
Range Rover Evoque review L538 (2011-2019)
Weinig auto’s hebben zo’n uitgesproken vormgeving als de Range Rover Evoque. Vergeleken met andere SUV’s oogt hij strak, stijlvol en sportief. Deze exclusieve uitstraling blijft niet beperkt tot de buitenkant. Het design van het interieur mag er ook zijn en de materialen waarin het is uitgevoerd zijn van hoogwaardige kwaliteit. Tegelijkertijd is de Range Rover Evoque een auto met uitstekende rijeigenschappen. Dat blijkt niet alleen op de snelweg, maar ook op onverhard terrein. Dat laatste is misschien niet echt nodig voor een stijlstatement als deze SUV, maar sluit wel aan op de reputatie van het merk Land Rover.
Bekijk 211 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De vormgeving van de Range Rover Evoque is een stijlstatement.
- In de juiste versie is er niets mis met de terreincapaciteiten van deze terreinwagen.
- Deze SUV laat zich op tal van aspecten personaliseren.
- De vering van de Range Rover is redelijk hard; niet iedereen vindt dat prettig.
- De automatische versnellingsbak vraagt soms correctie met de flippers op het stuur.
- Het zicht rondom is bijzonder slecht, dus camera's en sensoren zijn onontbeerlijk.

Modeleigenschappen Range Rover Evoque (2011-2019)
Wie denkt aan een Land Rover ziet meestal een klassieke terreinwagen voor zich. Denk bijvoorbeeld aan de klassieke Land Rover Discovery, Land Rover Defender en Range Rover. De Range Rover Evoque is wezenlijk anders; sportiever vooral. Hij is 4,36 meter lang, 1,90 meter breed en 1,64 meter hoog. Een reguliere Land Rover uit dezelfde periode is dik zes decimeter langer, zes centimeter breder en maar liefst 24 centimeter hoger. Dat scheelt dus veel. Daarnaast heeft de Evoque zeven centimeter minder bodemvrijheid. De instap is als gevolg iets lager.
Carrosserievormen Range Rover Evoque (2011-2019)
Bovenstaande afmetingen van de Range Rover Evoque gelden voor de versies met vijf en drie deuren. De Range Rover Evoque Convertible – een cabriolet – is een fractie lager. Van de klassieke Range Rover bestaan eveneens versies met drie deuren. Een Range Rover met open dak is daarentegen bij zijn verschijning in 2016 als luxueuze cabrio-SUV een compleet nieuw verschijnsel.

Prestaties Range Rover Evoque (2011-2019)
Een Range Rover Evoque van de eerste generatie is verkrijgbaar met zowel voorwiel- als vierwielaandrijving. Laatstgenoemde aandrijving blijkt ook in de Convertible uitstekend in staat ruig terrein te bedwingen: of het nou modder, sneeuw of een steile helling betreft, deze Range Rover Evoque kan er uitstekend mee overweg. De Range Rover Evoque van de eerste generatie is beschikbaar met verschillende motoren die op diesel of benzine werken. Enkele daarvan stellen deze SUV in staat snel op te trekken en hoge snelheden te halen, terwijl anderen beter tot hun recht komen bij het trekken van een trailer of caravan.
Rijgedrag Range Rover Evoque (2011-2019)
De Range Rover Evoque is een veelzijdige auto. Op de snelweg blijft hij stabiel in de bochten, ook bij hogere snelheden. Van overhellen is amper sprake. De stugge vering is karakteristiek voor het type auto en kan een enkeling de behoefte bezorgen aan iets meer comfort. De zitpositie is relatief laag ten opzichte van andere Land Rovers en dat geeft de bestuurder bij hoge snelheden incidenteel het gevoel in een sportwagen te zitten. Sturen en schakelen gaat soepel. De optionele automatische versnellingsbak reageert soms aarzelend, maar laat zich eenvoudig corrigeren met de flippers op het stuur.

Comfort Range Rover Evoque (2011-2019)
De stoelen van een Range Rover Evoque zijn stevig en geven voldoende steun. Tijdens het rijden is het stil in de auto. De beschikbare uitrustingsniveaus en opties zijn talrijk en kwalitatief uitstekend. Bijzonder fraai is het panoramadak dat het daglicht naar binnen laat stromen. Op die manier wordt duidelijk zichtbaar hoe mooi de materialen zijn waaruit het interieur is opgetrokken en hoe hoogwaardig het afwerkingsniveau is.
Interieur Rover Evoque (2011-2019)
De Range Rover Evoque is kleiner dan zijn andere merkgenoten. Het logische gevolg is dat passagiers achterin iets minder ruim zitten en dat er iets minder bagage in de daarvoor bestemde ruimte past. In vergelijking met andere SUV’s is die overigens met 550 liter nog altijd heel behoorlijk. Wat niet behoorlijk is, is het zicht naar buiten. De bestuurder kan niet rechtstreeks zien waar de motorkap eindigt en de achterruit doet wat betreft het zicht denken aan een brievenbus. Schadeloos parkeren is bijna onmogelijk zonder camera of sensoren.

Betrouwbaarheid Range Rover Evoque (2011-2019)
De Range Rover Evoque is een behoorlijk betrouwbare auto. Er bestaan – net als bij de meeste auto’s – verschillende euveltjes die typerend zijn voor dit specifieke model, maar geen enkel daarvan is ernstig. Bij voorkomende storingen lukt het de pechhulpdienst meestal de auto ter plekke weer aan de praat te krijgen. Let bij interessante Range Rover Evoque occasions altijd op de volledigheid van de onderhoudshistorie, want die is mede bepalend voor een probleemloze rijervaring.
Kosten Range Rover Evoque (2011-2019)
Niemand zal ontkennen dat de Range Rover Evoque van de eerste generatie een auto is met een chique uitstraling. Interieur, techniek, kwaliteit, design en materialen zijn allemaal dik in orde. Dat maakt hem begerenswaardig en dat is terug te zien in de vraagprijs. Je betaalt er meer voor dan voor veel andere SUV’s, maar minder dan voor grotere Land Rovers. Vergeet bij het berekenen van de totale kosten niet om de wegenbelasting en het brandstofverbruik mee te nemen, want ook die vallen hoger uit dan bij veel andere auto’s.

AutoTrack oordeel Range Rover Evoque (2011-2019)
Er zijn veel aspecten die je kunt waarderen aan de eerste generatie van de Range Rover Evoque. Als je indruk wilt maken, is dit een auto waarmee dat gaat lukken. Bovendien is het een goede veelzijdige auto met uitstekende rijeigenschappen. Tot slot verwent hij de inzittenden met tal van opties en een verzorgd interieur. Zijn er redenen om niet in een Range Rover Evoque te willen rijden? Absoluut, alleen vindt niet iedereen die even relevant. Zo is deze auto vooral interessant voor liefhebbers met een ruimer budget en voor mensen die milieuvriendelijkheid niet als belangrijkste criterium hanteren.
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op





