Toyota Yaris XP90 review (2005-2011)

De Toyota Yaris uit de P90-generatie geldt als de tweede generatie van deze kleine Japanse hatchback. Hij is op allerlei fronten vernieuwd ten opzichte van zijn voorganger, maar blijft tegelijk een zeer handzame en compacte auto die het uitstekend doet in druk stadsverkeer. De Yaris uit de periode 2005 tot 2011 is iets beter uitgerust dan het model uit de eerste generatie, maar het blijft vrij basaal. De auto biedt genoeg plaats voor vier personen, waarbij gezegd moet worden dat het helpt als de passagiers op de achterbank niet al te lang zijn.

Bekijk 137 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe Yaris uit deze periode biedt veel waarde voor weinig geld.
  • PluspuntHet is een perfecte stadsauto, met veel zicht rondom.
  • PluspuntMet de achterbank naar beneden heb je opeens behoorlijk veel bagageruimte.
  • MinpuntDe standaard kofferbak is vrij krap.
  • MinpuntHet onderstel verwerkt hobbels en bobbels bepaald niet subtiel.
  • MinpuntOp de snelweg voelt de Yaris zich niet heel erg thuis.
Modeleigenschappen Toyota Yaris (2005-2011)

Modeleigenschappen Toyota Yaris (2005-2011)

Toyota heeft met de kleine Toyota Yaris een bijzonder populair autootje gebouwd dat anno nu nog altijd in ruime aantallen te vinden is op de Nederlandse wegen. De simpele techniek, gecombineerd met de handzaamheid en het compacte voorkomen, zorgt voor een uiterst bruikbaar model, dat door velen als tweede auto gebruikt wordt. De Yaris uit 2005 tot 2011 is op vrijwel alle fronten vernieuwd, wat resulteerde in een moderner smoeltje en een verbeterd interieur. De uitrusting is aanzienlijk verbeterd, waardoor je meer waar voor je geld krijgt in deze P90-generatie van de Toyota Yaris.

Motoren

Er zijn vier variaties te vinden op het gebied van motoren in de Toyota Yaris: drie benzinemotoren en een diesel. De benzinemotoren variëren van zeer tam tot behoorlijk pittig en de dieselvariant is een vrij luide, maar potente krachtbron. Laatstgenoemde versie sloeg nooit erg aan, dus reken erop dat je bij de zoektocht naar een Yaris uit deze periode voornamelijk benzinemodellen aantreft. Deze motoren zijn redelijk zuinig naar de maatstaven uit die tijd en zijn goed te vertrouwen. Toyota heeft een naam hoog te houden op het gebied van betrouwbaarheid en de Yaris stelt niet teleur.

Afmetingen Toyota Yaris (2005-2011)

Afmetingen Toyota Yaris (2005-2011)

Net als de vroegste Toyota Yaris, is de P90-generatie klein. De kofferbak is nipt groot genoeg voor de dagelijkse boodschappen en de achterbank kan met de nodige moeite twee volwassenen voorzien van een zitplaats. Kinderen passen overigens prima in de Yaris, al helpt het enorm als je in dat geval kiest voor de vijfdeurs. In de driedeurs hatchback wordt het al snel een grote opgave om kinderen te plaatsen. Voorin is het prima toeven, met genoeg hoofd- en beenruimte voor de gemiddelde automobilist. En omdat je vrij hoog zit, heb je uitstekend zicht rondom.

Kofferbakruimte

Met alle stoelen omhoog is de Toyota Yaris geen ruime auto voor wie bagageruimte nodig heeft. Echter, wanneer de achterbank omlaag gaat wordt dat een heel ander verhaal. Dan wordt de kofferbak verdubbeld in inhoud en is er opeens een stuk meer mogelijk. De achterbank laat zich op verschillende manieren omlaag vouwen, zodat je er eveneens voor kunt kiezen om slechts één helft te gebruiken. Dit verhoogt het praktische element van de Yaris en maakt het mogelijk om de auto op meerdere manieren in te zetten.

Prestaties en rijgedrag Toyota Yaris (2005-2011)

Prestaties en rijgedrag Toyota Yaris (2005-2011)

Met relatief kleine motoren ga je geen auto krijgen die grootse prestaties levert, maar gelukkig is dit niet waar de Toyota Yaris voor is ontwikkeld. In plaats daarvan heeft deze kleine hatchback verreweg het meeste baat bij een betrouwbare, soepele motor die zo zuinig mogelijk met zijn brandstof omspringt. En dat is precies wat de Yaris aan boord heeft. Het rijgedrag van deze auto is prima, al zijn er concurrenten die scherper sturen. Wil je te hard door de bocht, dan helt de auto over. Voor stadsverkeer of woon-werk is het rijgedrag echter meer dan toereikend.

Comfort Toyota Yaris (2005-2011)

Voor een auto van deze afmetingen is de Toyota Yaris comfortabel genoeg, zonder dat het opvallend wordt. Zeker voorin heb je niets te klagen als het gaat om hoofd- en beenruimte en zitten de stoelen goed. Achterin is het een tikje krapper, maar twee volwassenen kunnen hier nog altijd een tijdje probleemloos zitten. Het comfort wordt minder als je de snelweg op gaat. Boven de 70 kilometer per uur is er duidelijk windgeruis en het harde onderstel gaat bepaald niet subtiel met oneffenheden om. Blijf je echter op de provinciale weg, dan is er weinig aan de hand.

Betrouwbaarheid Toyota Yaris (2005-2011)

Betrouwbaarheid Toyota Yaris (2005-2011)

Grote problemen zijn er niet bekend met de Toyota Yaris uit de generatie P90. De Yaris is een betrouwbare auto, die in de regel probleemloos zijn werk doet. Zwakheden zijn er wel, onder andere in de automatische versnellingsbakken. Deze zijn niet altijd vrij van storingen. In dieselmodellen kan het engine warning-lampje soms zonder reden gaan branden en heel soms weigert de airco. Dit is echter klein bier in vergelijking met sommige concurrenten en meestal met goed onderhoud tijdig op te sporen.

Kosten Toyota Yaris (2005-2011)

Goedkoop in de aanschaf, goedkoop om te verzekeren en goedkoop om op de weg te houden. Dat vat de Toyota Yaris uit de periode 2005 tot 2011 wel aardig samen. De auto behoort tot de meest betaalbare die op de markt zijn, zeker als je bedenkt hoeveel kwaliteit je voor dat geld terugkrijgt. Hoewel de prijs iets oploopt naarmate je beter uitgeruste en krachtiger modellen gaat zoeken, blijft het allemaal keurig binnen de perken.

AutoTrack oordeel over de Toyota Yaris (2005-2011)

AutoTrack oordeel over de Toyota Yaris (2005-2011)

Alles bij elkaar opgeteld is de Toyota Yaris uit de P90-generatie een zeer capabele hatchback, waarin het uitstekend toeven is. Natuurlijk is hij niet helemaal bij de tijd en is een rit op matig wegdek geen pretje, maar als je ziet hoeveel auto je krijgt voor die lage aanschafprijs, dan maakt dat allemaal weinig uit.

Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis

Automotive expert

Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op