Mini Cooper F55/F56/F57 review (2014+)

De MINI Cooper vanaf 2014 geldt als de derde generatie van deze populaire auto en is op allerlei fronten vernieuwd ten opzichte van zijn voorgangers. Zo is deze Cooper te vinden als drie- of vijfdeurs hatchback, terwijl vroeger MINI’s enkel drie deuren hadden. De optie om een cabriolet te kiezen is overeind gebleven, maar verder verschilt deze Cooper op allerlei manieren van de modellen ervoor. Zo is hij aanmerkelijk groter geworden en bevindt zich meer techniek aan boord, die de luxe vergroot en hem meer bij de tijd brengt. Desondanks behoudt deze MINI zijn bekende voorkomen.

Bekijk 748 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe unieke vormgeving is grotendeels overeind gebleven.
  • PluspuntMotorisch valt er veel plezier te beleven.
  • PluspuntHet rijgedrag is prettig en nodigt uit tot lekker sturen.
  • MinpuntHet comfort op lage snelheid blijft een minpunt.
  • MinpuntEen deel van het unieke karakter is verloren gegaan.
  • MinpuntDe aanschafprijs ligt meer dan eens hoger dan bij een minder opvallende concurrent.
Modeleigenschappen MINI Cooper (2014+)

Modeleigenschappen MINI Cooper (2014+)

De unieke retro looks van de MINI onderscheiden deze auto al sinds het begin van de eeuw van de concurrentie. Hoewel de MINI Cooper uit de F55/F56/F57-generatie wel degelijk enkele aanpassingen heeft gehad, blijft dit uiterlijk overeind. Wie goed kijkt, ziet wel diverse aanpassingen, maar die hebben vooral te maken met de vergroting van dit model. Deze Cooper is namelijk een slag groter dan zijn voorgangers, zeker als je naar het vijfdeurs model kijkt, en biedt zodoende meer ruimte binnenin. Het motorenaanbod is bovendien compleet gewijzigd, maar hier blijft het karakter van de auto eveneens in leven.

Motorenaanbod

Motorisch is deze MINI zuiniger, efficiënter en zodoende meer bij de tijd. De keuze tussen benzine en diesel is er nog altijd, al verdween de diesel na bouwjaar 2020 uit de markt. Opvallend is dat met name de benzinemotoren nog altijd lekker sportief rijden en over voldoende vermogen beschikken om een flinke grijns op je gezicht te toveren. De MINI Cooper S is opnieuw het meest sportieve model in de conventionele lijn. Wil je echt een sportwagen met een MINI-jasje, kies dan voor de JCW, wat staat voor John Cooper Works. Dit is verreweg de krachtigste van het hele setje.

Afmetingen MINI Cooper (2014+)

Afmetingen MINI Cooper (2014+)

Dankzij de nieuwe afmetingen is de achterbank van de MINI Cooper opeens niet zo krap meer. Natuurlijk is het niet een bank waar je als volwassene van twee meter op naar Zuid-Frankrijk gereden moet worden, maar het is minder krap dan voorheen. Hetzelfde geldt voor de kofferbak, maar verwacht hier evenmin wonderen. Het blijft een kleine auto, ook al is hij iets minder klein dan vroeger. Voorin zit je uitstekend en valt op dat het karakteristieke dashboard iets conventioneler is geworden, met navigatie en andere elementen op de plek waar vroeger een enorme snelheidsmeter zat.

Interieur-aanpassingen

De vroegere modellen van MINI hadden een opvallend dashboard, waarbij een oversized snelheidsmeter een grote rol speelde. Dit was een knipoog naar het verleden, naar de oorspronkelijke MINI Cooper, en een stijlelement dat je nergens anders vond. Voor de MINI Cooper uit de F55/F56/F57-generatie is dit element gewijzigd. Op deze plek vind je nu de inhoud van je infotainmentsysteem, zoals navigatie of radio. De snelheidsmeter zit nu recht voor je neus, zoals bij vrijwel alle andere auto’s. Het is een aanpassing die puristen wellicht aan het hart ging, maar het maakt ruimte voor belangrijke andere zaken.

Prestaties en rijgedrag MINI Cooper (2014+)

Prestaties en rijgedrag MINI Cooper (2014+)

Zoals gezegd zorgen de motoren van deze MINI Cooper opnieuw voor genoeg vermogen en aangenaam rijgedrag. Het was al een onderscheidend kenmerk van de meeste benzinemotoren die onder de kap van vorige generaties lagen en gelukkig is dit overeind gebleven. Hoe hoger je in het segment gaat zitten, hoe krachtiger deze blokjes worden en de eerder genoemde JCW kan de strijd aan met volwaardige sportwagens. Qua rijgedrag is er eveneens het nodige te beleven, want hoewel de Cooper uit de F55/F56/F57-generatie niet langer aanvoelt als een kart met een dak, is het nog altijd prettig sturen.

Comfort MINI Cooper (2014+)

Op de snelweg en op goed wegdek is het prima toeven in deze generatie van de MINI Cooper. MINI heeft echter niet kunnen voorkomen dat het gestuiter op lage snelheid is gebleven. Rij je op matig wegdek of over een vrij bruuske drempel, dan merken alle inzittenden dit. Is het wegdek van betere kwaliteit, dan is de MINI prima op zijn plek en voel je verder niets bijzonders. De bouwkwaliteit is uitstekend, waardoor windgeruis en andere piepjes en kraakjes in de regel tot een MINI-mum worden beperkt.

Betrouwbaarheid MINI Cooper (2014+)

Betrouwbaarheid MINI Cooper (2014+)

Deze MINI Cooper geldt in de regel als een betrouwbare auto, mits goed onderhouden. Sommige modellen willen nogal eens gretig zijn met het olieverbruik, dus regelmatig peilen is een absolute must. Verdere problemen zijn meestal het gevolg van slijtage en kunnen met goed onderhoud tijdig aangepakt worden. Denk hierbij aan een koppeling die aan z’n eind zit of lagers die vervangen moeten worden. Pak dit tijdig aan en de problemen blijven MINI-maal.

Kosten MINI Cooper (2014+)

De aanschafprijs van deze MINI Cooper is in de regel een tikje hoger dan die van een concurrent die misschien wat minder tot de verbeelding spreekt. Het frivole karakter van deze auto maakt hem populair en dat is te merken aan de prijs. Eenmaal in je bezit is de motor – mits je geen sportieve variant hebt – lekker zuinig en brengt het onderhoud in de regel evenmin hoge kosten met zich mee. In vergelijking met de concurrentie kan de MINI zodoende iets prijziger zijn, maar daarvoor krijg je wel een auto met veel karakter.

AutoTrack oordeel over de MINI Cooper (2014+)

AutoTrack oordeel over de MINI Cooper (2014+)

De vernieuwde variant van de MINI Cooper verliest iets van zijn eigenzinnigheid, maar blijft een model dat zeer herkenbaar is voor iedereen. Motorisch blijft het een groot plezier om in te rijden en dankzij de iets ruimere afmetingen is hij tegelijk een slag bruikbaarder voor een breder publiek. Al met al een uitstekende keuze voor wie meer wil dan alleen een auto om van A naar B in te rijden.

Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis

Automotive expert

Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op