MINI Cooper review R56/R57 (2007-2016)

De MINI Cooper van de R56- en R57-generatie geldt als de tweede lichting van deze populaire auto. Net als bij zijn voorganger, betreft het hier een driedeurs hatchback of een cabriolet, die dankzij zijn retro styling en aangename rijeigenschappen een grote schare liefhebbers kent. De tweede generatie van deze MINI Cooper is grotendeels gelijk gebleven aan de eerste, al zijn er enkele duidelijke wijzigingen te bemerken. Allereerst is het sportieve karakter van de eerste generatie een tikje teruggeschroefd en heeft dat deels plaatsgemaakt voor meer comfort. Verder is hij een slagje groter dan zijn voorganger, maar is de styling gebleven.

Bekijk 508 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDeze tweede generatie biedt opnieuw uitstekende rijeigenschappen.
  • PluspuntDe iets grotere afmetingen zorgen voor iets meer ruimte binnenin.
  • PluspuntDe motoren zijn soepel en in de meeste gevallen krachtig genoeg voor fijn rijden.
  • MinpuntDiezelfde motoren zijn storingsgevoelig en vereisen de nodige zorg.
  • MinpuntHet comfort blijft enigszins tekortschieten, zeker op lage snelheid.
  • MinpuntDe afmetingen zijn weliswaar ietsje ruimer, maar het blijft behelpen.
Modeleigenschappen MINI Cooper (2007-2016)

Modeleigenschappen MINI Cooper (2007-2016)

Na een daverend succes met de eerste generatie, was het een kwestie van tijd voordat de tweede serie dit kunstje zou herhalen. De wijzigingen zijn redelijk subtiel. Naast de eerder genoemde karakteristieken, is de been- en bagageruimte een beetje toegenomen en konden eerste eigenaren de auto op allerlei manieren personaliseren. Strepen op de motorkap, de spiegels in een bijzondere kleur, de Union Jack op het dak, er was weinig wat niet kon. Veel varianten hadden bijpassende velgen, wat voor een zeer opgeruimd voorkomen zorgde. Deze MINI Cooper kwam eveneens met diverse benzine- en dieselmotoren.

Motoren

Op motorisch gebied zijn de wijzigingen het grootst. Een compleet nieuwe lijn motoren werd gebouwd om deze tweede generatie MINI Cooper voort te stuwen. Stuk voor stuk prima benzine- of dieselmotoren, die redelijk wat pit hebben en zodoende lekker sportief rijden. De krachtigste MINI uit deze generatie is de JCW, die in 2012 ten tonele verscheen. Dit is een sportwagen in een MINI-jasje en in staat om menig sprintje bij het stoplicht te winnen. De enige dieselvariant heeft sportiviteit minder hoog in het vaandel staan, maar is nog altijd een keurige krachtbron voor deze auto.

Afmetingen MINI Cooper (2007-2016)

Afmetingen MINI Cooper (2007-2016)

Zoals gezegd zijn de R56- en R57-MINI een klein beetje groter dan hun voorgangers. Voor het ongetrainde oog is het bijna niet te zien, maar wie achterin zit zou het kunnen merken. De ruimte op de achterbank is nog altijd vooral geschikt voor (kleine) kinderen, maar met een beetje kunst- en vliegwerk zou een volwassene een kort ritje mee kunnen rijden. De bagageruimte blijft bijzonder klein en enkel geschikt voor basisbehoeften. Deze zeer compacte afmetingen hebben als voordeel dat de auto overal tussen te plaatsen valt en dat inparkeren een fluitje van een cent is.

Open dak

De cabriolet uit de eerste generatie maakt opnieuw zijn opwachting en heeft als code R57 meegekregen (2010-2016). Net als bij zijn voorganger, krijg je bij deze cabrio alles wat de gewone MINI Cooper biedt, maar dan met de mogelijkheid om je dak open te vouwen. De bagageruimte in deze cabriolet is nog krapper dan in de hatchback, maar cabrio’s worden zelden gebouwd omdat ze praktisch zijn. Deze auto’s bestaan omdat het leuk is om met een open dak te rijden en daarin is de Cooper geen uitzondering.

 Prestaties en rijgedrag (2007-2016)

Prestaties en rijgedrag (2007-2016)

Waar de eerste generatie van de MINI Cooper nog aanvoelde als een kart met een dakje, is dat gevoel ietsje minder in de tweede generatie. Het blijft een auto met rijeigenschappen die je bijna nergens anders vindt, maar er is iets meer ruimte gemaakt voor comfort. Natuurlijk zijn de prestaties afhankelijk van de motor, maar het wordt al snel leuk. De Cooper S heeft al genoeg vermogen voor serieuze sprintjes en de eerder genoemde JCW geldt als het vlaggenschip. Zelfs de kleinere motoren bieden nog altijd genoeg plezier in de bochten.

Comfort MINI Cooper (2007-2016)

Het comfort in deze R56- en R57-MINI’s is dus iets beter dan in hun voorgangers, maar voor menigeen blijft het een beetje behelpen. Op lage snelheid geven hobbels, gaten en drempels soms stevige klappen en wie lange afstanden wil rijden kan maar beter geen zwakke onderrug hebben. Op de snelweg is het comfort duidelijk beter. Het instrumentarium biedt niet veel high-tech, maar eerder een doeltreffend overzicht van wat je moet weten. Kies je voor een sportieve variant, dan komt die met sportstoelen. Die zitten minder comfortabel, maar bieden wel meer ondersteuning.

Betrouwbaarheid MINI Cooper (2007-2016)

Betrouwbaarheid MINI Cooper (2007-2016)

Zo lekker als de meeste motoren rijden, zo problematisch kunnen ze soms zijn. De benzinemotoren verbruiken meer dan eens veel olie, de distributieketting kan voor problemen zorgen en de olie- en waterpompen begeven het soms. Dit wordt beter vanaf een update in 2010, maar het loont altijd de moeite om bij een tweedehands MINI Cooper goed te kijken naar de onderhoudshistorie. Die moet goed op orde zijn, want anders bestaat er een kans dat je met een potentiële kostenpost zit.

Kosten MINI Cooper (2007-2016)

De aanschafprijs van de MINI Cooper uit de generatie R56 of R57 is in de regel niet al te hoog, tenzij je kiest voor een Cooper S in topstaat, of de JCW. Hoe relatief dit is, blijkt als je de Cooper tegenover conventioneler vormgegeven concurrenten zet. Het speciale gevoel dat een MINI geeft, komt wel tegen een iets hogere prijs. Hoe duur de auto is om op de weg te houden, hangt van de staat van het model af. Is hij goed verzorgd en zijn de gevoelige punten behandeld, dan kan de Cooper goedkoop rondrijden.

 AutoTrack oordeel over de MINI Cooper (2007-2016)

AutoTrack oordeel over de MINI Cooper (2007-2016)

De tweede generatie van deze iconische auto is minstens zo goed als de eerste. De toename van het comfort is buitengewoon welkom, al blijft er nog wel het nodige te wensen over voor bestuurder en passagiers. De gevoeligheid van de motoren kan in sommige gevallen een minpunt zijn, maar dat is niet de regel. Al met al is deze MINI Cooper opnieuw een heerlijke auto om in te sturen.

Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis

Automotive expert

Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op