
Subaru WRX
Van de modder naar het asfalt, maar dan pijlsnel
De Subaru WRX is een middelgrote vierdeurs sedan die sinds 2014 door Subaru wordt gemaakt. De WRX werd oorspronkelijk in de jaren 90 geïntroduceerd als de topversie van de bestaande Subaru Impreza. De WRX maakte furore in de rally met zijn aansprekende design en uitmuntende rijgedrag op en naast het asfalt. Na een succesvolle periode te hebben doorgebracht onder de noemer Impreza wordt de WRX vanaf 2014 afgesplitst, waarmee deze het krachtigste en meest sportieve model in de catalogus van Subaru wordt.
Pluspunten
Minpunten

De Subaru WRX is een volwaardig model met rally-DNA
Na jaren van succes besluit Subaru in 2014 een volwaardig model te maken van de WRX. Dit resulteert in een nieuw design voor de Subaru WRX, die tot dan toe gebaseerd werd op de Subaru Impreza. Met scherpere vormen, een wijdere, langere koets en flink wat sportieve opsmuk gaat de WRX voortaan door het leven als het topmodel van Subaru. De WRX is vanaf 2014 alleen nog verkrijgbaar als vierdeurs sedan – een praktische hatchback of stationwagon is er niet meer. Subaru maakt dit goed met vlijmscherp rijgedrag, extra interieurruimte en een alleraardigste 2.0 liter boxermotor met een turbo. Als de 268 pk die deze krachtbron produceert niet genoeg is, kun je ook kiezen voor de overtreffende trap: namelijk de Subaru WRX STI. De WRX STI is het vlaggenschip van het Japanse merk en is naast allerlei slimme en vooruitstrevende technieken op het gebied van wegligging en veiligheid voorzien van een 305 pk sterke 2.5 liter boxermotor. Een facelift in 2017 verbetert de WRX verder. Hierbij worden het onderstel en de vierwielaandrijving verbeterd en krijgt de auto sterkere remmen. Ook krijgt de WRX een nieuwe grille, luchtinlaten en gewijzigde verlichting.

De Subaru Impreza WRX is de voorganger van de huidige WRX
De eerste keer dat de naam van de WRX op een Subaru verschijnt is in de jaren 90, op een Impreza, wanneer het Japanse merk deze versie introduceert met het doel om op het hoogste niveau van de rallysport te kunnen racen. De Impreza WRX groeit al gauw uit tot een regelrechte publieksfavoriet en doet het ook erg goed in de verkopen. De vaak fonkelblauwe Subaru komt over verschillende generaties tussen 1992 en 2014 op de markt en steelt aldaar de harten van menig autoliefhebber. Met name de eerste en tweede generaties van de Subaru Impreza WRX, die respectievelijk in 1992 en 2000 debuteren, spreken bij klanten tot de verbeelding dankzij hun deelname aan het Wereldkampioenschap Rally.
Het rally-DNA is ook duidelijk terug te vinden in deze varianten van de WRX: de Subaru’s beschikken over vierwielaandrijving, potente motoren en hebben een fantastische wegligging, vooral in de STI-uitvoering. Heel bekend en erg gewaardeerd wordt bijvoorbeeld de Subaru Impreza WRX STI uit 2004. De derde generatie van de Subaru Impreza WRX is over het algemeen wat minder geliefd. Subaru besloot voor deze versie van de Impreza een wat tammere richting in te slaan, tot ongenoegen van haar fans. Echter werden latere versies van de Subaru Impreza WRX, bijvoorbeeld uit 2009 en 2010, al beter ontvangen.

Subaru WRX STI is het topmodel, maar er is meer
Ben je van plan om een Subaru WRX te kopen, dan zijn er een aantal zaken waarmee je rekening moet houden. Hoewel auto’s van Subaru over het algemeen bekend staan om hun uitmuntende betrouwbaarheid en robuuste bouwkwaliteit, is het niet ongebruikelijk om ‘getunede’ exemplaren tegen te komen wanneer je een gebruikte WRX zoekt. Dit zijn modellen die door de eigenaar of een gespecialiseerd zijn opgewaardeerd om betere prestaties te leveren.
Het is dus mogelijk dat de Subaru WRX die je bekijkt niet helemaal standaard meer is, zoals deze oorspronkelijk uit de fabriek kwam rollen. Hierdoor is de kans op technische mankementen wat groter – check dit voor aankoop dus goed. Hetzelfde geldt voor het uiterlijk: eigenaren willen soms het een en ander aanpassen aan het design om hun Subaru stoerder voor de dag te laten komen. De waarde van een WRX zal er niet van stijgen, wel kan het resulteren in meer kopzorgen. Hoe dan ook liggen prijzen, afhankelijk van het jaar en de staat, van de Subaru WRX tussen de 5.000 voor verouderde en 80.000 euro voor zeer nette exemplaren in de STI-uitvoering.