
Hyundai Tucson TL (2015-2021) review
De Hyundai Tucson maakt na 5 jaar afwezigheid in 2015 een soort van comeback. Zijn voorganger is de Hyundai ix35. De voorganger daarvan is weer gewoon een Tucson. In alle gevallen betreft het een compacte SUV met een uitstekende verhouding tussen prijs en kwaliteit. Hij is dankzij zijn handige laadruimte ideaal voor bezoekjes aan tuincentra en meubelboulevards. Achterin kan je met gemak drie kinderen kwijt en je kan er in de juiste uitvoering ook goed een caravan mee trekken. Dat alles maakt deze Hyundai ideaal voor een gezinsvakantie. Ook kom je de Tucson vaak tegen in het zakelijke verkeer.
Bekijk 369 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De Hyundai Tucson is een kwalitatief degelijk gebouwde auto.
- De binnenruimte is groter dan die van zijn voorgangers.
- Het design en het rijgedrag appelleren sterk aan de Europese smaak.
- De automatische versnelling reageert trager dan die van de concurrentie.
- De elektrische hulpmotor van de meest recente modellen voegt weinig toe.
- Het dashboard oogt eclectisch en bevat minder fraai hard plastic.

Modeleigenschappen Hyundai Tucson (2015-2021)
De Hyundai Tucson is van oorsprong het kleine broertje van de Hyundai Santa Fe. Sindsdien is hij gegroeid, met als gevolg dat hij sinds 2017 zelf de grote broer is van de Hyundai Kona, een SUV die bijna drie decimeter korter is dan de 4,48 meter van de Tucson. Sinds zijn introductie in 2004 is de auto niet alleen langer geworden, maar ook iets breder en lager. In dat opzicht is het in zijn nieuwe verschijning eerder een crossover, die wat betreft de vorm naar een stationwagen als de Hyundai i30 Wagon neigt.
Prestaties Hyundai Tucson (2015-2021)
Een Hyundai Tucson koop je omdat het een praktische auto is. Voor sportieve prestaties kun je beter een ander model van Hyundai kiezen of een SUV van een ander (veel duurder) merk. Desalniettemin kun je met een Tucson goed optrekken. Invoegen op de snelweg vormt geen enkel probleem. Dat geldt in mindere mate voor de kleinste dieselmotor, maar die kom je op de Nederlandse markt amper tegen. Er bestaat ook een versie met een elektrische hulpmotor, maar die zet milieutechnisch geen zoden aan de dijk. In dat opzicht biedt de Hyundai Kona met elektrische aandrijving een veel beter alternatief.

Rijgedrag Hyundai Tucson (2015-2021)
Verreweg de meeste bestuurders voelen zich prima in een Hyundai Tucson. De auto is comfortabel, ook op onverharde wegen. Liefhebbers van sportief rijden erkennen dat deze auto zich weliswaar strakker en preciezer laat sturen dan we van Koreaanse auto’s gewend zijn, maar dat het geheel nog niet zo sportief en dynamisch voelt als de producten van Europese concurrenten. Ook reageert de automatische versnelling van de concurrentie iets alerter. Liefhebbers van het rustige comfortabele rijden hebben daar overigens in het geheel geen last van.
Vierwielaangedreven Hyundai Tucson (2015-2021)
Als je in plaats van de tweewielaangedreven versie kiest voor een aandrijving op vier wielen, heb je daar profijt van onder winterse omstandigheden en tijdens een incidentele rit op een glibberig grasveld. Het is ook handig als je met de caravan het kampeerterrein oprijdt. Veel gekker moet je het niet maken, want de Tucson is geen terreinwagen. Probeer er vooral niet mee dwars door de duinen of de highlands te rijden.

Comfort Hyundai Tucson (2015-2021)
De instap van een Hyundai Tucson is ruim en hoog evenals de zitpositie. Het dashboard is overzichtelijk. Als je de beschikking hebt over een infotainmentsysteem merk je dat de bediening intuïtief werkt en dat het betrekkelijk snel functioneert. De vormgeving van het geheel is niet opvallend en ademt weinig beleving uit. Zo vind je op verschillende plekken nog hard plastic dat niet prettig aanvoelt en er ook niet bijzonder fraai uitziet. De uitrustingsniveaus en de opties maken dat de Tucson zich bijzonder compleet laat inrichten. Zo kun je onder andere kiezen voor een panoramadak en tal van technische geavanceerde veiligheidssystemen.
Ruimte Hyundai Tucson (2015-2021)
Een Hyundai Tucson met een panoramadak heeft als nadeel dat volwassen passagiers achterin minder hoofdruimte hebben. Rond de knieën hebben zij wel voldoende bewegingsvrijheid. De bagageruimte van de Tucson behoort tot de grootste van het segment. Van een tildrempel is geen sprake, dus je kunt er makkelijk dozen of koffers inschuiven. De neergeklapte achterbank creëert een bijna vlakke laadvloer die genoeg ruimte biedt voor een kleine verhuizing.

Betrouwbaarheid Hyundai Tucson (2015-2021)
Als je geen verkeerde brandstof in de tank gooit en de Hyundai Tucson het voorgeschreven onderhoud gunt, heb je er een probleemloze auto aan. Weinig auto’s zijn zo betrouwbaar als deze tweede generatie, die ook bekend staat onder de modelcode TL. Vandaar dat Hyundai Tucson occasions bijzonder gewild zijn, vooral met een complete onderhoudshistorie.
Kosten Hyundai Tucson (2015-2021)
De Hyundai Tucson staat sinds zijn introductie bekend als een voordelige auto die desondanks veel kwaliteit biedt. Het blijft echter een SUV. Gevolg is dat de wegenbelasting en het brandstofverbruik verhogend werken op de maandelijkse kosten. Dat geldt met name voor vierwiel aangedreven exemplaren. De kosten voor reparatie en onderhoud vallen daarentegen mee. Dit alles maakt de Tucson voor een SUV relatief voordelig. Wie perse nog goedkoper wil rijden komt uit bij een andere carrosserievorm.

AutoTrack oordeel Hyundai Tucson (2015-2021)
De Hyundai Tucson is een praktische no-nonsens SUV. Hij koppelt betrouwbaarheid aan een relatief gunstig aankoopbedrag. Als je op zoek bent naar een stoere gezinsauto zonder fratsen, doe je er beslist goed aan dit model op je shortlist te zetten. Vind je fratsen leuk en ben je bijvoorbeeld op zoek naar een SUV met een hip interieur of een vlammende acceleratie? Kijk dan vooral even verder, want dan is de Hyundai Tucson waarschijnlijk te functioneel voor jou.
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op





