Volkswagen T-Roc review A11/AC7 (2017+)

De Volkswagen T-Roc is een stoere SUV. Het is een opvallende eigentijdse verschijning met strakke lijnen en vouwen in de carrosserie. Wie extra grip wil, kan kiezen voor aandrijving op vier wielen. Dat is ideaal voor onverharde wegen en winterse omstandigheden. Voor zomers weer is de Volkswagen T-Roc Cabrio ideaal. Deze fraaie carrosserievorm heeft twee deuren in plaats van vijf. De T-Roc is net iets groter dan een Volkswagen Golf. Dat maakt deze auto tot een ideale familieauto, want er passen met gemak vier volwassen mensen in en dan is er nog voldoende plek voor bagage over.

Bekijk 1.904 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe Volkswagen T-Roc is een ruime auto.
  • PluspuntDe bouwkwaliteit is bijzonder goed.
  • PluspuntDe vormgeving spreekt veel mensen aan.
  • MinpuntHet interieur maakt een goedkope indruk.
  • MinpuntBij het instappen kunnen je broekspijpen vies worden.
  • MinpuntHet rijgedrag is minder comfortabel dan van de Volkswagen Golf.
Modeleigenschappen Volkswagen T-Roc (2017+)

Modeleigenschappen Volkswagen T-Roc (2017+)

De Volkswagen T-Roc is in omvang de middelste van de SUV’s van Volkswagen. De Volkswagen T-Cross is iets kleiner en de Volkswagen Tiguan is groter. De exacte lengtes zijn achtereenvolgens 411, 424 en 451 centimeter. De bagageruimtes hebben een inhoud van 445, 455 en 615 liter. Ter vergelijk; een Volkswagen Golf hatchback is 428 centimeter lang en heeft een bagageruimte van 381 liter. Zelfs de kleinste SUV van Volkswagen is dus nog groter dan de bekende bestseller. Bovendien zijn de SUV’s een stukje hoger, wat bijdraagt aan een prettige hoge instap en zitpositie.

Prestaties Volkswagen T-Roc (2017+)

Een SUV als de Volkswagen T-Roc is doorgaans niet gebouwd om hoge snelheden of abrupte versnellingen te realiseren. Daarvoor missen zij het lichte gewicht en de aerodynamische vormen. Desalniettemin kan deze auto redelijk snel uit de startblokken komen en een beetje vlot invoegen op de snelweg vormt ook geen enkel probleem. Hij gaat echter niet bijzonder zuinig om met brandstof, zeker niet als het een exemplaar met vierwielaandrijving betreft. Die brandstof kan overigens benzine of diesel zijn. Er bestaat geen elektrische T-Roc.

Rijgedrag Volkswagen T-Roc (2017+)

Rijgedrag Volkswagen T-Roc (2017+)

De Volkswagen T-Roc is een bijzonder degelijke auto. Alles wat je vastpakt voelt stevig en dat geeft vertrouwen bij het rijden. Sturen en schakelen gaat vlot en soepel. De vering en de demping weten goed raad met kuilen, verkeersdrempels en kinderkopjes. Ze weten samen met de besturing en de versnellingen een rijbeleving te creëren die keurig het midden houdt tussen sportiviteit en comfort. Ook bij hoge snelheden is het betrekkelijk stil in het interieur. Alleen hele kritische liefhebbers merken dat de T-Roc iets minder stabiel is dan een Golf als gevolg van een hoger zwaartepunt.

Comfort Volkswagen T-Roc (2017+)

De uitrustingsniveaus van de Volkswagen T-Roc heten achtereenvolgens Style, Style Business, Sport en Sport Business. In combinatie met de opties bieden deze de mogelijkheid om een bijzonder complete uitrusting te creëren, onder andere met stoelverwarming, tal van veiligheidssystemen, park distance control voor en achter, climate control, lichtmetalen velgen en een open dak. Minder comfortabel is de instap; doordat de deur niet de volledige zijkant van de auto bedekt, kan er via de onderkant vuil aan je broekspijp komen. Het design van het interieur is strak, ergonomisch verantwoord en overzichtelijk. De gebruikte materialen – met name het harde plastic – ogen daarentegen goedkoop.

Betrouwbaarheid Volkswagen T-Roc (2017+)

Betrouwbaarheid Volkswagen T-Roc (2017+)

De Volkswagen T-Roc is kwalitatief een uitstekende auto. De kwaliteit die je ervaart als je instapt en rijdt, blijkt ook na langdurig gebruik. Kleine euvels komen voor, maar in het zeldzame geval dat er iets gebeurt, blijkt reparatie meestal vrij eenvoudig. Technisch is deze auto overigens sterk verwant aan veel andere modellen; je kunt dus spreken van beproefde technologie. Net als iedere andere auto heeft een Volkswagen T-Roc regelmatig onderhoud nodig. Kijk dus gerust via AutoTrack naar Volkswagen T-Roc occasions, maar vergeet niet de volledigheid van de onderhoudshistorie te controleren.

Kosten Volkswagen T-Roc (2017+)

De aanschafprijs van een Volkswagen T-Roc is afhankelijk van verschillende factoren. Denk daarbij onder andere aan leeftijd, kilometerstand, staat van onderhoud, motorisering, uitrustingsniveau en opties. Hoe completer en nieuwer de auto is, hoe hoger de prijs uitvalt. Over het algemeen geldt dat de T-Roc niet goedkoop is in aanschaf. Het kan zeker geen kwaad op te letten en te kijken welke SUV’s nog meer te koop zijn voor hetzelfde geld of minder. Vergeet niet om de Tiguan en de T-Cross mee te nemen in die vergelijking, want dat kan verrassende inzichten opleveren.

AutoTrack oordeel Volkswagen T-Roc (2017+)

AutoTrack oordeel Volkswagen T-Roc (2017+)

De Volkswagen T-Roc is een uitstekende auto; hij ziet er goed uit, is veilig, praktisch, ruim en betrouwbaar. Bovendien heeft hij uitstekende rijeigenschappen. Als gezinsauto heb je er een hele goede aan. Ook kun je er prima mee forensen. Als je de achterbank neerklapt kun je er zelfs goed spullen mee verplaatsen, want een tildrempel heeft deze auto amper. Redenen om voor een andere auto te kiezen kunnen zijn dat je liever minder uitstoot produceert of dat je prijs stelt op een interieur met een chique uitstraling. Ook de prijs kan een reden zijn om je even verder te oriënteren.

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op