Het antwoord op deze vraag is simpel: kies voor de jonge auto met hoge kilometerstand – mits deze goed onderhouden is. We leggen je hieronder graag uit waarom. Ook lees je waar je op moet letten als (potentiële) nieuwe eigenaar.
Wat is een gemiddelde kilometerstand?
Voordat we ingaan op de voor- en nadelen van hoge en lage kilometerstanden, is het belangrijk om te weten wat een gemiddelde kilometerstand is. Het CBS doet jaarlijks onderzoek naar de afstand die Nederlandse auto’s gemiddeld afleggen en geeft per brandstofsoort de volgende jaarlijkse getallen:
- benzine (incl. mild- en full-hybrid): 12.500 kilometer
- diesel (incl. mild- en full-hybrid): 30.000 kilometer
- lpg (incl. mild- en full-hybrid): 22.500 kilometer
- plug-in hybride (benzine en diesel): 22.500 kilometer
- elektrisch: 20.000 kilometer
Dus heb je een 5 jaar oude benzineauto op het oog? Dan heeft die gemiddeld 62.500 kilometer op de teller. Een elektrische auto van 4 jaar oud heeft gemiddeld 80.000 kilometer gereden. Bij een diesel van 10 jaar oud is het heel normaal dat die 3 ton gelopen heeft.
Waar ligt de grens?
Uiteraard is er een grens aan die hoge kilometerstand – al zal een jonge occasion daar niet zo snel aan komen. Ooit, in een heel ver verleden, lag die al bij 100.000 kilometer voor benzineauto’s. De auto was dan (zo goed als) ‘op’. Tegenwoordig kun je die gerust verdubbelen, mits – nogmaals – de auto goed onderhouden is. Bij ‘2 ton’ beginnen namelijk (gemiddeld genomen) de kostbare onderdelen de geest te geven. Denk aan onder andere de:
- koppeling
- versnellingsbak
- dynamo
- startmotor
- schokbrekers
En zo zijn er nog wel meer onderdelen te noemen. Het kan zijn dat deze nog jaren meegaan, maar de kans op gebreken neemt simpelweg toe. Kan de verkoper aantonen dat meerdere van deze onderdelen recent zijn vervangen, dan wordt het natuurlijk een compleet ander verhaal.
Uitschieters
Daarnaast zijn er zowel positieve als negatieve uitschieters. Zo staan Japanse merken als Suzuki, Honda, Mazda, Toyota en Lexus bekend om hun zo goed als onverwoestbare techniek. Aan de andere kant zijn er auto’s die juist als minder betrouwbaar te boek staan. Dit zijn vaak specifieke modellen met een bepaald type motor. Heb je een auto op het oog? Doe dan altijd een rondje over het internet om te kijken hoe dat specifieke type auto te boek staat. Lees gebruikersreviews van bijvoorbeeld AutoWeek, maar ook de verhalen van professionals als de Wegenwacht.
Het gaat erom hoe de auto behandeld is
Het belangrijkste voor de staat van een occasion is hoe de vorige eigenaar de auto heeft behandeld. Een ‘afgetrapte’ en slecht onderhouden auto is er al na enkele tienduizenden kilometers slechter aan toe dan een goed onderhouden diesel die 300.000 kilometer merendeels op de snelweg heeft gereden. Hieronder enkele scenario’s die je tegenkomt en wat daarin meespeelt.
Diesel vs. benzine
Diesels rijden in de regel (veel) meer dan benzineauto’s, zoals je hierboven las. Doordat een dieselmotor lagere toeren draait en op lagere temperaturen brandstof verbrandt dan een benzinemotor, slijten de onderdelen van de motor minder snel dan bij een benzineauto. Diesels kunnen daardoor veel makkelijker hoge kilometerstanden hebben.
Snelweg vs. stad
Veel belangrijker dan de hoeveelheid kilometers die je op een teller vindt, is waar deze kilometers zijn gereden. Heeft de auto met grote regelmaat lange stukken snelweg gereden, dan is de motor meestal goed warm geworden. En dat is een stuk beter dan korte stadsritjes. Die worden vaak met een koude motor gereden, waardoor de motor meer slijt. Dit kun je uiteraard niet altijd achterhalen. Bij een relatief hoge kilometerstand kun je echter aannemen dat de auto vaak de snelweg heeft gezien. Andersom kun je bij een relatief lage kilometerstand rekenen op veel korte (stads)ritjes.
