Volvo V40 review 1996-2004

De Volvo V40 van de eerste generatie is een stationwagen die ook wel Volvo V40 Classic wordt genoemd. De reden daarvoor is dat de modelnaam na de productiestop in 2004 pas in 2012 weer terugkeert. De officiële opvolger in 2004 is de Volvo V50, die er uiterlijk sterker op lijkt dan de Volvo V40 uit 2012 en later. De Volvo V40 Classic is na de Volvo 400 Serie de eerste Volvo die geen hoekige lijnen heeft, maar in plaats daarvan een eleganter en meer gestroomlijnd voorkomen heeft. Het is een veel verkochte praktische gezins- en zakenauto met een uitstekend imago.

Bekijk 11 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDit is voor zijn leeftijd een veilige auto.
  • PluspuntMet de achterbank naar beneden biedt de V40 een vlakke lange laadvloer.
  • PluspuntModellen vanaf 2000 hebben uitstekende rijeigenschappen.
  • MinpuntModellen van voor 2000 hebben een stugge vering.
  • MinpuntGroot gebouwde bestuurders zitten niet lekker in deze auto.
  • MinpuntDoor de tildrempel kun je niet eenvoudig dozen of koffers naar binnen schuiven.
Modeleigenschappen Volvo V40 (1996-2004)

Modeleigenschappen Volvo V40 (1996-2004)

De Volvo V40 Classic heeft een lengte van 4,48 meter. Dat is bijna 2,5 decimeter korter dan een Volvo V70 uit dezelfde periode. Toch heeft hij met de achterbank opgeklapt een bagageruimte met een inhoud van 410 liter. Dat scheelt maar 70 liter met het grotere model. Tegelijkertijd met de Volvo V40 Classic is ook een sedan in productie. Dat is de Volvo S40, die technisch nagenoeg hetzelfde is. Beide carrosserievormen komen uit de Nederlandse autofabriek in Born.

Prestaties Volvo V40 (1996-2004)

Een Volvo V40 Classic kan een benzine- of een dieselmotor hebben. Beide varianten komen voor in verschillende groottes en met verschillende vermogens. De kleinsten daarvan volstaan voor mensen die geen haast hebben en liever geen snelle manoeuvres op de snelweg maken. Bestuurders die liever in een redelijk tempo willen kunnen versnellen, zijn beter af met de iets krachtiger motoren. De snelste exemplaren stammen uit de nadagen van de Volvo V40 Classic, daaronder de Volvo V40 T4 uit 2002 en 2003. Naar huidige maatstaven is de Volvo V40 van de eerste generatie een auto die niet bepaald zuinig omgaat met brandstof.

Rijgedrag Volvo V40 (1996-2004)

Rijgedrag Volvo V40 (1996-2004)

De Volvo V40 Classic verandert gedurende zijn productieperiode amper van uiterlijk. Wat wel sterk veranderd met de upgrades van 2000 en 2002 zijn de voorwielophanging en de beschikbare motoren. Beide wijzigingen zijn merkbaar in de rijeigenschappen. Latere exemplaren rijden comfortabeler, zonder dat ze gelijk gaan deinen. Daarnaast zijn ze – zoals hierboven al geconstateerd – beschikbaar met pittiger aandrijvingen. Verwacht sowieso een auto met een stevige vering die nog niet zo verfijnd is als bij latere modellen.

Comfort Volvo V40 (1996-2004)

Ook een Volvo V40 van de eerste generatie biedt veel comfort. Vermeldenswaardig zijn de voorstoelen die bijzonder veel steun geven, vooral voor volwassenen van gemiddelde lengte en korter. Lange en brede inzittenden kunnen deze stoelen als te klein ervaren. Wat betreft de aankleding en de uitrusting kan een Volvo V40 Classic compleet zijn. Denk daarbij onder andere aan lederen bekleding en stoelverwarming. Waar deze auto in uitblinkt is de veiligheid. Zo vind je er bovengemiddeld veel airbags in en beschikt hij als een van de eerste auto’s over verlichting aan de zijkant om ‘s nachts beter zichtbaar te zijn.

Laadruimte Volvo V40 (1996-2004)

Een goede reden om over te gaan tot aankoop van een stationwagen als de Volvo V40 is de mogelijkheid om er met neergeklapte achterbank veel spullen in te vervoeren. Houd voor dit model rekening met een tildrempel die bij een bezoek aan een woonwarenhuis of milieustraat in de weg kan zitten. De laadvloer is vlak, dus als de doos eenmaal binnen is, kun je hem makkelijk doorschuiven. De ruimte is groot genoeg om bijvoorbeeld een mountainbike vlak in te leggen.

Betrouwbaarheid Volvo V40 (1996-2004)

Betrouwbaarheid Volvo V40 (1996-2004)

Wie via AutoTrack kijkt naar Volvo V40 occasions merkt al snel op dat ze verkrijgbaar zijn met meerdere honderdduizenden kilometers op de teller. Daarmee is hun betrouwbaarheid voor een deel al aangetoond. Let desondanks altijd op of de auto van je keuze beschikt over een volledige onderhoudshistorie, want die is van invloed op een al dan niet probleemloos gebruik. Daarnaast is het bij deze auto ook verstandig om alle elektronische toepassingen zorgvuldig langs te lopen, want die kunnen in de loop der tijd kuren gaan vertonen.

Kosten Volvo V40 (1996-2004)

De nieuwprijs van een Volvo V40 is niet laag. Tegenwoordig is daar nauwelijks nog iets van te merken en kun je er al één op de kop tikken voor een overzichtelijk bedrag. Vergeet alleen niet om de wegenbelasting mee te nemen in de berekening van de totale kosten, want die kan met name bij diesels nog redelijk hoog uitvallen. Als je van plan bent om veel kilometers te rijden, ben je mogelijk onder de streep uiteindelijk voordeliger uit als je kiest voor alternatief met een hogere aanschafwaarde en een lager brandstofverbruik.

AutoTrack oordeel Volvo V40 (1996-2004)

AutoTrack oordeel Volvo V40 (1996-2004)

De Volvo V40 van de eerste generatie is om meerdere reden een klassieker. Denk daarbij onder andere aan zijn leeftijd, zijn destijds vernieuwende ontwerp en zijn Nederlandse wortels. Daarnaast is het ook een veel verkochte praktische stationwagen die veiligheid, ruimte en comfort biedt. Als je het juiste exemplaar vindt, kun je er nog vele jaren plezier aan beleven. Je rijdt dan in een opvallende verschijning, want zo heel veel zie je deze V40 Classic met zijn karakteristieke contouren niet meer rijden.

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op