Toyota Yaris XP10/XP20 review (1999-2005)

De Toyota Yaris uit de P10/P20-generatie is de eerste lichting van deze kleine hatchbacks, die in een rap tempo de Nederlandse wegen hebben veroverd. De kleine Yaris was Toyota’s antwoord op de vele Europese hatchbacks die er al te vinden waren. De combinatie van betrouwbare techniek, handzaamheid en de lage aanschafprijs bleek een winnende. Inmiddels is deze versie van de Yaris een tikje gedateerd, maar nog altijd in ruime aantallen te koop voor opvallend lage prijzen. Hij is te vinden als drie- of vijfdeurs hatchback en komt met diverse benzine- en dieselmotoren.

Bekijk 45 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe Yaris is handzaam en compact en dus uitstekend voor stadsverkeer.
  • PluspuntDe aanschafprijs en de onderhoudskosten zijn opvallend laag.
  • PluspuntDe betrouwbaarheid is dik in orde, mits goed onderhouden.
  • MinpuntHet interieur voelt goedkoop aan dankzij het vele plastic.
  • MinpuntDe uitrusting van de Yaris is uitermate karig, zeker in de goedkoopste modellen.
  • MinpuntInmiddels is de auto behoorlijk gedateerd.
 Modeleigenschappen Toyota Yaris (1999-2005)

Modeleigenschappen Toyota Yaris (1999-2005)

De Toyota Yaris is een zogenaamde ‘supermini’, een kleine auto die ondanks zijn afmetingen genoeg ruimte biedt voor vier volwassenen. Bestuurders zitten relatief hoog en hebben zodoende uitstekend zicht rondom. Dit laatste maakt hem uitstekend voor stadsverkeer en helpt enorm bij het inparkeren. Wie regelmatig kinderen of volwassenen achterin heeft, doet er goed aan om voor de vijfdeurs variant te gaan, want met drie deuren is het een heel gedoe om achterin te gaan zitten. Het interieur voelt anno nu bepaald niet modern aan en maakt gebruik van het nodige plastic.

Motorenaanbod

Het motorenaanbod richt zich vooral op efficiëntie en niet op vermogen. Er zijn meerdere benzinemotoren beschikbaar en slechts één dieselvariant. Laatstgenoemde motor is echter wel redelijk krachtig en opmerkelijk zuinig. De T-Sport is de meest sportieve van het setje, al is dit bij de Toyota Yaris altijd relatief. Een sportwagen wordt het niet, maar je kan er wel lekker vlot mee rijden. De motoren zitten goed in elkaar en zijn gemaakt om langere tijd mee te gaan. Onderdelen zijn makkelijk te krijgen en niet overdreven prijzig, mocht er iets aan vervanging toe zijn.

Afmetingen Toyota Yaris (1999-2005)

Afmetingen Toyota Yaris (1999-2005)

De compacte afmetingen maakten de Toyota Yaris uit 1999 tot 2005 zo populair. Klein van buiten, maar opvallend ruim van binnen. Dat wil zeggen: voor de passagiers. Die kunnen – mits ze niet overdreven lang zijn – prima plaatsnemen op de achterbank, zonder dat knieën gelijk tot achter de oren gevouwen moeten worden. De kofferbak is aan de kleine kant, kleiner dan bij menig concurrent. De dagelijkse boodschappen kun je er nog wel in kwijt, maar je ambitie moet niet veel verder reiken dan dat. Vakantietripjes zijn in de meeste gevallen net te veel gevraagd.

Karige uitrusting

Deze P10/P20-generatie van de Toyota Yaris is inmiddels alweer behoorlijk op leeftijd en dat merk je zeker aan de uitrusting. Die is namelijk naar huidige maatstaven karig. De instapmodellen zijn bijvoorbeeld uitgerust zonder airconditioning of centrale deurvergrendeling. Pas voor wat meer geld kreeg je dit alles, plus een CD-speler en elektrische ramen voorin. De zonzijde van deze uitrusting is dat de aanschaf van een Yaris geen diepe zakken vereist. Zeker nu kan je een Yaris uit de periode 1999 tot 2005 voor een habbekrats op de kop tikken.

