
Range Rover Evoque review L551 (2019+)
De Range Rover Evoque van de tweede generatie is een stijlvolle SUV. Van buiten oogt hij strak en onderscheidend. Binnenin biedt hij luxe en comfort. In tegenstelling tot veel andere SUV’s is hij ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving, hetgeen hem zeer geschikt maakt voor onverharde wegen en het trekken van aanhangwagens. Koop hem echter gerust als je niet van plan bent ooit off-road te gaan, want in dat geval behoor je tot de grote groep eigenaren die deze auto vooral heeft gekozen vanwege zijn praktische eigenschappen en zijn chique uitstraling.
Bekijk 256 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Weinig SUV’s stralen zoveel stijl en klasse uit als de Land Rover Evoque.
- In technisch opzicht is dit een betrouwbare auto.
- Met een Evoque krijg je veel comfort, ook in de rijeigenschappen.
- De achterbank geeft door een lage positie weinig steun aan de bovenbenen.
- De laadvloer is bij neergeklapte achterbank deels scheef.
- Het multimediasysteem heeft veel tijd nodig om op te starten.

Modeleigenschappen Range Rover Evoque (2019+)
Het uiterlijk van de tweede generatie van de Range Rover Evoque wijkt amper af ten opzichte van dat van zijn voorganger. De handgrepen van de deuropeningen liggen nu mooi verzonken in het portier, maar heel erg opvallend is die wijziging niet. Op zich is het niet erg dat de auto vrijwel hetzelfde is, want die styling was helemaal perfect; verandering zou maar tot teleurstelling kunnen leiden. De enige deceptie waar liefhebbers nu mee te maken hebben is de verdwijning van de versie met drie deuren en de cabriolet.
Afmetingen Range Rover Evoque (2019+)
De Range Rover Evoque is een van de kleinere modellen van Land Rover. Met een lengte van 4,37 is het desondanks nog een flinke auto. Vind je hem toch nog niet groot genoeg? Kijk dan bij grotere modellen als de Range Rover Velar of de Range Rover Sport. Die zijn pakweg vier en zes decimeter langer. Zelfs de relatief bescheiden Land Rover Freelander is nog dertien centimeter langer.

Prestaties Range Rover Evoque (2019+)
Met een Range Rover Evoque van de tweede generatie kun je behoorlijk tempo maken, zeker als je een hybride exemplaar hebt van het type P300e. Ook met een flinke dieselmotor als de D240 gaat het best hard, ondanks het gegeven dat de Evoque best een zware auto is die veel paardenkrachten nodig heeft om in beweging te komen. Het beste nieuws is dat de tweede generatie vanbinnen meer veranderd is dan vanbuiten; de beschikbare hybride aandrijvingen (met en zonder stekker) produceren aanzienlijk minder schadelijke uitstoot dan de oude motoren.
Rijgedrag Range Rover Evoque (2019+)
Ook het onderstel van de tweede generatie van de Range Rover Evoque is sterk verbeterd; de auto rijdt comfortabel zonder ook maar een moment te week te worden. Van het gewicht en de omvang van de auto merk je weinig tijdens het sturen of schakelen, want dat gaat allemaal bijzonder soepel. Vermoeidheidsherkenning, rijstrookassistentie en een noodstopsysteem behoren tot de standaarduitrusting. Motorgeruis hoor je amper. Met eigenschappen als deze rijdt de auto bijzonder prettig, ook op lange afstanden.

Comfort Range Rover Evoque (2019+)
De binnenruimte van de Range Rover Evoque ziet er zeer verzorgd uit; alles voelt stevig en de materialen maken een weelderige indruk. Ook het afwerkingsniveau van de verschillende uitrustingsniveaus is dik in orde. Het infotainmentsysteem werkt niet snel, maar wel duidelijk. De achteruitkijkspiegel wordt desgewenst een scherm voor een achteruitrijcamera. Dat was nodig, want de kleine achterruit biedt weinig direct zicht naar buiten.
Ruimte Range Rover Evoque (2019+)
Een optie is het panoramadak. In de vorige editie kregen volwassenen achterin nog amper hoofdruimte als dat erin zat. Land Rover heeft dat opgelost door de achterbank te verlagen. Gevolg is dat lange mensen achterin nu weinig steun hebben onder de bovenbenen. In dit soort details is merkbaar dat de Evoque de kleinste onder de Land Rovers is. Ook de bagageruimte is minder indrukwekkend dan bij andere modellen. Je kunt de laadruimte vergroten door de achterbank omlaag te klappen, maar dat levert niet een volledig vlakke laadvloer op; de achterbank blijft licht schuin staan, waardoor dozen terug naar achteren schuiven.

Betrouwbaarheid Range Rover Evoque (2019+)
De Range Rover Evoque van de tweede generatie heeft technisch een uitstekende reputatie. Storingen komen amper voor, vooral niet als de auto regelmatig onderhoud krijgt. Dus: Zie je een interessant exemplaar tussen de Range Rover Evoque occasions op AutoTrack staan? Vergeet dan niet om op de volledigheid van de onderhoudshistorie te letten.
Kosten Range Rover Evoque (2019+)
Iedereen die een blik werpt op de Range Rover Evoque en erin plaatsneemt, begrijpt direct dat dit geen goedkope auto is. De nieuwprijs is hoog, maar de auto die je voor dat bedrag krijgt is het bedrag waard. Bovendien houdt hij zijn waarde beter vast dan veel andere SUV’s, met als gevolg dat je er bij eventuele verkoop ook meer voor terugkrijgt. Vergeet in je totale kostenplaatje niet de wegenbelasting en de brandstof mee te nemen, want die kunnen hoog uitvallen.

AutoTrack oordeel Range Rover Evoque (2019+)
Het grootste nadeel aan de Range Rover Evoque van de tweede generatie is de prijs. Voor de rest is het een prima auto, zeker nu hij verkrijgbaar is met hybride aandrijvingen die het milieu enigszins ontzien. De binnenruimte is beperkt, maar dat is inherent aan een compacte SUV. De vormgeving, de techniek en de rijeigenschappen zijn indrukwekkend. Als je het niet erg vindt om iets meer te betalen als je daar wat extra’s voor krijgt, doe je er goed aan deze auto op je shortlist te zetten.
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op





