Ook de elektrische rijder moet eraan geloven: we gaan vrijwel allemaal meer betalen als de kilometerheffing een feit wordt. Daarvoor moeten de plannen uit het rapport ‘Scherpe doelen, scherpe keuzes’ van het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) nog wel ten uitvoer worden gebracht. En niet alleen het gevreesde rekeningrijden gaat drukken op de portemonnee. Als het aan het IBO ligt, gaat de reiskostenvergoeding voor werknemers fors omlaag en wordt de BPM op brandstofauto’s verdubbeld.
Waarom deze kilometerheffing?
De vermindering van CO2-uitstoot in ons land gaat niet met de gewenste vaart. Op dit moment lijkt het Nederlandse wagenpark niet snel genoeg te elektrificeren. De haalbaarheid van het verbod op het verkopen van auto’s met verbrandingsmotor in Nederland vanaf 2030 staat ook nog eens op losse schroeven. Andere EU-landen gaan namelijk niet eerder dan 2035 de verkoop van nieuwe brandstofauto’s in de ban doen.
Rekeningrijden is betalen naar gebruik
Het eerlijke aan de plannen voor de kilometerheffing, is dat er wordt betaald naar gebruik. Hoeveel een auto op papier ook uitstoot, als hij uit staat, komt er geen CO2 uit de uitlaat. Vandaar dat een heffing per kilometer een stuk eerlijker is dan een vaste heffing: je betaalt voor wat je gebruikt. Voorwaarde is dan echter wel, dat de heffing per kilometer enigszins betaalbaar is. Met de huidige voorstellen die er liggen, is dat niet het geval, zo lezen we in een analyse van AutoReview. Daarin zien we dat vrijwel iedere automobilist er flink op achteruitgaat.
Kilometerheffing voor benzine
In het voorbeeld van AutoReview wordt gekeken naar de populaire Kia Picanto als benzineauto. Momenteel betaal je als eigenaar voor dit kleine stadsautootje jaarlijks tussen de €316 en €352 aan mrb (afhankelijk van waar je woont). Worden de huidige plannen doorgevoerd, dan bedraagt de kilometerheffing 9,06 cent per kilometer. Dat vertaalt zich naar een jaartarief van:
- €725 bij 8.000 kilometer per jaar
- €1.359 bij 15.000 kilometer per jaar
- €1.812 bij 20.000 kilometer per jaar
- €2.718 bij 30.000 kilometer per jaar
Om al rekeningrijdend goedkoper uit te zijn dan het laagste nu geldende mrb-tarief, moet je minder dan 3.488 kilometer per jaar rijden.
Kilometerheffing voor diesel
Wie op dit moment een Peugeot 308 SW diesel bezit, gaat straks 13,16 cent per kilometer betalen. Dat kan bij weinig kilometers gunstig uitpakken. Nu kost deze auto (om precies te zijn: de 1.6 BlueHDi) in de mrb namelijk €1.452 tot €1.540 per jaar. Ga je met deze auto rekeningrijden, dan betaal je jaarlijks:
- €1.053 bij 8.000 kilometer per jaar
- €1.974 bij 15.000 kilometer per jaar
- €2.632 bij 20.000 kilometer per jaar
- €3.948 bij 30.000 kilometer per jaar
Bij ongeveer 11.033 kilometer per jaar ligt het omslagpunt. Daarboven is de kilometerheffing duurder dan het goedkoopste mrb-tarief.
Kilometerheffing voor elektrische auto’s
Over elektrische auto’s kunnen we kort zijn: die worden met de kilometerheffing duurder dan ze nu in de mrb zijn. De huidige mrb (of wegenbelasting) bedraagt namelijk €0. Nu is sowieso het plan dat eigenaren van EV’s per 2026 de volle mrb gaan betalen, dus ging dat al veranderen. Gezien het hogere gewicht van elektrische auto’s (leidend voor bepaling van de hoogte van de mrb), zullen eigenaren van EV’s met de nieuwe plannen meestal goedkoper uit zijn. Uitgaande van een volledig elektrische Opel Corsa-e betaal je volgens de plannen jaarlijks:
- €179 bij 8.000 kilometer per jaar
- €1336 bij 15.000 kilometer per jaar
- €448 bij 20.000 kilometer per jaar
- €672 bij 30.000 kilometer per jaar
Kilometerheffing voor hybride auto’s, oldtimers en lpg-auto’s
Op dit moment geldt voor hybrides een speciaal tarief, zijn oldtimers vrijgesteld van mrb en betaal je voor een lpg-auto iets meer mrb dan voor een benzine-auto. In de plannen is niet terug te vinden wat het rekeningrijden met deze groepen gaat doen. De kans is echter groot, dat ook eigenaren van deze auto’s er flink op achteruit zullen gaan.
Aanvullende plannen
Niet alleen de kilometerheffing wordt in de plannen genoemd. Zo is het de bedoeling dat ook de BPM (ofwel CO2-taks) op auto’s met verbrandingsmotor wordt verdubbeld. Bovendien moet volgens het IBO de belastingvrije reiskostenvergoeding van 21 naar 12 cent per kilometer. Zakelijke rijders (met uitzondering van zzp’ers) mogen daarbovenop nog uitsluitend een elektrische auto van de zaak uitzoeken. Al met al wordt het gebruik van de auto met verbrandingsmotor zo verder ontmoedigd.
Kilometerheffing onderstreept toekomst elektrische auto
Het mag duidelijk zijn: ook uit de plannen voor de kilometerheffing blijkt maar weer dat het bijna onmogelijk wordt voor de gemiddelde Nederlander om niet elektrisch te gaan rijden. Helaas wordt aan de andere kant van deze hoge kosten slechts een kleine subsidie als maximale handreiking geboden om Nederlanders aan het stekkeren te krijgen. Gelukkig groeit het aanbod en komen er steeds goedkopere EV’s op de markt. Zo komt een elektrische auto kopen toch een stapje dichterbij.