Het is geen gekke vraag: hoelang kunnen we nog op benzine rijden? Het korte antwoord is heel eenvoudig: in de EU kan dit tot 2050. Maar er zitten nog wel wat haken en ogen aan dit verhaal…
Hoelang kun je nog een nieuwe auto op benzine kopen?
In 2050 mag (als de plannen van de EU doorgaan) geen CO2-uitstotend voertuig zich meer op of boven EU-gebied voortbewegen. Dat betekent dat niet alleen auto’s, maar ook schepen en vliegtuigen hier dan geen CO2 meer mogen uitstoten. Nu is 2050 nog best ver weg, maar is volledig afstappen van CO2-uitstoot (waaronder rijden op benzine) ook een behoorlijke ommezwaai. Als eerste grote stap mogen er daarom vanaf 2035 geen nieuwe auto’s meer verkocht worden die CO2 uitstoten – waaronder auto’s op benzine. Daarna moet langzaam iedereen over op een alternatief.
Wat kun je de komende jaren verwachten als je rijdt op benzine?
Voordat het verbod op rijden op benzine van kracht is, zal het naar verwachting al zo onaantrekkelijk zijn geworden, dat de meeste mensen ‘vrijwillig’ stoppen met rijden op benzine. Denk aan torenhoge brandstofprijzen, forse verzekeringspremies, stevige motorrijtuigenbelasting en meer van dit soort financiële ontmoedigingen. Overigens zal elektrisch rijden door het wegvallen van lokkertjes ook niet goedkoper worden de komende tijd. En hoewel ook deze stijgingen aanzienlijk zullen zijn, zullen EV-rijders het minder in de portemonnee voelen dan benzinerijders.
Wat gebeurt er na 2050 met auto’s op benzine?
De gemiddelde benzineauto heeft een levensduur van vijftien jaar – vandaar dat vanaf 2035 geen benzineauto’s meer verkocht mogen worden. Wat er na 2050 wordt gedaan met overgebleven auto’s die rijden op benzine, is onduidelijk. Het kan zijn dat deze worden geëxporteerd naar gebieden die ze nog wel toestaan. Het kan ook zomaar zijn, dat bedrijven ontstaan die je benzineauto kunnen ombouwen tot een auto die geen CO2 uitstoot. Het enige dat we zeker weten – mits deze plannen doorgaan – is dat je vanaf 1 januari 2050 niet meer met je benzineauto de weg op mag.
Video: Benzine, diesel, elektrisch of hybride?
Vroeger was het makkelijk; toen had je de keuze uit benzine, diesel en LPG. Nu, door de toevoeging van elektrische en hybride auto’s, is het lastiger om de juiste keuze te maken. Gelukkig zijn Mariska en Tim van Team AutoTrack er om je te helpen kiezen:
Is een auto op benzine kopen nog wel verstandig?
De kans dat je de auto die je nu koopt – ongeacht of dit een occasion of een nieuwe auto is – nog rijdt in 2050, is zo goed als nihil. Bovendien is er voorlopig nog een ruim aanbod aan benzineauto’s in alle soorten en maten. Je moet er alleen rekening mee houden dat er wat plannen op tafel liggen (waaronder de kilometerheffing) die het de benzinerijder financieel wat lastiger gaan maken.
Kan benzine opraken?
Naast de uitstoot van broeikasgassen heeft het rijden op benzine nog een nadeel: fossiele brandstoffen raken op een gegeven moment op. Benzine wordt gemaakt uit olie en de olievoorraden kunnen niet worden aangevuld. Als we zo doorgaan, is er dus op een dag geen olie meer. Dat zal echter niet vandaag, morgen of binnen enkele decennia zijn, maar daarvoor moeten we wel nu al beginnen ons olieverbruik (en dus benzineverbruik) aan banden te leggen.
Heeft een hybride auto op benzine nog toekomst?
Wie nu een hybride auto heeft, geniet enig voordeel. In ieder geval tot eind 2024 krijg je dan namelijk 50 procent korting op de motorrijtuigenbelasting. Bovendien zijn hybrides over het algemeen zuiniger dan benzineauto’s. Vooralsnog zit je met een hybride dus goed. Echter, aangezien ook hybride auto’s rijden op benzine, zullen ook deze auto’s uiteindelijk het veld moeten ruimen voor hun CO2-neutrale concurrenten.
Hoe ziet een toekomst zonder auto’s op benzine eruit?
Vooralsnog lijkt vooral de elektrische auto een mooie toekomst tegemoet te gaan. De EU had namelijk besloten dat elektrisch rijden de (vooralsnog) enige oplossing was. Steeds meer merken kondigen dan ook aan binnenkort nog uitsluitend elektrische auto’s te produceren. De enige andere optie die momenteel beschikbaar is, is waterstof. Toch is de toekomst van de waterstofauto momenteel onzeker door veel haken en ogen. Er wordt echter gewerkt aan een derde mogelijkheid: synthetische brandstoffen. Hoewel ook daar nog behoorlijk wat aan geschroefd moet worden, geloven landen als Duitsland en Italië zeker dat deze brandstof naast elektrisch rijden een toekomst heeft.
