
Subaru XV
De Subaru XV is een vijfdeurs hatchback met een grote bodemvrijheid. Het is feitelijk een opgehoogde versie van de Subaru Impreza. Het is een praktische auto, die echter niet al te spannend aanvoelt, wat bij veel andere Subaru’s juist een onderscheidende eigenschap is.
Bekijk 71 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De Subaru XV heeft standaard vierwielaandrijving
- Het is een robuuste auto, met een goed oog voor veiligheid
- Binnenin is het groot genoeg voor de wensen van een gemiddeld gezin
- Motorisch is de Subaru XV niet heel overtuigend
- De uitvoeringen blinken niet uit in luxe of comfort.
- Het uiterlijk van de XV is zeker niet voor iedereen.
De Subaru XV op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De prestaties van de Subaru XV zijn niet heel bijzonder, mede dankzij de afwezigheid van een krachtige motor. Het is goed genoeg voor het rijden in de stad en natuurlijk op de snelweg, maar de auto is op dit front geen voorloper.
- Verbruik: De Subaru XV is behoorlijk dorstig en levert niet al te spannende verbruikscijfers. Ook de hybride modellen uit de meer recente bouwjaren verbruiken aanzienlijk meer dan menig concurrent.
- Uitrusting en comfort: Het is prima toeven in de Subaru XV. De auto heeft een goed verzorgd interieur en veel uitvoeringen zijn netjes uitgerust met de opties en extra’s die je mag verwachten van een auto uit zijn periode. Elke update bracht ook weer een vernieuwde versie met zich mee, die voldeed aan de standaard van die periode.
- Betrouwbaarheid: Zoals vrijwel alle Subaru’s, is de betrouwbaarheid van de Subaru XV prima op orde. Goed onderhoud is natuurlijk van groot belang, maar wanneer dat nauwkeurig heeft plaatsgevonden, zijn er weinigen redenen tot grote zorg.
- Kosten: De Subaru XV is niet overdreven duur en ook niet opvallend zuinig. Met name de oudere modellen zijn goed te betalen voor koopjesjagers, de modernere varianten vragen wat meer van de portemonnee. Je krijgt daarvoor ook aanzienlijk meer waar voor je geld.
De Subaru XV is een prima auto, die vooral uniek is dankzij zijn vierwielaandrijving. De rest van de XV is weinig verheffend. Het zit allemaal keurig in elkaar, maar het zorgt bij niemand voor kippenvel.
Automotive expert

Subaru XV (2017-2022)
De tweede generatie van de Subaru XV werd gebouwd tussen 2017 en 2022 en bestond uit een volledig nieuw chassis. Subaru gaf meer aandacht aan het rijgedrag, het comfort en de veiligheid. Motorisch kon je kiezen uit een 1,6-liter benzinemotor of een 2,0-liter met mild hybride aandrijving, in de vorm van de e-Boxer.
Deze XV kreeg diverse rijhulpsystemen en werd een tikje groter dan zijn voorganger, zonder dat het compacte karakter van de auto verloren ging. Vierwielaandrijving bleef standaard, net zoals dat het geval was bij de eerste generatie, die gebouwd werd tussen 2012 en 2017. Nieuwprijzen voor deze generatie van de Subaru XV liepen uiteen van € 35.996 tot € 51.746.
Andere modellen van Subaru

Subaru XV (2022-2024)
De derde generatie van de Subaru XV kwam in 2022 en was opnieuw een duidelijke verbetering van het model. De aandrijving kwam opnieuw van de 1,6-liter benzinemotor of de 2,0-liter e-Boxer mild hybride en ging naar alle vier de wielen.
Subaru breidde de hoeveelheid rijhulpsystemen flink uit en verfijnde deze ook behoorlijk, waardoor de XV nu helemaal bij de tijd was. Het model was voorzien van een touchscreen en bleef qua filosofie gelijk aan het origineel.
Na twee jaar verdween de XV alweer van de Nederlandse markt, mede omdat Subaru zich op andere modellen wilde concentreren en wegens een gebrek aan belangstelling. Nieuwprijzen voor deze laatste generatie van de Subaru XV lagen tussen de € 44.201 en € 57.401.
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis
Automotive expert
Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- www.autoweek.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op