
Peugeot 207 review (2006-2014)
De Peugeot 207 is verkrijgbaar in drie carrosserievormen die elk interessant zijn voor een andere doelgroep. Het populairst is de hatchback. Dat is een stadsauto, uitermate geschikt om kinderen af te zetten voor school – vooral als je een versie met vijf deuren hebt. Hij is ook beschikbaar met drie deuren en die is vooral fijn als je minder vaak gebruikmaakt van de achterbank. De tweede carrosserievorm is de stationwagen. Het voordeel van dit model is de extra ruimte achterin, waardoor je er heel goed met het hele gezin mee op vakantie kunt. Tot slot is er een leuke sportieve cabrio.
Bekijk 317 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De Peugeot 207 is een veelzijdige auto met een moderne vormgeving.
- Je kunt veel spullen kwijt in de bagageruimte van de hatchback en de stationwagen.
- De rijeigenschappen zijn uitstekend.
- De standaard stoelen in een Peugeot 207 bieden weinig steun.
- De versnellingsbak voelt bij het schakelen een beetje vaag.
- De ruimte op de achterbank van de hatchback is beperkt.

Modeleigenschappen Peugeot 207 (2006-2014)
De Peugeot 207 is een stuk groter dan zijn voorganger, de Peugeot 206. Voor een hatchback scheelt het met een lengte van vier meter en vijf centimeter ongeveer twee decimeter. De stationwagen is nog eens anderhalve decimeter langer. De cabriolet uitvoering is nagenoeg net zo lang als de hatchback. Doordat het dak extra ruimte inneemt heeft de bagageruimte een inhoud van 145 liter. Dat is 125 liter minder dan bij de hatchback en 192 liter minder dan bij de stationwagen. En dan kan bij de laatstgenoemde modellen de achterbank nog naar beneden worden geklapt om extra laadruimte te creëren.
Prestaties Peugeot 207 (2006-2014)
De sportieve prestaties van een Peugeot 207 zijn sterk afhankelijk van de gekozen aandrijving. De kleinste benzinemotor geeft niet bijzonder veel snelheid of versnelling. De meeste bestuurders kunnen er echter prima mee uit de voeten voor het dagelijkse verkeer in Nederland, maar niet iedereen zal zich er prettig bij voelen. Niemand zal daarentegen problemen hebben met de iets zwaardere motor die de auto al aardig wat kracht en snelheid meegeeft. Voor de echte sportieve rijders die pijlsnel willen kunnen accelereren bestaan er dan ook nog ultra sportieve modellen als de Peugeot 207 Féline 1.6-16V Turbo.
Verbruik Peugeot 207 (2006-2014)
De beschikbare benzine- en dieselmotoren van de Peugeot 207 gaan niet uitgesproken zuinig om met brandstof. Wat dat betreft heeft Peugeot in 2012 grote stappen gezet met de introductie van de Peugeot 208 die een stuk vriendelijker voor het milieu is. Sinds 2019 is die zelfs verkrijgbaar met een elektrische aandrijving.

Rijgedrag Peugeot 207 (2006-2014)
De Peugeot 207 heeft een stevige vering die een sportieve beleving biedt, zeker in combinatie met de puike wegligging en de soepel en direct werkende stuurinrichting. Menig bestuurder wordt erg blij van dit weggedrag. Dat was enigszins anders bij zijn voorganger, de comfortabeler afgestelde Peugeot 206. Stap dus niet blindelings over, tenzij je altijd hebt gevonden dat die 206 wel wat sportiever mocht worden. Het schakelen gaat niet uitgesproken prettig, want de pook voelt een beetje wiebelig en vaag. De grote dode hoek rechtsachter is onprettig. Bij hoge snelheden is het geluidsniveau in het interieur vrij hoog.
Comfort Peugeot 207 (2006-2014)
De stoelen die standaard zijn geleverd in de Peugeot 207 geven weinig steun en houden zich niet goed. Snellere versies hebben sportstoelen die door inzittenden meer worden gewaardeerd. Het stuur en de bestuurdersstoel laten zich in alle richtingen aanpassen. In de juiste versie kun je voorin dus goed zitten in een 207. Achterin is dat wezenlijk anders, vooral bij de hatchback en de cabrio; volwassenen hebben daar hoegenaamd geen bewegingsvrijheid rond de knieën en het hoofd. Dat laatste kan een reden zijn om vooral geen panoramadak te willen, want dat snoept bovenin enige centimeters aan ruimte weg.

Betrouwbaarheid Peugeot 207 (2006-2014)
De Peugeot 207 staat niet bekend als een bijzonder betrouwbare auto. Je kunt het natuurlijk treffen, maar wees je ervan bewust dat je bij lang en intensief gebruikte modellen regelmatig olie bij moet vullen en dat er verschillende kleine storingen kunnen optreden. Een daarvan is dat de lampjes in de koplampen regelmatig aan vervanging toe zijn. Ook de elektronica kan kleine storingen vertonen. Controleer tijdens de proefrit dus goed of alle lampjes en knoppen goed werken. Let bij interessante Peugeot 207 occasions altijd op de volledigheid van de onderhoudshistorie, want dat kan schelen in het aantal storingen dat gaat optreden.
Kosten Peugeot 207 (2006-2014)
De nieuwprijs van een Peugeot 207 was niet laag, maar het prijsverschil dat er destijds was ten opzichte van de concurrentie is in de loop der tijd als sneeuw voor de zon verdwenen. Dit betekent dat je tweedehands best voordelig een exemplaar op de kop kunt tikken. Ook de kosten voor wegenbelasting zijn redelijk overzichtelijk. Aan brandstof, reparatie en onderhoud ben je dan weer iets meer kwijt dan bij enkele concurrerende modellen het geval is. Onder de streep kun je desondanks aan een Peugeot 207 voor weinig geld nog een hele redelijke auto hebben.

AutoTrack oordeel Peugeot 207 (2006-2014)
De Peugeot 207 is een verrassend veelzijdige auto. Dat komt niet alleen door de verschillende carrosserievormen en motoren, maar ook door het grote aantal uitrustingsniveaus. Bovendien zijn er veel van verkocht en dat betekent dat je voor een redelijk bedrag altijd wel eentje bij jou in de buurt kunt vinden die aan al je wensen tegemoet komt. Als je voor weinig geld een leuke, niet al te grote en lekker rijdende auto wilt hebben, kan de 207 de ideale auto voor jou zijn. Maar let op! Neem de 207 niet als je je door kleine mankementen uit het lood laat slaan.
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op





