
MINI Cooper review R50/R52 (2001-2009)
De MINI Cooper uit de R50/R52-generatie is een vernieuwde variant van de legendarische MINI Cooper van weleer. Deze driedeurs hatchback of cabriolet heeft een iconische retro-styling meegekregen die sterk doet denken aan het originele model, maar tegelijk een eigen en modern voorkomen heeft. De auto is gebouwd in samenwerking met BMW en was vanaf het vroegste begin een groot succes. Dit resulteerde in enorme verkoopaantallen en een ruim aanbod op de occasionmarkt. De nieuwe MINI Cooper is (relatief) klein, gaat de bocht om als een huisvlieg en heeft met de Cooper S een zeer sportief rijdende variant in huis.
Bekijk 210 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Het rijgedrag van de MINI Cooper is bijzonder goed en nodigt uit tot lekker sturen.
- De styling is vanbinnen en vanbuiten zeer aantrekkelijk.
- De Cooper S voelt als een heerlijk sportwagentje.
- Het comfort in de MINI laat te wensen over, zeker op lage snelheid.
- De ruimte binnenin is uitermate beperkt.
- De betrouwbaarheid gaat snel achteruit bij een gebrek aan onderhoud.

Modeleigenschappen MINI Cooper (2001-2009)
De oorspronkelijke MINI Cooper was een bijzonder kleine auto die grootse prestaties leverde en inmiddels geldt als een legende in de automobielindustrie. In 2001 werd dit model nieuw leven ingeblazen, in de vorm van de MINI Cooper. De R50/R52-generatie is relatief eenvoudig van opzet, maar bijzonder leuk om mee te rijden. Het model is nog altijd klein – niet zo klein als zijn illustere voorganger – en ideaal voor korte ritjes. Die ritjes kunnen echter bijzonder spannend verlopen, want met zijn directe stuurgedrag kent de MINI weinig gelijken. De auto komt met diverse benzine- en dieselmotoren.
Motorenaanbod
Benzine en diesel, daar kan je uit kiezen. De dieselvariant kent weinig variatie, maar benzinemotoren zijn diverser. Zo is er de relatief zwakke instapper (die overigens geen Cooper is), de populaire en redelijk pittige middenvariant en de krachtige en sportieve motor die voorin de MINI Cooper S ligt. Laatstgenoemde motor is de spannendste van het setje. Hij heeft een karakteristiek geluid en ratelt en ploft aan alle kanten. Dat heeft niks met onbetrouwbaarheid te maken, zo hoort die motor nou eenmaal te klinken. En het zorgt voor een enorme grijns op het gezicht van iedereen die erin rijdt.

Afmetingen MINI Cooper (2001-2009)
Klein, maar niet extreem klein. Dat is zo’n beetje hoe je de afmetingen van deze MINI Cooper kunt omschrijven. In theorie passen er vier mensen in, maar in de praktijk moeten twee van die vier niet veel langer dan een meter zijn. Kinderen passen prima op de achterbank, volwassenen hebben er weinig te zoeken. De kofferbak is eveneens bijzonder beperkt en enkel geschikt voor boodschappen, een koffertje of – voor de creatievelingen – een goed opgevouwen kinderwagen. Je manoeuvreert je eenvoudig door druk verkeer en inparkeren is een eitje. Let wel: parkeersensoren zijn in deze generatie nog niet te vinden.
R52 als cabriolet
MINI heeft diverse codes gehandhaafd voor verschillende varianten en de R52 werd gebruikt om de cabriolet mee aan te duiden, gebouwd tussen 2004 en 2009. Deze auto biedt alles wat een gewone MINI biedt, maar dan met minder bagageruimte en een opvouwbaar dak. Het is een auto die op alle fronten rijplezier uitstraalt en zich niet al te veel lijkt te bekommeren om de praktische kant van het autorijden. Het dak is eenvoudig en handmatig te openen en kan net zo makkelijk weer dicht.

Prestaties en rijgedrag MINI Cooper (2001-2009)
De MINI onderscheidt zich van de concurrentie door zijn rijgedrag. Het kleine stuur voelt goed aan en stelt je in staat om de MINI Cooper hard door een bocht te hoeken. Bochtige weggetjes zijn een genot en zelfs de lokale rotonde kan aanvoelen alsof je op het circuit bent. Wat helpt, zijn de benzinemotoren die prestaties leveren die dit stuurgedrag ondersteunen. De One – onder de Cooper – is de minst krachtige, maar daarboven wordt het al gauw leuk. Natuurlijk is de Cooper S verreweg de sterkste. Dit is een ware hot hatch die het begrip ‘rijplezier’ nieuwe invulling geeft.
Comfort MINI Cooper (2001-2009)
Het comfort in de Mini Cooper uit de R50/R52-generatie is een beetje opgeofferd om het fijne rijgedrag mogelijk te maken. Zaken als verkeersdrempels en oneffenheden in de weg komen behoorlijk hard door, soms zelfs dermate hard dat het voelt alsof er iets kapot gaat. Daar merk je op de snelweg niet heel veel van, maar door de bebouwde kom of op matig wegdek moet je soms even met de tanden op elkaar. De stoelen zijn in orde, maar hadden meer steun in de onderrug kunnen bieden. Lange afstanden kunnen een opgave worden.

Betrouwbaarheid MINI Cooper (2001-2009)
Je moet een beetje geluk hebben met een MINI Cooper uit deze periode. Met goed en regelmatig onderhoud kunnen ze behoorlijk betrouwbaar zijn, maar tegelijk zijn er wel degelijk zaken waar je goed op moet letten. Water- en olielekkages zijn problemen waar een Cooper soms mee te maken heeft, maar het bekendste euvel is de matige automaat. In modellen tot bouwjaar 2005 moet je deze variant mijden, want hij staat bekend om zijn breekbaarheid. Daarna heeft BMW er een sterkere bak ingelegd, die het werk beter aan kon.
Kosten MINI Cooper (2001-2009)
Deze MINI Coopers koop je tegenwoordig voor weinig geld. De auto’s hebben inmiddels de nodige ervaring op de weg en dat drukt de prijs enigszins. De Cooper S is meestal de duurdere variant, maar die biedt dan ook de meeste pret. Het verbruik van de motoren is in orde, al gaat het omhoog naarmate de motor krachtiger wordt. Met de kleine tank sta je sowieso regelmatig bij de pomp. De MINI Cooper uit de R50/R52-generatie is geen dure auto, mits het onderhoud goed is uitgevoerd. Onderdelen zijn namelijk aan de dure kant, want afkomstig van BMW.

AutoTrack oordeel over de MINI Cooper (2001-2009)
Het enorme succes van deze MINI Cooper is niet zonder reden: de retro-styling, het rijgedrag en het gevoel dat je bij deze auto krijgt, kennen eigenlijk geen gelijke. Perfect is de auto zeker niet; het comfort laat te wensen over en voor passagiers of bagage is amper plaats. Maar dat hoort erbij en is voor de liefhebber geen reden om deze auto te laten staan. Dit is immers de MINI Cooper; die gebruik je niet voor gezinsvakanties, maar voor het plezier van autorijden.
Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis
Automotive expert
Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op




