
Hyundai Tucson NX4 (2021+) review
De derde generatie van de Hyundai Tucson is een totaal andere auto dan zijn voorganger. Zo is het ontwerp van binnen en van buiten dankzij tal van scherpe hoeken en vouwen veel meer uitgesproken. Daarbij geven de toegevoegde elektromotoren niet alleen meer snelheid en kracht, maar verlagen ze in de juiste configuratie ook nog eens drastisch het brandstofverbruik van de auto. Is dan echt alles anders? Nee, want deze opvallende Hyundai is nog steeds een middelgrote SUV en hij is nog steeds – ondanks alle beschikbare extra’s – aangenaam geprijsd. Daarmee is het een van de beste aanbiedingen in zijn segment.
Bekijk 977 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De derde generatie van de Hyundai Tucson heeft een onderscheidend uiterlijk.
- De binnenruimte behoort tot de grootste in zijn klasse.
- De Hyundai Tucson is een buitengewoon betrouwbare en degelijke auto.
- De automatische versnelling van een Hyundai Tucson reageert niet bijzonder snel.
- Het instrumentarium zit zo laag dat lange mensen hun blik vaak van de weg af moeten wenden.
- Sommige veiligheidssystemen nemen hun taak wel erg serieus.

Modeleigenschappen Hyundai Tucson (2021+)
Wat ook hetzelfde is gebleven is de omvang van de Hyundai Tucson; hij heeft een lengte van exact 4,50 meter. Daarmee is hij net zo lang als de allereerste editie van de Hyundai Santa Fe uit 2000. Dat is de grootste SUV van het merk, die op zijn beurt inmiddels al bijna drie decimeter langer is dan de Tucson. De kleinste van de familie is de Hyundai Kona, met een lengte van 4,35 meter. Dat is de enige van het stel die verkrijgbaar is met een volledig elektrische aandrijving. De Tucson en de Santa Fe zijn verkrijgbaar als plug-inhybride.
Prestaties Hyundai Tucson (2021+)
Voorgaande edities van de Hyundai Tucson blinken niet uit in snelheid. De nieuwste editie is daarentegen een stuk sneller, vooral in de hybride versies die herkenbaar zijn aan de letters HEV of PHEV. Dit zijn de al dan niet vierwielaangedreven Tucsons die het snelst wegkomen bij de verkeerslichten en met het grootste gemak een caravan of een trailer kunnen trekken. Bovendien gaan ze betrekkelijk zuinig om met brandstof. Als je kiest voor een hybride aangedreven Tucson met stekker (PHEV) kun je het brandstofverbruik (en de uitstoot) bijzonder sterk reduceren als je korte ritten maakt en tussentijds de batterij vaak oplaadt.

Rijgedrag Hyundai Tucson (2021+)
Ondanks de sterk toegenomen kracht en snelheid van de Hyundai Tucson is er nog geen sprake van een sportieve auto. Veel meer is het een comfortabele familieauto. Dat is onder andere merkbaar aan de wel erg lichte en gevoelloze besturing en de niet bijzonder alert reagerende automatische versnellingsbak. De vering en de schokbrekers weten goed raad met oneffenheden in het wegdek, met als gevolg dat de sportieve bestuurder naar zijn smaak te weinig contact met de weg voelt. Zelfs met de rijmodus ‘sport’ ingeschakeld kan deze SUV niet tippen aan de sportieve rijeigenschappen van sommige andere merken.
Comfort Hyundai Tucson (2021+)
Niet eerder was een Hyundai Tucson zo comfortabel en zo compleet als de derde generatie. Hij is zelfs verkrijgbaar met elektrische achterbankverwarming. Het interieur is slim ingedeeld, waardoor drie volwassenen kunnen plaatsnemen op de achterbank en de bagageruimte ruimer is dan die van directe concurrenten. En wat helemaal handig is: Als je voor de achterklep gaat staan, kan die vanzelf opengaan. Je hoeft niet eens ingewikkelde bewegingen met je voet uit te maken. Is dat even handig voor het geval dat je komt aanlopen met volle boodschappentassen!
Uitrustingsniveaus Hyundai Tucson (2021+)
Uitrustingsniveaus van de derde generatie van de Hyundai Tucson heten i-Motion, Comfort, N Line en Premium. Je kunt er onder andere een heleboel veiligheidssystemen mee in je auto krijgen, waarvan je je af kunt vragen of ze prettig zijn. Vermoeidheidsherkenning en rijstrookassistentie staan namelijk zo scherp afgesteld dat ze ook hinderlijk gaan piepen als er niets aan de hand is. En als ze piepen moet je je blik van de weg wenden om op het net iets te lage dashboard te kijken wat er aan de hand is. Dat kan dus nog veiliger.

Betrouwbaarheid Hyundai Tucson (2021+)
Het merk Hyundai heeft een uitstekende reputatie als het gaat om betrouwbaarheid. De derde generatie van de Tucson maakt die weer volledig waar. Pechhulpdiensten hoeven er alleen voor uit te rukken als de bestuurder zelf iets verschrikkelijk verkeerd heeft gedaan, bijvoorbeeld door verkeerde brandstof te tanken. Kijk desondanks bij interessante Hyundai Tucson occasions altijd naar de onderhoudshistorie. Als die compleet is kan er eigenlijk bijna niets meer misgaan.
Kosten Hyundai Tucson (2021+)
Vlak na de millenniumwisseling was de Hyundai een budgetauto. Bij de nieuwste modellen is daar niets meer van te merken, want ze zitten degelijk in elkaar en hebben een uitermate eigentijds en verzorgd uiterlijk. Bovendien kun je alle denkbare opties erop krijgen. De prijs is weliswaar een beetje met de auto zelf meegegroeid, maar is desondanks nog steeds relatief laag vergeleken met die van even complete concurrerende merken.

AutoTrack oordeel Hyundai Tucson (2021+)
Als jij op zoek bent naar een middelgrote SUV die praktisch, veilig, mooi en ruim genoeg voor een hedendaags gezin is, kun je eigenlijk niet heen om Hyundai Tucson. Hij voldoet op bijna alle fronten en je kan er jarenlang plezier van hebben. De enige reden waarom je hem misschien uit de weg moet gaan is dat hij de sportieve chauffeur weinig rijplezier gunt. Er bestaan concurrerende modellen die scherper sturen en het contact met de weg beter laten voelen. Maar als jij je auto puur functioneel benadert, heb je daar waarschijnlijk geen enkel probleem mee.
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op