Update in 2003

In 2003 kreeg de Toyota Yaris een kleine update, waarbij het uiterlijk en het interieur vernieuwd werden. De facelift zorgde voor een iets hipper smoeltje en bracht de Yaris up-to-date voor die tijd. De basisinrichting veranderde vrijwel niet, net als de afmetingen.

Prestaties en rijgedrag Toyota Yaris (1999-2005)

Prestaties en rijgedrag Toyota Yaris (1999-2005)

Zoals gezegd is de dieselmotor de meest potente krachtbron die je kunt krijgen in deze generatie van de Toyota Yaris, maar dat betekent niet dat je hiermee gelijk de stenen uit de straat rijdt. Deze vroege Yaris-modellen zijn niet gebouwd om hard te gaan, maar eerder om zuinig met de brandstof om te springen en vlotjes door de stad mee te rijden. En dat lukt allemaal prima. In de bochten blijkt dat hij eveneens lekker stuurt en zijn bochtige B-weggetjes opvallend leuk. Op de snelweg voelt de Yaris zich minder thuis. Het beperkte gewicht begint dan zijn tol te eisen.

Comfort Toyota Yaris (1999-2005)

Met name de voorste stoelen zitten uitstekend, wat behoorlijk bijdraagt aan het comfort van de Toyota Yaris. Het onderstel is redelijk afgeveerd, al moet wel gezegd worden dat oneffenheden in het wegdek soms behoorlijk hard doorkomen. Rij je echter op een relatief strakke asfaltlaag, dan is er weinig aan de hand. Binnenin is het gebruik van plastic vrij opvallend en is weinig gedaan om een gevoel van luxe mee te geven. Niet dat dat per se moet, maar het doet enigszins goedkoop aan.

Betrouwbaarheid Toyota Yaris (1999-2005)

Betrouwbaarheid Toyota Yaris (1999-2005)

In de regel is de Toyota Yaris uit de P10/P20-generatie een betrouwbare auto, die je zelden voor grote verrassingen stelt. Een bekend probleem is het slijten van de koppeling in modellen die veelvuldig in de stad zijn gebruikt. Jarenlang constant optrekken en schakelen eist na verloop van tijd zijn tol. Verdere problemen doen zich met name voor door slijtage en dus is goed onderhoud altijd een uitstekend idee. Is je Yaris goed behandeld, dan mag je erop rekenen dat hij anno nu nog altijd probleemloos onderweg kan.

Kosten Toyota Yaris (1999-2005)

Tegenwoordig zijn er weinig hatchbacks die voor minder de showroom verlaten dan een Toyota Yaris uit de P10/P20-generatie. De aanschafprijs is opvallend laag, zelfs voor een model met alle toeters en bellen uit die tijd. De kosten voor het onderhoud zijn in de regel eveneens laag en dankzij de relatief zuinige motoren sta je ook niet overdreven vaak bij de pomp. Het is zodoende niet gek dat de Yaris uit deze periode bijzonder vaak als tweede auto wordt gebruikt.

 AutoTrack oordeel over de Toyota Yaris (1999-2005)

AutoTrack oordeel over de Toyota Yaris (1999-2005)

Ja, hij is gedateerd en ja, hij heeft weinig luxe aan boord, maar wie dat kan laten gaan heeft met de Toyota Yaris uit de periode 1999 tot 2005 een prima autootje. Hij doet alles wat hij moet doen en is gemaakt van zeer betrouwbaar materiaal, zoals je van Toyota mag verwachten. De lage kosten die gepaard gaan met de aanschaf en het rijdend houden van deze auto, betekenen dat je je er nooit een buil aan zult vallen.

Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis

Automotive expert

Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op