McLaren 720S

De McLaren 720 is de opvolger van de MP4-12C en de 650S. Het model betekende een flinke stap voorwaarts voor het roemruchte merk. Het prestatieniveau van de auto lag zoveel hoger dan zijn voorgangers dat de 720S eigenlijk boven zijn klasse uit steeg. De concurrentie van Ferrari en Lamborghini had eigenlijk geen antwoord op de auto. Wil je Formule 1-achtige prestaties zonder meteen miljoenen uit te geven? Dan zit je met de McLaren 720S meer dan goed.

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntExtreem snel
  • PluspuntMesscherp rijgedrag
  • PluspuntUniek inklapbaar infotainmentsysteem
  • PluspuntAls coupé en cabrio (Spider)
  • PluspuntBoordevol slimme assistentiesystemen
  • MinpuntBetrouwbaarheid is niet top
  • MinpuntSlechts twee servicepunten in Nederland
  • MinpuntUiteraard zeer dorstig
  • MinpuntMisschien wel té snel
  • MinpuntBenzinetank aan de kleine kant

De McLaren 720S op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De 720S zet haast schrikbarende prestaties neer. Vanuit stilstand bereikt de auto in 7,1 seconden de _200 _kilometer per uur. De topsnelheid ligt rond de 340 kilometer per uur.
  • Verbruik: Een 720S koop je nu niet omdat hij zo zuinig is. Volgens McLaren moet je onder ideale omstandigheden een gemiddeld verbruik van 1 op 8,2 kunnen halen. Daarmee kom je zo’n 590 kilometer ver. In de praktijk zullen beide getallen veel lager liggen, zeker bij sportief rijgedrag.
  • Uitrusting en comfort: Het ontbreekt je aan niets in de potente McLaren. Zo is er een touchschreen in de middenconsole die alle denkbare functies herbergt. Daarnaast is er een virtuele cockpit, die in ‘Track’-modus inklapt om het zicht te verbeteren en alleen cruciale info weer te geven. Een “Comfort’-modus is er gelukkig ook.
  • Betrouwbaarheid: Als extreme supersportwagen heeft de 720S te maken met veel meer slijtage dan een doodgewone gezinsauto. Zaken als de remmen, motor en versnellingsbak krijgen het relatief hard te verduren. Het onderhoud vraagt bovendien om een specialist, waarvan er in Nederland slechts twee zijn.
  • Kosten: De 720s begint bij zo’n 200.000 euro. Goedkoop is hij nog altijd niet. Daarbij komt dat de vaste lasten en het onderhoud ook vrij prijzig zijn.
Veel beter dan de 720S wordt het niet in zijn prijsklasse. De supersporter biedt een rijervaring en prestaties waar je normaal gesproken miljoenen voor neer moet tellen. Heb je de kans om een exemplaar binnen te halen? Twijfel dan geen moment.
Dylan
Automotive expert
McLaren 720S (2017-2023)

McLaren 720S (2017-2023)

Met de 720S zette McLaren forse stappen voorwaarts. De auto was op alle vlakken beter, sneller en scherper dan zijn voorganger Zoals de naam verraadde beschikte de auto over 720 pk, opgewekt door een nieuwe 4,0-liter twin turbo V8-motor. Deze werd gekoppeld aan een zeventraps versnellingsbak met dubbele koppeling. Schakelen ging met F1-achtige flippers aan het stuur.

Afgezien van het extra vermogen onderscheidde de 720S zich van de 650S vanwege zijn prachtig gevormde koets. Deze was ook nog eens veel aerodynamischer, wat een nog hogere topsnelheid mogelijk maakte.

De 720S was er als coupé en als open Spider. Daarnaast waren er meerdere special editions en kwam in 2020 de aangescherpte 765LT uit. Drie jaar later werden veel van de upgrades voor de 765LT toegepast op het reguliere model, waardoor de 750S ontstond. Dit is in grote lijnen dezelfde auto, maar wordt toch gezien als een nieuwe generatie. Nieuwprijzen voor de McLaren 720S liepen uiteen van €318.185 tot €344.185.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • cars.mclaren.com/en
  • anwb.nl
  • autoblog.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op