Kia Picanto review SA (2004-2011)

Een Kia Picanto is een compacte auto die zich vooral goed leent voor stadsverkeer. Zijn populariteit dankt hij niet alleen aan zijn relatief lage nieuwprijs, maar ook aan zijn verrassend prettige rijeigenschappen en robuuste bouw. Daarbij is hij ook bijzonder praktisch; de instap is ruim, alle handige opbergvakjes die je kunt bedenken zijn aanwezig en ook volwassenen kunnen voor- en achterin ruim zitten. Deze eerste generatie met modelcode SA beschikt al over alle goede eigenschappen die deze auto al decennialang tot een technisch en commercieel succes maken.

Bekijk 119 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe Kia Picanto is technisch betrouwbaar.
  • PluspuntJe krijgt relatief veel zitruimte, ook achterin.
  • PluspuntEen Picanto is bijzonder praktisch voor stadsverkeer.
  • MinpuntDe bagageruimte is beperkt.
  • MinpuntIn sportief opzicht stelt deze auto teleur.
  • MinpuntDe meegeleverde muziekinstallatie levert geen goed geluid.
Modeleigenschappen Kia Picanto (2004-2011)

Modeleigenschappen Kia Picanto (2004-2011)

De eerste lichting van de eerste generatie heeft een lengte van nog net geen 3,5 meter. Dat zijn de modellen met het bouwjaar 2004 tot en met 2007. De tweede lichting van na de upgrade – met het bouwjaar 2007 tot en met 2010 – is vier centimeter langer. De derde lichting van de eerste generatie uit de jaren 2010 en 2011 doet daar nog een centimeter bovenop. Vanbuiten kun je deze latere lichtingen herkennen aan de druppelvormige koplampen en de kleinere grille. Hun beperkte extra lengte levert geen belangrijke voordelen op.

Prestaties Kia Picanto (2004-2011)

De Kia Picanto is perfect voor korte stukjes, bijvoorbeeld in de stad of op provinciale wegen. Wie in hoog tempo grote afstanden wil afleggen of altijd als snelste bij de verkeerslichten wil wegrijden, beleeft er daarentegen weinig lol aan. Sterker nog; deze Kia is zo langzaam dat inhaalmanoeuvres op de snelweg heel wat planning en coördinatie vragen. Daarbij maakt het niet uit welke motor erin zit, want alle beschikbare motoren zijn te klein om snel op te trekken. Wie deze auto koopt voor ritjes naar school, de supermarkt en de sportvereniging zal daar overigens weinig hinder van ondervinden.

Rijgedrag Kia Picanto (2004-2011)

Rijgedrag Kia Picanto (2004-2011)

De Kia Picanto is compact en dat biedt veel voordelen, onder andere bij het zoeken naar een parkeerplaatsje. Ook is hij wendbaar. Daarnaast weet hij ondanks zijn beperkte omvang redelijk goed raad met verkeersdrempels en stoepkanten. De sturing blinkt niet uit in directheid en voelt soms wat vaag aan. Het schakelen verloopt wat stoterig. De vraag is of je dat een auto van deze leeftijd in deze prijsklasse kwalijk kunt nemen, want veel vergelijkbare compacte auto’s rijden minder fijn dan deze.

Comfort Kia Picanto (2004-2011)

Een Kia Picanto is klein van buiten, maar ruim van binnen. De achterbank biedt met gemak ruimte aan twee volwassenen, die dan ook nog eens voldoende bewegingsvrijheid hebben rond hoofd en knieën. Ook de grote instapruimte achterin is erg prettig, bijvoorbeeld bij het plaatsen van een kinderzitje, maar ook als een iets minder beweeglijke opa of oma plaats wil nemen op de achterbank. De bagageruimte is beperkt, maar niet veel kleiner dan in andere auto’s van dit formaat. Zodra de achterbank omlaag gaat ontstaat er wel een praktische ruimte met een vlakke laadvloer.

Uitrustingsniveaus Kia Picanto (2004-2011)

De eerste lichting van de eerste generatie van de Kia Picanto onderscheidt de uitrustingsniveaus L, LX, LXE en EX. Bij de tweede lichting dragen die de namen X, X-pect, X-tra en X-ecutive. De instapniveaus L en X bieden enkel het hoogstnoodzakelijke comfort in de vorm van onder andere gordelspanners, hoofdsteunen achterin, een in hoogte verstelbaar stuur en stuurbekrachtiging. Verwacht geen uitgebreide keuze in de beschikbare extra’s. Stoelverwarming kun je bijvoorbeeld vergeten.

Betrouwbaarheid Kia Picanto (2004-2011)

Betrouwbaarheid Kia Picanto (2004-2011)

De eerste generatie van de Kia Picanto is – net als latere generaties – zeer betrouwbaar. Wat dat betreft is de bij nieuwe oplevering gegarandeerde garantietermijn van zeven jaar beslist geen bluf. Storingen komen zelden voor en zijn doorgaans niet bijzonder ingrijpend. Denk bijvoorbeeld aan geheugenverlies van de sleutel. Dat is storend, maar niet onoverkomelijk. In het zeldzame geval dat er wel iets ernstigs aan de hand is, blijkt de fabrikant overigens dikwijls zeer coulant. Ook in dat opzicht is er dus voldoende aanleiding om via AutoTrack een kijkje te nemen bij de Kia Picanto occasions.

Kosten Kia Picanto (2004-2011)

Er zijn maar weinig auto’s die voor zo’n aantrekkelijk bedrag betrouwbare mobiliteit leveren als de Kia Picanto. Nieuw is hij niet duur. Tweedehands is de vraag niet bijzonder groot, hetgeen hem ook als occasion een aantrekkelijke prijs geeft. Daarbij vallen de maandelijkse kosten mee, mede vanwege de lage onderhoudskosten en beperkte wegenbelasting. Het brandstofverbruik van de eerste generatie is niet zo gunstig als dat van andere kleine auto’s, maar is nog altijd heel redelijk. En aangezien de Kia Picanto sowieso geen auto is voor lange ritten op de autosnelweg, levert dat brandstofverbruik doorgaans geen onoverkomelijke kostenpost op.

AutoTrack oordeel over de Kia Picanto (2004-2011)

AutoTrack oordeel over de Kia Picanto (2004-2011)

De Kia Picanto van de eerste generatie is een briljante auto voor iedereen die voor een overzichtelijk bedrag regelmatig korte afstanden wil rijden. Hij is bijvoorbeeld prima inzetbaar voor kinderlogistiek, het halen van boodschappen en frequente bezoekjes aan de binnenstad. Iedereen die deze auto daarvoor inzet, zal niet anders kunnen concluderen dan dat het een betrouwbare steun en en toeverlaat is voor de dagelijkse mobiliteitsbehoefte. Zoek je luxe, snelheid en/of status? Dan doe je er beter aan bij andere merken te kijken die daar meer aandacht voor hebben, maar daarbij als logisch gevolg hun producten hoger prijzen.

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op