
Volkswagen T-Cross review C11 (2018+)
De Volkswagen T-Cross is een compacte SUV met fraaie proporties en een ingetogen vormgeving. Hij oogt stoer en straalt levenslust uit, alsof je er ieder moment mee op uit gaat trekken naar zonnige vakantiebestemmingen of een heerlijke natuurlijke omgeving. Dat kan, maar dat hoeft niet, want met zijn korte draaicirkel en gulle binnenruimte kun je met de T-Cross ook heel goed uit de voeten binnen de bebouwde kom. Zo is hij bijvoorbeeld ideaal om met vier volwassenen uitgebreid te gaan shoppen. Of om samen te gaan sporten. Of om kinderen naar school te brengen.
Bekijk 923 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De Volkswagen T-Cross is een ruime praktische auto.
- De robuuste bouw is merkbaar in alle aspecten.
- Deze auto blijkt gedurende zijn bestaan bijzonder betrouwbaar.
- Er is geen centrale armsteun achterin.
- Parkeersensoren behoren niet tot de standaarduitrusting.
- De prijs van de T-Cross is relatief hoog.

Modeleigenschappen Volkswagen T-Cross (2018+)
De Volkswagen T-Cross is de kleinste SUV van het merk. De weloverwogen vormgeving van de buitenkant zet zich door in het interieur dat er eigentijds en avontuurlijk uitziet. Alles wat je vastpakt voelt solide, alhoewel het materiaal op sommige plekken minder prettig aanvoelt dan in de Volkswagen Polo. Daar deelt de T-Cross veel techniek mee. Daar staat tegenover dat de Polo lager en korter is. Geen wonder dus dat de SUV iets meer kost dan de hatchback. Je krijgt immers meer auto. Is deze SUV niet groot genoeg? Grotere modellen zijn onder andere de Volkswagen T-Roc en de Volkswagen Tiguan.
Prestaties Volkswagen T-Cross (2018+)
De Volkswagen T-Cross is verkrijgbaar met verschillende aandrijvingen. Eentje daarvan werkt op diesel, maar die kom je in de praktijk niet of nauwelijks tegen in ons land. De andere vier aandrijvingen werken op benzine. Voor mensen die graag opschieten is de motor met het minste vermogen (95 pk) geen aanrader; invoegen op de snelweg kan, maar vraagt geduld en inzicht. In de krachtigste variant (150 pk) heeft de auto meer dan voldoende vermogen om iedere verkeerssituatie in Nederland snel en soepel de baas te kunnen. Het brandstofverbruik van alle vier de benzinemotoren is heel redelijk.

Rijgedrag Volkswagen T-Cross (2018+)
Net als iedere moderne Volkswagen rijdt de T-Cross prettig. Sturen en schakelen gaat licht en soepel, terwijl de vering keurig balans houdt tussen een sportieve en comfortabele rijbeleving. Je zit wat hoger. Daardoor heb je vooruit en opzij goed zicht op de weg. Naar achteren is dat door de massieve achterstijlen minder. Wanneer de auto beschikt over een achteruitrijcamera of parkeersensoren maakt dat niet uit, maar deze behoren niet tot de standaarduitrusting. Daarom is het verstandig om tijdens de proefrit even achterwaarts in te parkeren. Doorgaans zal dat met een lengte van 411 centimeter overigens weinig problemen opleveren.

Comfort Volkswagen T-Cross (2018+)
Als je plaatsneemt in de Volkswagen T-Cross vraag je je af waarom je een grotere SUV van het merk zou willen. Deze kleine SUV biedt namelijk meer binnenruimte dan je op basis van zijn afmetingen zou inschatten. Voorin zit je ronduit comfortabel. Volwassen passagiers hebben ook achterin meer dan voldoende ruimte rond knieën en hoofd. De auto is niet breed. Een vijfde passagier maakt het reizen op de achterbank daardoor tot een knusse beleving. De deuren gaan wijd open, de hoge instap is voor iedereen eenvoudig en het bevestigen van een isofix-kinderzitje is door de gulle ruimte een koud kunstje.
Bergruimte Volkswagen T-Cross (2018+)
De bagageruimte laat weinig te wensen over. De zeldzame keer dat dit wel het geval is, kun je de achterbank iets naar voren schuiven; zo kun je zelfs met vier mensen heel veel spullen meenemen. Overal vind je handige opbergvakken die ideaal zijn voor flessen water, proviand en speelgoed. De laadvloer laat zich eenvoudig indelen, onder andere doordat de hoedenplank onder de vlakke laadvloer past. Je schuift er dus makkelijk dozen, kratten of koffers in.
Uitrustingsniveaus Volkswagen T-Cross (2018+)
De verschillende uitrustingsniveaus van de Volkswagen T-Cross heten Life, Life Business, Go, Style, Style Business R en R-Line. Daarnaast kun je ook kiezen voor verschillende opties. Op deze manier is het mogelijk een bijzonder complete auto te creëren, bijvoorbeeld met panoramadak en extra veiligheidssystemen.

Betrouwbaarheid Volkswagen T-Cross (2018+)
De Volkswagen T-Cross staat bekend als een bijzonder betrouwbare auto. Zelden of nooit laat hij zijn eigenaar in de steek. In het zeldzame geval dat dit wel gebeurt, blijkt de storing vaak door de pechhulpdienst ter plekke te verhelpen. Kijk dus gerust via AutoTrack naar de beschikbare Volkswagen T-Cross occasions, maar let wel goed op de onderhoudshistorie van de auto die je op het oog hebt. Als die volledig is en er verder geen vreemde dingen in staan, heb je naar alle waarschijnlijkheid een probleemloze auto gevonden.
Kosten Volkswagen T-Cross (2018+)
Een Volkswagen T-Cross is niet goedkoop. Vooral niet als je een motor met extra vermogen wilt en de voorkeur geeft aan een complete uitrusting. Ook tweedehands zijn ze zeer gewild, met als gevolg dat je niet snel een voordelige occasion vindt. Aan de andere kant: doordat de auto zijn waarde houdt, krijg je bij eventuele verkoop een flink deel van je geld weer terug. De vraag is echter of je überhaupt wilt verkopen, want zo’n degelijke, vlotte, prettige T-Cross staat garant voor jarenlang rijplezier.

AutoTrack oordeel Volkswagen T-Cross (2018+)
De Volkswagen T-Cross heeft alles mee. Hij is ruim, leuk, praktisch, robuust, eigentijds en stijlvol. De concurrentie van Volkswagen brengt ook uitstekende kleine SUV’s op de markt, vaak voor een lagere prijs. Daarnaast bieden andere merken meer keuze als het gaat om elektrisch of hybride rijden. Een prima auto dus, die T-Cross, maar niet als je een beperkt budget hebt of zo veel mogelijk klimaatneutraal wilt rijden. In alle andere gevallen hoef je geen moment na te denken en kun je voor een compacte SUV rechtstreeks naar de Volkswagen-dealer.
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op





