Seat Ateca review KH7 (2016+)

De SEAT Ateca is een SUV die uitstekend dienst kan doen als gezinsauto. De binnenruimte is meer dan voldoende voor twee volwassenen en twee (grote) kinderen en dan kan ook de vakantiebagage nog mee. Concurrerende modellen zijn doorgaans minder sportief en iets duurder. Dat betekent dat je als bestuurder van de SEAT Ateca scherp kan sturen en goed voelt wat de auto doet op de weg, zonder dat je daar de hoofdprijs voor hoeft te betalen. Het interieur is netjes, maar niet weelderig. Dat is logisch, want de lagere prijs is het gevolg van eenvoud in de details.

Bekijk 483 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe verhouding tussen prijs en kwaliteit is uitstekend bij deze SUV.
  • PluspuntHet tijdloze ontwerp valt bij de meeste mensen in de smaak.
  • PluspuntVeel automobilisten worden blij van de rijeigenschappen van de SEAT Ateca.
  • MinpuntIncidenteel treedt er met name bij oude exemplaren een motorische storing op.
  • MinpuntEnkele versies van de SEAT Ateca hebben een tildrempel bij de bagageruimte.
  • MinpuntDe vering en de schokbrekers geven niet iedereen voldoende comfort.
Modeleigenschappen SEAT Ateca (2016+)

Modeleigenschappen SEAT Ateca (2016+)

Van de drie SUV's die SEAT op de markt brengt is de SEAT Ateca met een lengte van 4,38 meter in omvang de middelste. Het kleinste model is de SEAT Arona en de SEAT Tarraco is de grootste. In de lengte schelen deze twee laatstgenoemde modellen pakweg een halve meter. Technisch leunt de Ateca op de SEAT Leon, die verkrijgbaar is als hatchback en als stationwagen. Wie de Leon kent, voelt zich thuis in de Ateca, want het dashboard en de aankleding vertonen veel overeenkomsten. Een belangrijk verschil is de hoogte van de instap en de zit.

Prestaties SEAT Ateca (2016+)

De verschillende diesel- en benzinemotoren die verkrijgbaar zijn in de SEAT Ateca voldoen allemaal voor automobilisten die vooral deelnemen aan het dagelijks verkeer in Nederland. Wie af en toe de trekhaak gebruikt voor een trailer of een caravan doet er goed aan een iets zwaardere motor in overweging te nemen. Verlaat je af en toe de verharde weg? Dan kun je ook kiezen voor vierwielaandrijving. Tot slot kan het zelfs bijzonder sportief, want met een SEAT Cupra Ateca heb je een snelle SUV te pakken die vlug uit de startblokken komt. De laatste twee mogelijkheden gaan gepaard met meer brandstofverbruik.

Rijgedrag SEAT Ateca (2016+)

Rijgedrag SEAT Ateca (2016+)

Alle onderdelen van een SEAT Ateca voelen solide. Hetzelfde geldt voor de vering en de schokbrekers. Een enkeling kan die te stevig vinden, maar de meeste SEAT-rijders weten dat het merk zich onderscheidt met een sportiever rijgedrag. Deze stugge vering maakt daar deel van uit. Liefhebbers zouden teleurgesteld zijn als die er niet was en de auto overdreven comfortabel was. De Ateca houdt zich goed stabiel in de bochten en reageert alert op stuur- en schakelhandelingen. Het blijft een SUV, maar desondanks scheelt het rijgedrag niet veel ten opzichte van de sportief ingestelde SEAT Leon.

Comfort SEAT Ateca (2016+)

De stevige stoelen geven meer dan voldoende steun. Samen met de rest van het degelijk in elkaar gezette interieur van de SEAT Ateca geven ze voldoende comfort voor lange ritten. Ook bij langdurig en intensief gebruik blijf je goed zitten. De banken achterin geven meer bewegingsvrijheid dan twee kinderen nodig hebben. Een derde kind past er makkelijk bij en ook volwassenen kunnen breeduit zitten.

Uitrusting SEAT Ateca (2016+)

De uitrustingsniveaus heten achtereenvolgens Reference, Style en FR. De laatste twee kunnen nog de toevoeging Business Intense hebben. Ze leveren voldoende extra’s om in combinatie met de opties een bijzonder complete auto neer te zetten, onder andere met stoelverwarming, lederen bekleding en een panoramadak. Ook op het gebied van veiligheid is alle denkbare techniek beschikbaar. Het navigatiesysteem en de elektronica werken snel en intuïtief. Als je liever geen tildrempel hebt in de bagageruimte, doe je er goed aan niet te kiezen voor het goedkoopste model, want die heeft geen in hoogte verstelbare laadvloer.

 Betrouwbaarheid SEAT Ateca (2016+)

Betrouwbaarheid SEAT Ateca (2016+)

Met name de latere modellen van de SEAT Ateca zijn zeer betrouwbaar. De vroegste modellen zijn dat ook, maar exemplaren met een 1.0 liter motor kunnen desondanks last krijgen van een defecte gasklep. De auto kan dan niet meer verder rijden en moet voor herstel naar de garage. Des te meer reden dus om bij interessante beschikbare SEAT Ateca occasions goed te kijken naar de onderhoudshistorie. Dit helpt je om het risico op vervelende incidenten tot een minimum te beperken.

Kosten SEAT Ateca (2016+)

De nieuwprijs van een SEAT Ateca ligt net iets onder het gemiddelde, zeker als je zijn sportieve karakter in de financiële afweging meeneemt. Het kost weinig moeite om een duurdere SUV te vinden, maar doorgaans heb je er dan ook een met een weldadiger interieur. En eentje die zwaarder is en waar je dus meer wegenbelasting voor betaalt. Een SEAT Ateca is namelijk best licht voor zijn segment en dat heeft een positief effect op het brandstofverbruik.

AutoTrack oordeel SEAT Ateca (2016+)

AutoTrack oordeel SEAT Ateca (2016+)

Een SEAT Ateca is een ruime SUV die voldoende ruimte, comfort en veiligheid biedt voor het hele gezin. De prijs is voor een SUV relatief overzichtelijk. De snack is het sportieve karakter, dat veel bestuurders flink wat rijplezier bezorgt. Bovendien is het design van binnen en van buiten even functioneel als ingetogen, met als gevolg dat niemand zich eraan stoort en veel mensen de SEAT Ateca een mooie auto vinden. Eigenlijk overtuigt deze auto in zoveel aspecten dat je je serieus kunt afvragen waarom er niet veel meer van op de weg te zien zijn.

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op