Ford Kuga review CX482 (2019+)

Een compacte SUV als de Ford Kuga is geliefd bij veel automobilisten vanwege zijn hoge zitpositie, zijn prettige instap en zijn stoere zelfverzekerde voorkomen. Dit specifieke model biedt daarbij van het begin af aan een aantal extra voordelen, zowel technisch als functioneel. En met de derde generatie met modelcode CX482 zijn die talrijker dan ooit.

Bekijk 2.021 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe Ford Kuga stuurt precies en schakelt soepel.
  • PluspuntPassagiers en bagage hebben relatief veel ruimte in deze auto.
  • PluspuntHet verbruik van de plug-inhybride is zeker voor een SUV bijzonder laag.
  • MinpuntEen complete veiligheidsuitrusting is nieuw alleen verkrijgbaar tegen bijbetaling.
  • MinpuntHet waarschuwingsgeluid voor voetgangers en fietsers kan irriteren.
  • MinpuntHet digitaal dashboard van deze Kuga voegt weinig toe.
Modeleigenschappen Ford Kuga (2019+)

Modeleigenschappen Ford Kuga (2019+)

Wie vanaf 2019 kiest voor de Ford Kuga kan bijvoorbeeld beschikken over een plug-inhybride of een head-up display. In voorgaande edities was dit nog niet mogelijk. De goede eigenschappen die de Ford Kuga heeft behouden zijn onder andere het ruime interieur, het overzichtelijke dashboard en de uitstekende rijeigenschappen. Wat dat betreft is het een wonder dat je deze even degelijke als sierlijke auto niet nog vaker op de Nederlandse wegen ziet.

Prestaties Ford Kuga (2019+)

De hoeveelheid beschikbare aandrijvingen van de derde generatie van de Ford Kuga is beperkt. Snelle versies bestaan sowieso niet meer sinds de eerste generatie. In plaats daarvan mikt dit model op een gunstig brandstofverbruik. Dat lukt goed, onder andere met twee benzinemotoren die volstaan om lekker vlot in te voegen op de Nederlandse snelweg en daar desgewenst fors de maximumsnelheid te overschrijden.

De hybride Ford Kuga (2019+)

Diesel is geen optie meer. In plaats daarvan is wel een plug-inhybride verkrijgbaar. Voor Ford is dat bijzonder, want dit merk is er laat bij met de verkoop van (deels) elektrische auto’s. Een volledig elektrische versie van de Kuga bestaat (nog) niet, maar met deze Kuga laat Ford alvast zien dat ze de techniek serieus nemen; de actieradius op elektriciteit is uitstekend voor een hybride. Bovendien is het verbruik na het leeglopen van de batterij nog altijd gunstig, mede dankzij het herwinnen van energie bij het uitrollen en remmen. De prestaties zijn iets beter dan die van andere aandrijvingen.

Rijgedrag Ford Kuga (2019+)

Rijgedrag Ford Kuga (2019+)

De derde generatie van de Ford Kuga bevestigt de uitstekende reputatie die het merk al sinds jaar en dag heeft op het gebied van rijgedrag. De besturing is aangenaam direct, het schakelen gaat heel prettig en soepel en de Kuga blijft ondanks zijn hoogte stabiel in de bochten. Als bestuurder voel je door dit alles heel goed het contact met de weg en met de auto. Dat geeft een sportieve beleving, zonder dat dit ten koste gaat van het comfort.

Comfort Ford Kuga (2019+)

Je merkt in alles dat deze editie van de Ford Kuga op het gebied van comfort gedurende meerdere jaren steeds verder is geperfectioneerd. Sowieso al vanwege het rijgedrag, maar ook vanwege de inrichting en aankleding van de binnenruimte; de stoelen geven veel stevigheid en de materialen die zich direct in het zicht bevinden, voelen prettig aan. De bagageruimte behoort tot de grootste van zijn klasse en de laadvloer is vlak. Je kan er dus eenvoudig kratten of dozen in schuiven, vooral als je de extra optie hebt waarmee je met een voetbeweging de vijfde deur kan openen en sluiten.

Afmetingen en zitpositie Ford Kuga (2019+)

Met een lengte van 4,61 meter en een breedte van 1,88 meter is deze Ford Kuga de grootste tot nu toe. Dat scheelt respectievelijk 8 en 5 centimeter met de tweede generatie, waar volwassenen toch al vorstelijk achterin kunnen plaatsnemen. Nu is er dus nog meer ruimte. De verstelbare achterbank maakt dat de beenruimte zich optimaal laat instellen. Ook voor de rug kan naar eigen behoefte een comfortabele positie worden gecreëerd.

Uitrusting Ford Kuga (2019+)

Het basisuitrustingsniveau van de Ford Kuga bevat onder andere voorin een armsteun, lendesteunen, een navigatiesysteem, verwarmde spiegels, airconditioning en elektrisch bedienbare ruiten vóór en achter. Daarmee is het behoorlijk compleet en biedt de Kuga veel comfort. Er bestaan verschillende uitbreidings- en uitrustingspakketten. In principe is al het denkbare mogelijk. Houd er rekening mee dat diverse veiligheidssystemen als adaptive cruise control niet standaard zijn.

Betrouwbaarheid Ford Kuga (2019+)

Betrouwbaarheid Ford Kuga (2019+)

Pechdiensten hoeven niet vaak in actie te komen voor een Ford Kuga. Als het al gebeurt, is het vaak voor een elektrische storing die eenvoudig – en soms zonder extra kosten – te verhelpen is. De uitstekende reputatie van Ford Kuga occasions betekent niet automatisch dat je er goed aan doet om ieder willekeurig exemplaar aan te schaffen. Let daarom altijd goed op de onderhoudshistorie, want dat kan toekomstige ongemakken voorkomen.

Kosten Ford Kuga (2019+)

De nieuwprijs van een Ford Kuga van de derde generatie is gunstig ten opzichte van concurrerende modellen van andere merken. Je krijgt een goede, rijk uitgeruste, ruime auto die prettig rijdt voor een relatief laag bedrag. Tweedehands geldt hetzelfde. De maandelijkse lasten zijn eveneens relatief gunstig, vooral in het geval van een hybride exemplaar dat niet veel brandstof verbruikt.

AutoTrack oordeel over de Ford Kuga (2019+)

AutoTrack oordeel over de Ford Kuga (2019+)

Het kost best veel moeite om negatieve aspecten van de derde generatie van de Ford Kuga te benoemen. In de basis is het namelijk een fantastische auto die op alle denkbare punten hoog scoort. Daarom zie je hier geen kanttekeningen bij het verbruik, de betrouwbaarheid, de veiligheid, de ruimte of het comfort. Het ergste dat je deze auto kunt verwijten is dat de functies op het digitale dashboard amper uitgebreider zijn dan op het oude analoge dashboard. Of dat de auto in elektrische modus een vervelend pulserend geluid maakt om voetgangers en fietsers te waarschuwen.

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op