
Kia Picanto TA review (2011-2017)
De Kia Picanto is een compacte stadsauto die vanaf zijn introductie in 2004 regelmatig positief verrast. Ook bij de tweede generatie blijkt alles weer beter dan verwacht; denk daarbij onder andere aan de bouwkwaliteit, de prijs, de beschikbare binnenruimte en de rijeigenschappen. Zelfs het ietwat gedateerde uiterlijk van de eerste generatie is verdwenen ten gunste van een spannend lijnen- en vormenspel. Daarnaast is de optielijst uitgebreid en het weggedrag verder verbeterd. Geen wonder dat deze tweede generatie met modelcode TA sinds 2011 alle verkooprecords verbreekt.
Bekijk 435 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Dit is een technisch betrouwbare auto.
- De Picanto biedt relatief veel zitruimte, ook achterin.
- Voor een compacte auto heeft deze auto goede rijeigenschappen.
- De meegeleverde muziekinstallatie levert geen goed geluid.
- Het verbruik valt tegen.
- De achterklep gaat niet hoger open dan 1,75 meter.

Modeleigenschappen Kia Picanto (2011-2017)
Met een lengte van 3,60 meter is de tweede generatie van Kia Picanto een decimeter langer dan zijn voorganger. Ook nieuw is dat hij vanaf 2011 verkrijgbaar is met drie deuren. Modellen van na 2015 hebben iets andere bumpers en hier en daar een optische verfraaiing in het interieur. In de basis wijken deze nieuwere modellen niet af van hun voorgangers.
Prestaties Kia Picanto (2011-2017)
Een Kia Picanto koop je niet om heel snel weg te rijden bij de stoplichten of om met topsnelheid over de Duitse autobahn te rijden. Hij is namelijk best traag, zeker als je kiest voor de kleinste en goedkoopste motor. Zelfs de grootste motor heeft nog flink wat aansporing nodig om in een acceptabel tempo de snelweg op te komen. Voor snelheid ben je bij deze Kia duidelijk aan het verkeerde adres. Daar ligt ook niet de kracht van deze auto.
Stadsauto pur sang
Dat de tweede generatie van de Kia Picanto niet is gemaakt voor de snelweg, blijkt ook uit het brandstofverbruik bij hoge snelheden. Deze auto is sowieso al niet zo zuinig als je op basis van zijn gewicht en zijn omvang zou verwachten, maar zodra je het gaspedaal diep intrapt gaat hij per kilometer helemaal meer brandstof verbruiken. In dat opzicht is de Kia Picanto een stadsauto pur sang; hij is klein en wendbaar en bij beperkte snelheden is het brandstofverbruik optimaal.

Rijgedrag Kia Picanto (2011-2017)
De tweede generatie van de Kia Picanto weet nog net iets beter met oneffenheden in het wegdek om te gaan dan zijn voorganger. Sturen gaat soepel en licht, schakelen gaat adequaat. Ook hier geldt dat deze auto niet is gemaakt voor liefhebbers van sportief rijden; hij helt licht over in de bochten en de bediening verloopt wat gevoelloos. Wie deze auto functioneel inzet als stadsauto zal daar echter weinig hinder van ondervinden. Voor lage snelheden en korte ritten is het rijcomfort namelijk meer dan voldoende en misschien zelfs nog wel beter dan dat van veel van zijn directe concurrenten.
Comfort Kia Picanto (2011-2017)
Een van de sterkste kanten van de Kia Picanto is de gulle zitruimte. Volwassenen kunnen voor- en achterin comfortabel plaatsnemen, zonder bekneld te raken bij hoofd of knieën. Het blijft echter wel een kleine auto, vandaar dat de bagageruimte beperkt is, maar nog altijd heel acceptabel gezien de omvang van de Picanto. Drie niet al te grote sporttassen kun je er bijvoorbeeld makkelijk in kwijt. En als je een keer meer wilt transporteren kun je gewoon de achterbank neerklappen. Pas wel op dat je je hoofd niet stoot aan de achterklep, want die gaat niet hoger dan 1,75 meter.
Uitrustingsniveaus
De uitrustingsniveaus van de tweede generatie van de Kia Picanto hebben uiteenlopende namen als Style Pack, Comfort Pack, Super Pack, Comfort Line, Business Line en R-Sport. Wat ze allemaal hebben, zijn onder andere centrale deurvergrendeling, getint glas en elektrisch bedienbare zijruiten voor. De aanvullingen daarop zijn talrijk. Denk bijvoorbeeld aan climate control, cruise control, bluetooth, handsfree bellen, parkeersensoren, achteruitrijcamera, navigatie, lichtmetalen velgen en stoelverwarming. Er is op dat gebied meer mogelijk dan bij de eerste generatie. De kwaliteit van de muziekinstallatie laat echter nog steeds te wensen over.

Betrouwbaarheid Kia Picanto (2011-2017)
Een Kia Picanto laat je zelden in de steek. Ook de tweede generatie staat vrijwel nooit ongewenst stil aan de kant van de weg. Het zijn robuuste auto’s van uitstekende bouwkwaliteit. Storingen zijn er wel, maar komen niet vaak voor en laten zich over het algemeen vrij eenvoudig verhelpen. Niet voor niets durft de fabrikant bij aankoop van een nieuw exemplaar zeven jaar garantie te geven; hij weet immers dat er weinig mis kan gaan.
Kosten Kia Picanto (2011-2017) De nieuwprijs van een Kia Picanto is bijzonder schappelijk, zeker gezien de uitstekende kwaliteit van deze auto. Ook Kia Picanto occasions zijn relatief goedkoop. Dit komt mede door de beperkte vraag. Onderhoudskosten zijn doorgaans laag. De bijdrage voor de wegenbelasting is dankzij het lage gewicht eveneens niet hoog. Het enige dat de kosten kan verhogen is het brandstofverbruik, maar dan alleen in het geval je er buitensporig veel en snel mee wilt rijden. Wie een tweedehands Picanto koopt om als stadsauto voor korte ritten te gebruiken merkt daar weinig van en is spekkoper.

AutoTrack oordeel over de Kia Picanto (2011-2017)
Wie voor weinig geld een betrouwbare stadsauto zoekt kan niet om de Kia Picanto heen. Deze compacte auto biedt veel waar voor zijn geld en biedt alle functionaliteiten die je mag verwachten. Wat de tweede generatie voorheeft op de eerste zit in de styling, het weggedrag en de hoeveelheid opties, zonder dat je daar naar verhouding veel meer voor betaalt. Dat je niet veel geld voor deze auto kwijt bent betekent ook dat je geen uitstekende prestaties of weldadige luxe mag verwachten. Als je daarnaar op zoek bent, kun je je beter op een ander merk oriënteren.
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op






