
Renault Captur J87 review (2013-2019)
De Renault Captur uit de periode 2013 tot 2019 is een kleine SUV, die veel karakteristieken heeft overgenomen van de Renault Clio. Feitelijk is het een Clio die hoger op zijn wielen staat, maar daarmee doe je het model tekort. De Captur is wel degelijk een op zichzelf staand model, dat grote populariteit geniet onder een brede doelgroep. De auto is schappelijk geprijsd en netjes uitgevoerd, en beschikt over redelijk wat ruimte. Als volwaardige gezinswagen is de Captur een beetje krap, maar wie geen grote kinderen hoeft te vervoeren, kan er op alle mogelijke manieren mee uit de voeten.
Bekijk 1.030 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De Captur is goedkoop in aanschaf en onderhoud.
- Hij is comfortabel en biedt uitstekend zicht rondom.
- De auto stuurt direct en biedt je een zeker gevoel onderweg.
- De motorblokken en de techniek zijn storingsgevoelig.
- De auto heeft op snelheid last van behoorlijk windgeruis.
- De ruimte binnenin is enigszins beperkt voor gezinnen.

Modeleigenschappen Renault Captur (2013-2019)
Zoals gezegd deelt de Renault Captur veel elementen met de Clio. Waar het laatstgenoemde model een hatchback is in de klassieke zin des woords, is de Captur een moderner fenomeen. De vraag naar SUV's is in de loop der jaren enorm toegenomen en met die vraag werd het begrip ‘SUV’ eveneens behoorlijk opgerekt. De Captur is er eentje uit de stal van compacte crossover-SUV’s. Dit zijn hatchbacks die opgehoogd zijn en een stoer uiterlijk hebben. Qua ruimte en bruikbaarheid verschilt hij weinig van de standaard Clio. Je stapt er wel een stuk makkelijker in en het zicht rondom is beter.
Benzine- en dieselmotoren
Kopers van een Renault Captur met de bouwjaren 2013 tot 2017 hebben de keuze uit diverse benzine- en dieselmotoren, die niet gemaakt zijn om stoere sprintjes te trekken. Ze zijn lekker zuinig, maar wie een beetje vaart wil maken zal hoog in de versnelling moeten rijden. Hybride aandrijvingen zijn niet aanwezig. Renault leverde die pas vanaf de tweede generatie van de Captur, wat betekent dat je moet zoeken naar een model met 2020 als vroegste bouwjaar.

Afmetingen Renault Captur (2013-2019)
De afmetingen van de Renault Captur uit de J87-generatie zijn dus aan de compacte kant. Binnenin vertaalt zich dat in ruimte voor vier personen met een achterbank die groot genoeg is voor twee volwassenen. Let wel: het helpt als deze volwassenen niet van bovengemiddelde lengte zijn en weinig reistijd te verwerken hebben. De kofferbak is groot genoeg voor dagelijkse ritten, maar schiet tekort als je hem wilt gebruiken voor de koffers van eerder genoemde volwassenen. Twee passen prima, vier wordt een probleem. De compacte afmetingen maken het stadsverkeer tot een eitje, net als het inparkeren.
Benzine- en dieselmotoren
Kopers van een Renault Captur met de bouwjaren 2013 tot 2017 hebben de keuze uit diverse benzine- en dieselmotoren, die niet gemaakt zijn om stoere sprintjes te trekken. Ze zijn lekker zuinig, maar wie een beetje vaart wil maken zal hoog in de versnelling moeten rijden. Hybride aandrijvingen zijn niet aanwezig. Renault leverde die pas vanaf de tweede generatie van de Captur, wat betekent dat je moet zoeken naar een model met 2020 als vroegste bouwjaar.

Prestaties en rijgedrag Renault Captur (2013-2019)
Qua prestaties is de Renault Captur enigszins beperkt, tenzij je kiest voor de variant met de krachtigste motor. Het rijgedrag van deze auto is echter precies wat je mag verwachten van een model in dit segment. Hij stuurt vrij direct en geeft je altijd het gevoel dat je volledig de baas bent over deze auto. Diverse technische extra’s helpen als het wegdek glad of bijzonder nat is, wat bijdraagt aan dat zekere gevoel. In vergelijking met de Clio is de Captur ietsje zachter afgesteld, maar dat gaat niet ten koste van het scherpe rijgedrag.
Comfort Renault Captur (2013-2019)
Het feit dat de Renault Captur uit de J87-generatie zachter is afgesteld dan de Clio betekent dat je een comfortabeler rit hebt. Lange afstanden zijn – mits je niet te lang bent – dan ook geen enkel probleem. De motorblokken zijn opvallend stil, maar dat wordt enigszins tenietgedaan door het windgeruis dat je op snelheid hoort. Dat geruis komt vanuit de portieren en de wielkasten en is een bekende klacht van Captur-eigenaars.

Betrouwbaarheid Renault Captur (2013-2019)
De Renault Captur uit de periode 2013 tot 2019 is niet vrij van problemen. De motorblokken zijn niet vrij van storingen en hetzelfde geldt voor de techniek. De turbo, inspuiting en software willen soms nog wel eens opspelen. Het kan zijn dat dit verholpen is bij diverse onderhoudsbeurten, maar het zullen altijd punten van aandacht blijven. Check daarom – net als bij elke andere occasion – of het onderhoud tijdig heeft plaatsgevonden en alle zwakke punten verholpen zijn.
Kosten Renault Captur (2013-2019)
De schappelijke prijs voor een Renault Captur uit deze periode is al even aan bod gekomen, maar naast de aanschaf is dit model eveneens goedkoop rijdend te houden. De motorblokken vragen in de regel weinig onderhoud en springen zuinig met hun brandstof om. Tegelijk is de Captur vrij klein van stuk en dus relatief voordelig in de wegenbelasting. De onderhoudskosten zijn niet overdreven hoog, al hangt dat natuurlijk wel af van de staat van je auto. Want zoals altijd geldt: hoe minder eraan gedaan is, hoe meer dit na verloop van tijd bij elkaar optelt.

AutoTrack oordeel over de Renault Captur (2013-2019)
Handzaam, bruikbaar en goedkoop. Dat zijn wel de drie woorden die passen bij de Renault Captur uit de periode 2013 tot 2019. Zeker, je hebt niet de ruimte die je in een grotere auto hebt en qua vermogen is het allemaal een beetje tam, maar aan kwaliteit heb je niets te klagen. De kosten voor aanschaf zijn laag en maken hem tot een fraaie prijsvechter. Helemaal vrij van problemen is de Captur niet, maar al met al is het een uitstekende keuze.
Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis
Automotive expert
Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op





