
Renault Captur JB/JE review (2019+)
De Renault Captur met het bouwjaar 2019 of later is de tweede generatie van deze compacte vijfdeurs SUV. Het is een duidelijke verbetering van een toch al nette auto, waarbij veel aandacht is besteed aan het interieur en de binnenruimte. Zo is de nieuwere Captur 11 centimeter langer dan zijn voorganger en beschikt hij over aanzienlijk meer bagageruimte. De auto biedt nog altijd moeiteloos plaats aan vier personen, die over been- en hoofdruimte weinig te klagen hebben. De compacte afmetingen maken hem tegelijk lekker handzaam en bruikbaar in druk verkeer.
Bekijk 2.078 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Deze Captur is iets groter dan de vorige, wat betekent dat je meer been- en bagageruimte hebt.
- Hij is zeer comfortabel afgesteld en lange ritten zijn zodoende geen enkel probleem.
- De Captur is zeer gebruiksvriendelijk.
- Op snelheid heb je last van behoorlijk wat windgeruis.
- Het infotainmentsysteem is soms nodeloos ingewikkeld.
- De hoofdruimte op de achterbank is vrij beperkt.

Modeleigenschappen Renault Captur (2019+)
De Renault Captur is een kleine SUV, die veel eigenschappen deelt met de bekende Clio. De afmetingen zijn vergelijkbaar en het interieur vertoont eveneens de nodige gelijkenissen. Het grote verschil is dat de Captur hoger op zijn wielen staat en hierdoor een beter zicht rondom biedt. Tegelijk betekent die hoge instap dat hij toegankelijker is voor mensen die minder goed ter been zijn. En wie kinderen achterin wil zetten, hoeft minder diep te bukken. De Captur uit de JB/JE-generatie heeft een speels karakter, wat hem tot een vriendelijke auto maakt. De doelgroep voor dit model is zodoende behoorlijk uitgebreid.
Afmetingen
Zoals gezegd is de tweede generatie Renault Captur een slagje groter dan zijn voorganger. Dit vertaalt zich in twee verbeteringen: meer beenruimte en meer bagageruimte. De bagageruimte behoort tot de grootste in zijn klasse en de beenruimte maakt het achterin iets comfortabeler voor volwassenen. Desondanks blijft het fijn als je niet al te lang bent, want op de achterbank valt de hoofdruimte een beetje tegen. Vervoer je echter kinderen op de achterbank, dan ontbreekt het ze aan helemaal niets. De compacte afmetingen van de Captur helpen met het inparkeren, want hij past vrijwel overal makkelijk tussen.

Prestaties en rijgedrag Renault Captur (2019+)
De motoren in een Renault Captur zijn niet gemaakt voor pure kracht. Dat betekent dat je in deze auto geen sprintjes gaat winnen bij het stoplicht. Wat het wel betekent, is dat je zuinig rijdt. Zelfs de benzinemotor gaat opvallend zuinig met zijn brandstof om en dat maakt de Captur uit 2019 of later een zeer verantwoorde keuze. Het rijgedrag van de Captur is zoals je zou verwachten: lekker scherp, zonder grote tegenvallers. Een bochtig B-weggetje wordt probleemloos afgewerkt en de koets helt niet overdreven over.
Motorenaanbod
Naast de kleine benzinemotoren, heeft de Renault Captur van 2019 en later eveneens een selecte hybride aandrijvingen in het assortiment. Nu waren de brandstofmotoren al niet al te dorstig, maar de hybride aandrijving geeft een heel nieuwe invulling aan het begrip ‘zuinig’. De motoren komen in diverse niveaus van vermogen, waarbij de krachtigste logischerwijs de meest prijzige zijn. De dieselvariant van de Captur is vanaf 2019 volledig verdwenen, wat betekent dat je enkel kunt kiezen uit benzine of hybride. Varianten met benzine-aandrijving zijn in de regel goedkoper dan de hybride modellen.

Comfort Renault Captur (2019+)
Het comfort is een grote plus van de Renault Captur. Niet alleen zitten de stoelen buitengewoon aangenaam, de vering is eveneens bijzonder goed afgesteld. Dat betekent dat oneffenheden netjes worden weggewerkt, zonder dat je het gevoel hebt dat je in een waterbed rijdt. Wat het comfort niet ten goede komt, is het windgeruis op snelheid. Dat wordt na verloop van tijd wel degelijk een vervelende eigenschap van dit model. Het lawaai is – logischerwijs – het grootst als je op de snelweg rijdt.
Interieur
Het interieur van de Renault Captur uit de generatie JB/JE is – net zoals zoveel onderdelen – een verbetering ten opzichte van de eerste serie. Een groot infotainmentsysteem is het centrum van alle aandacht. Hoewel de bediening van dit scherm soms nodeloos ingewikkeld voelt, is het wel zeer uitgebreid. Het interieur zelf is keurig afgewerkt, maar voelt soms een beetje goedkoop. Het mag dan opgeruimd ogen, het voelt hier en daar een tikje te ‘plastic’ aan. Opvallend is de hoeveelheid opbergvakken in het interieur. Je zult zelden ruimte tekortkomen in een Captur.

Betrouwbaarheid Renault Captur (2019+)
In de regel is de Renault Captur uit de generatie JB/JE een vrij betrouwbare auto, meer dan zijn voorganger. Die was meer storingsgevoelig, dat valt in de tweede generatie mee. Wel kunnen de parkeersensoren ermee ophouden, net als de airconditioning. Andere bekende problemen zitten hem in de automatische versnellingsbak, die de geest kan geven, of een ratelende motor. Gelukkig zijn deze problemen met regelmatig onderhoud in een vroeg stadium op te sporen en zijn de onderhoudskosten van de Captur niet overdreven hoog. Renault heeft werk gemaakt van het verbeteren van de betrouwbaarheid en dat is te merken.
Kosten Renault Captur (2019+)
Net zoals zijn voorganger is een Renault Captur uit 2019 of later een prima prijsvechter. Deze compacte SUV kan de concurrentie aan met tal van vergelijkbare modellen en gaat in de regel voor minder geld van de hand. Die lage aanschafprijs is één van de redenen dat dit model zo’n succes is. Wel moet gezegd worden dat de hybride varianten aanzienlijk prijziger zijn wegens de vooruitstrevende techniek. Dat is echter bij alle fabrikanten zo en dus blijft de Captur een zeer schappelijk geprijsde auto.

AutoTrack oordeel Renault Captur (2019+)
De tweede generatie van de Renault Captur is opnieuw een schot in de roos. Natuurlijk zijn er kleine onvolkomenheden, zoals het windgeruis en het soms onbegrijpelijke infotainmentsysteem, maar dat zijn slechts kleine minpunten. Over het geheel gezien is de Captur uit 2019 en daarna een duidelijke verbetering ten opzichte van de eerste generatie en kan je op allerlei manieren uit de voeten in deze auto.
Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis
Automotive expert
Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op





