opzichten is het een typische Ford: Hij rijdt buitengewoon aangenaam en de vormgeving vertoont veel overeenkomsten met die van populaire modellen als de Ford Focus. Dit laatste vooral door de karakteristieke grille en de scherpe belijning. Door zijn hoogte heeft hij een beetje het stoere voorkomen van een terreinwagen, maar niet te overdreven. Het blijft een beschaafde verschijning.

Bekijk 24 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDeze auto stuurt precies en schakelt soepel.
  • PluspuntHet afwerkingsniveau is vanbinnen en -buiten hoog.
  • PluspuntDeze Ford Kuga heeft dikwijls een bijzonder complete uitrusting.
  • MinpuntDe ruimte op de achterbank schiet tekort voor grote volwassenen.
  • MinpuntDe start/stop knop bevindt zich onhandig midden op het dashboard.
  • MinpuntEen tweewielaangedreven uitvoering op benzine bestaat niet.
Modeleigenschappen Ford Kuga (2008-2013)

Modeleigenschappen Ford Kuga (2008-2013)

De eerste generatie van de Ford Kuga heeft nog niet zo’n grote oplage als latere edities. Wat hem karakteriseert zijn de complete uitrustingsniveaus en de relatief zware motoren. Hij laat zich vooral met vierwielaandrijving prima inzetten op ruiger terrein. Van alle beschikbare edities van de Kuga is deze de kleinste. Dat laat zich merken op de achterbank en in de bagageruimte. Die is voor veel eigenaren adequaat, maar desondanks kleiner dan bij latere generaties.

Prestaties Ford Kuga (2008-2013)

De eerste generatie van de Ford Kuga met modelcode C394 trekt in de benzine-uitvoering snel op en heeft goede tractie op de weg. De belangrijkste reden daarvoor is dat deze alleen verkrijgbaar is met vierwielaandrijving en een relatief zware krachtbron. Dat is ideaal voor het trekken van een caravan. Tegelijkertijd haken enkele potentieel geïnteresseerden mogelijk af doordat er geen eenvoudigere (en dus goedkopere) aandrijving mogelijk is. Het alternatief is één van de drie dieselmotoren. Snel zijn die niet, maar ze zijn wel verkrijgbaar met aandrijving op alleen de voorwielen.

Rijgedrag Ford Kuga (2008-2013)

Rijgedrag Ford Kuga (2008-2013)

Technisch leunt de eerste generatie van de Ford Kuga zwaar op de Ford Focus. Kwade tongen beweren daarom dat het een opgehoogde en verruimde versie van deze populaire gezinsauto is. Misschien is dat deels terecht, maar de andere kant van het verhaal is dat juist door die technische verwantschap de Kuga over alle perfecte rijeigenschappen van de Focus beschikt. Zo stuurt en schakelt hij soepel en precies. Dat geeft hem een sportieve rijbeleving, zonder dat dit ten koste gaat van het comfort. En met die vierwielaandrijving en die hoge zit is de Kuga wel degelijk een wezenlijk andere auto.

Comfort Ford Kuga (2008-2013)

Er is niets mis met de vering of de wegligging van de eerste generatie van de Ford Kuga. Ook de stoelen zijn comfortabel. Lange mensen kunnen moeite hebben met de instap als ze achterin plaats moeten nemen; de deuropening is niet bijzonder groot. Als ze eenmaal zitten kan de beperkte ruimte rond hoofd en knieën hen gaan tegenstaan. Voor kinderen is de ruimte op de achterbank meer dan voldoende.

Uitrustingsniveau Ford Kuga (2008-2013)

De Ford Kuga occasions van deze generatie zijn doorgaans bijzonder compleet. Dat komt deels doordat de vroegste lichting levering alleen verkrijgbaar is met het Titanium uitrustingsniveau. Dat betekent dat deze auto’s stuk voor stuk onder andere beschikken over climate control, cruise control, traction control, lederen bekleding, getint glas en lichtmetalen velgen. Aanvullende opties kunnen onder andere metallic lak, park distance control, verwarmde stoelen en xenon verlichting zijn. Wie een hekel heeft aan krabben in de winter doet er goed aan om te zoeken naar een exemplaar met voorruitverwarming. Sneeuw en ijs verdwijnen daarmee binnen mum van tijd.

Betrouwbaarheid Ford Kuga (2008-2013)

Betrouwbaarheid Ford Kuga (2008-2013)

De Ford Kuga heeft net als de Ford Focus een redelijk goede reputatie als het gaat om betrouwbaarheid. Incidentele storingen zijn beperkt en hebben dikwijls betrekking op de elektronica. Hulpdiensten weten die in voorkomende gevallen doorgaans ter plekke op te lossen. Motorisch gaat er zelden iets mis. De bouw is verder bijzonder degelijk, dus ook in het interieur van deze Ford gaat niet snel iets kapot. Vergeet desondanks niet bij de aankoop van een tweedehands exemplaar te informeren naar de onderhoudshistorie; regelmatig onderhoud heeft een sterk positief effect op de betrouwbaarheid van een Ford Kuga occasion.

Kosten Ford Kuga (2008-2013)

Vergeleken met andere middelgrote SUV’s is de eerste generatie van de Ford Kuga geen uitgesproken dure of goedkope auto. Er bestaan zowel duurdere als goedkopere alternatieven. De verhouding tussen prijs en kwaliteit is uitstekend.

Nieuwprijs Ford Kuga (2008-2013) versus prijs tweedehands

De nieuwprijs van een Ford Kuga van de eerste generatie ligt over het algemeen flink hoger dan van een exemplaar van de tweede generatie. De belangrijkste reden daarvoor is dat de tweede generatie wel in de showroom staat met tweewielaandrijving en een lichtere motor. Op de tweedehandsmarkt is van dat prijsverschil niets meer te merken. Sterker nog; de iets grotere en strakker vormgegeven tweede generatie kost als occasion meer dan de eerste generatie, die tegenwoordig slechts beperkt voorradig is.

AutoTrack oordeel over de Ford Kuga (2008-2013)

AutoTrack oordeel over de Ford Kuga (2008-2013)

De Ford Kuga van de eerste generatie is een degelijk geconstrueerde SUV die goed dienst kan doen als gezinsauto of caravantrekker. Je zit er ruim en comfortabel in en het weggedrag is uitstekend. Wie graag voor een relatief beperkt bedrag een uitstekende vierwielaangedreven SUV met flinke motor wil kopen, doet er goed aan deze Kuga van de eerste generatie in overweging te nemen. Geef je de voorkeur aan een kleinere benzinemotor, voorwielaandrijving op benzine of iets meer beenruimte achterin? Vraag je dan af of je voor een iets hogere prijs niet beter een exemplaar van de tweede generatie kunt nemen.

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op