Auto van de zaak
Veel jonge auto’s met hoge kilometerstand zijn leaseauto’s geweest. Zulke ex-leaseauto’s hebben voor- en nadelen. Zo hebben ze vaak voornamelijk langere ritten gereden waarbij de motor goed warm is geworden, wat positief is voor de staat van de onderdelen. Daarnaast zijn reparaties en onderhoud inbegrepen in het leasecontract, dus vaak netjes en tijdig uitgevoerd. De keerzijde is dat veel leaserijders wat ruwer omspringen met de auto. Je moet voor jezelf afwegen wat je belangrijker vindt en goed naar de technische staat van de auto kijken.
Liefhebbersauto
Zoek je naar een praktische auto, dan is de kans klein dat je een auto van een echte liefhebber tegenkomt. Ben je op zoek naar iets speciaals, dan is die kans groter. Een liefhebber heeft zijn trotse bezit vaak naast zijn dagelijkse vervoer. Zo’n liefhebbersauto staat veelal binnen en komt alleen naar buiten als het lekker weer is. Zodoende zal de kilometerstand behoorlijk laag zijn. Wel kun je verwachten dat de auto altijd tot in de puntjes is verzorgd.
“Van een oud vrouwtje geweest”
Het is een cliché dat zo oud is als de eerste tweedehands auto: “Hij is altijd van een oud vrouwtje geweest.” Een gekke verkoperstruc, want zo gunstig hoeft dat niet te zijn. Ja, de auto zal een lage kilometerstand hebben, maar dan? De meeste oudere mensen rijden korte stukjes op lage snelheden. Bovendien blijkt uit cijfers van het SWOV (Nationaal Wetenschappelijk Instituut voor Verkeersveiligheidsonderzoek) dat ouderen een stuk meer brokken maken dan automobilisten uit andere leeftijdscategorieën. Dat ‘oude vrouwtje’ is dus zeker geen garantie voor een perfecte auto!
Het ligt ook aan jezelf
Naast de staat van de auto en hoe deze is behandeld, is het belangrijk dat je voor jezelf weet hoe je de auto wilt gebruiken. Als je een benzineauto koopt met 100.000 kilometer op de teller en je rijdt zelf 10.000 kilometer per jaar, duurt het nog 10 jaar voordat je de ‘gevreesde’ stand van 200.000 kilometer bereikt. Grote kans dat je tegen die tijd al lang van auto gewisseld bent. Aan de andere kant: zoek je een diesel om regelmatig lange afstanden mee te rijden, dan is het slim om een lagere kilometerstand te zoeken.
Hoe zit het met elektrische auto’s en hoge kilometerstanden?
Onder kopers van tweedehands elektrische auto’s gonst een eng woord: accudegradatie. De accu van een elektrische auto zou – net als elke andere accu of batterij – achteruitgaan. En dat is ook zo. Maar dit gaat over het algemeen heel langzaam. Zo is uit onderzoek gebleken dat een accu van een EV gemiddeld na 500.000 kilometer nog 80% capaciteit heeft. Bij gemiddeld gebruik (20.000 kilometer per jaar) zou dit dus pas na een kwart eeuw zijn. Voor de rest hebben elektrische auto’s veel minder bewegende delen die kunnen slijten, dus hoef je niet bang te zijn voor motorslijtage.
Garantie
Ben je nog niet gerustgesteld na bovenstaand verhaal? Weet dan dat fabrikanten er alles aan doen om jou te bewijzen dat het met de accu wel snor zit. Zo worden er langdurige garanties (vaak 8 jaar, soms zelfs langer) voor vele kilometers (meestal 150.000 of meer) afgegeven. Hoe die garantie precies zit, verschilt per merk. Vraag het na bij de fabrikant of importeur van het merk auto dat je op het oog hebt.
Aandachtspunt bij aankoop van een importauto
In Nederland hebben we voor origineel Nederlandse auto’s de Nationale Auto Pas (NAP). Die controleert of de kilometerstand van een auto klopt. Bij importauto’s is een deel van de geschiedenis vaak onbekend. Verkopers kunnen daardoor makkelijker met de kilometerstand frauderen. Kijk daarom altijd bij aankoop van een importauto of de slijtage overeenkomt met de gereden kilometers. Zien de stoelen of pedalen er meer versleten uit dan je bij de kilometerstand zou verwachten, of ogen ze juist veel te nieuw (vervangen)? Dan kan er met de kilometerstand gefraudeerd zijn.
Vind jouw perfecte occasion
Nu je beter weet waar je naar moet zoeken, ben je weer een stapje dichter bij die perfecte occasion. Weet je al wat het wordt? Stel de zoekfilters in en je komt hem vast tegen in ons uitgebreide aanbod. Hier vind je onze occasions.
