Een groot voordeel van een hybride met een grote elektrische actieradius is dat je veel dagelijkse afstanden volledig elektrisch kunt afleggen. Dat scheelt weer in de brandstofkosten. Voor wie echt het maximale uit de elektrische range wil halen, zijn dit de 5 hybrides die in 2025 het verst komen op alleen de elektromotor – plus een onverwachte bonus. Ontdek hieronder welke hybride je moet hebben voor je dagelijkse ritten.

1. Leapmotor C10 REEV 28.4 kWh (145 km)

Leapmotor C10

Wie? Leapmotor is het zoveelste nieuwe merk dat zich op Europese bodem waagt met (in dit geval deels) Chinese roots. Veel van deze merken grossieren uitsluitend in elektrische auto’s, maar Leapmotor heeft ook een hybride in het gamma: de Leapmotor C10 REEV. Deze REEV (Range Extender Electric Vehicle) is een seriehybride. Dat wil zeggen dat alleen de elektromotor de wielen aandrijft, terwijl de benzinemotor in de neus dient als aggregaat om de accu op te laden. Is de accu leeg, dan springt de benzinemotor bij.

2. Volkswagen Golf 1.5 eHybrid Life Edition / Style Edition (144 kilometer)

golf

De Volkswagen Group gebruikt dezelfde techniek in verschillende modellen van verschillende merken. Van dit stel is de Volkswagen Golf 1.5 eHybrid met 144 kilometer elektrische actieradius de plug-inhybride die het verst komt. Je moet hem dan wel als Life Edition of Style Edition aankleden, want de andere uitvoeringen komen net iets minder ver. Dit zijn de andere auto’s uit de Volkswagen Group met dezelfde benzine- en elektromotor – met bijbehorende actieradius:

3. Mercedes-Benz GLC 300 e (Coupé) (130 kilometer)

Mercedes-Benz GLC 300e 2023 black side

Mercedes-Benz heeft diverse plug-inhybrides in de showroom met een elektrische actieradius die ruim boven de 100 kilometer uitkomt. Veel van deze modellen delen dezelfde techniek. Gek genoeg is het van deze modellen een grote, zware SUV – en niet een gestroomlijnde sedan – die het verst komt: 130 kilometer op een volle accu. Hij luistert overigens naar de naam Mercedes-Benz GLC 300 e en is er als ‘gewone’ SUV en Coupé. Het uiterlijk heeft, in ieder geval op papier, geen invloed op de actieradius.

4. Polestar 1 T8R (124 kilometer)

Polestar 1 2021 002

Hoewel Polestar tegenwoordig uitsluitend volledig elektrische auto’s bouwt, was hun eerste model een plug-inhybride. Aangezien het merk voor de typenamen de volgorde aanhoudt waarin het auto’s uitbrengt, heet dit model Polestar 1 T8R. Dit dure en exclusieve model weet 124 kilometer te rijden op een volgeladen accu.

5. Range Rover Sport P460e (123 kilometer)

Range Rover Sport P440e red front

Officieel heet deze auto Land Rover Range Rover Sport, maar in de volksmond spreken we gewoon van de Range Rover Sport. Als P460e komt hij net 1 kilometer minder ver op een volle accu dan bovenstaande Polestar: 123 kilometer. Een indrukwekkende prestatie als je ziet wat voor slagschip deze Range Rover Sport is. Hij is er ook als extra corpulente Range Rover (dus zonder toevoeging “Sport”) en komt dan met dezelfde techniek 121 kilometer ver.

Bonus: BMW i3 Range Extender (tot 240 kilometer)

BMW i3 2013 2018 orange rear

Hoewel hij ooit als elektrische auto werd geïntroduceerd, is de BMW i3 met Range Extender in feite een hybride, en wel een seriehybride – net als bij bovengenoemde Leapmotor C10. Op een volle accu kun je met deze i3 volgens NEDC-metingen 220 tot 240 kilometer rijden op een volle accu. Let wel: waar de overige hybrides in deze lijst daarna vrolijk verder rijden op de brandstofmotor, moet je met deze BMW dan een tank- of laadstation opzoeken. De volledig elektrische actieradius is dus kleiner. In september 2018 rolde de laatste i3 met Range Extender van de band.