Er komen steeds meer Chinese automerken in Nederland voor, zoals je ook ziet in ons occasionaanbod. Daar is een goede reden voor: auto’s uit China bieden over het algemeen heel veel waar voor hun geld. Bovendien schieten Chinese elektrische automerken als paddenstoelen uit de grond met (wederom relatief goedkope) modellen op stroom. Er is dus een flinke lijst aan merken uit dit Oosterse land, en die groeit gestaag. Lees hieronder welke Chinese merken in Nederland te koop zijn.

Chinese automerken: lijst breidt zich snel uit

Elke lijst van Chinese automerken in Nederland is al gauw gedateerd. Dat is te danken aan een waar offensief van de Chinezen op de Nederlandse markt. Het overgrote deel produceert (uitsluitend of grotendeels) elektrische auto’s. Een klein deel waagt zich aan benzineauto’s en hybrides. Door hun lage prijzen en concurrerende specificaties (zoals snelheid, actieradius en uitrusting), zijn veel Chinese elektrische automerken in Nederland steeds populairder aan het worden.

Chinese automerken met elektrische modellen

Het merendeel van de Chinese automerken produceert elektrische auto’s, waarbij een enkeling daarnaast nog auto’s nieuw verkoopt waar je benzine in kunt gooien. Deze merken met elektrische auto’s zijn veelal pas sinds 2020 op de Nederlandse markt – toen elektrisch rijden hier al een flinke opmars had gemaakt. Dus wil je Chinees (of gewoon voordelig) elektrisch rijden? Dan is dit je keuze:

  • Aiways is pas sinds 2017 actief en heeft zich toegespitst op elektrische auto’s. Die slaan aan bij het publiek, zoals te zien is aan het occasionaanbod.
  • BYD, voluit Build Your Dreams (hoe poëtisch), is een wat ouder merk dat zijn pijlen nog niet zo lang heeft gericht op de elektrische markt. Daarmee probeert het voet aan de grond te krijgen in Europa.
  • Dongfeng heeft een autootje op de markt gebracht met de weinig flatterende naam Dongfeng Box. Gek genoeg is het helemaal geen hoekige auto. Hij is bovendien goedkoop – voor een EV – en biedt voor dat geld meer luxe dan zijn naaste concurrenten.
  • Great Wall Motor Company is de grootste Chinese autofabrikant. In Nederland komen we vooralsnog weinig auto’s tegen van dit merk.
  • Hongqi (uitspraak: “hong-tsjie”) bouwt al sinds de jaren 50 luxe staatslimousines. Die krijgen we hier niet. Wel vind je in ons land enkele andere modellen. Ze zijn allemaal elektrisch. Topmodel is de luxe E-HS9.
  • JAC Motors timmert al sinds 1964 aan de weg, maar het duurde tot 2021 voordat het merk met de iEV7s, een elektrische SUV, op de Nederlandse markt kwam.
  • Jiayuan produceert personenauto’s en bedrijfswagens voor in de stad. Verwacht geen baanbrekende prestaties. Wel krijg je optimaal gebruiksgemak binnen compacte afmetingen.
  • Leapmotor probeert, net als vele van zijn landgenoten, in het goedkoopste segment der elektrische auto’s een graantje mee te pikken. Daarnaast heeft het merk een SUV die er in een elektrische en een hybride variant is.
  • Lynk & Co deed stof opwaaien met de 01, een plug-inhybride SUV die via een abonnement zo goedkoop te rijden was, dat het een grap leek. Inmiddels komen er mondjesmaat meer modellen op de markt, waaronder volledig elektrische exemplaren.
  • Maxus maakt eveneens elektrische bedrijfswagens, maar dan in de grotere maten. Daarmee biedt het Chinese automerk een goed alternatief voor de gevestigde orde van bedrijfswagens.
  • MG heeft onder kenners een grote naam als Engels sportmerk. In 2006 kocht Nanjing Automobile Group het automerk en in 2007 werd de productie hervat. Sinds 2019 bestookt MG met aantrekkelijk geprijsde elektrische auto’s de Nederlandse markt.
  • Ora produceert sinds 2018 verschillende elektrische auto’s, waaronder enkele zeer bijzonder ogende retromodellen.
  • Seres begrijpt net als veel van zijn landgenoten dat er nog flinke rek zit in de markt van de elektrische SUV’s. Sinds 2020 probeert het merk hier in Nederland een graantje van mee te pikken.
  • Voyah is voor het bovengenoemde Dongfeng wat bijvoorbeeld Lexus is voor Toyota: een luxe tak. Toch blijft het een typisch Chinees automerk, want je krijgt verbluffend veel moois voor de prijs die je betaalt.
  • Wey valt, net als Ora, onder het Chinese Great Wall. De verschillende elektrische SUV’s zijn genoemd naar… koffiesmaken. Erg origineel.
  • Xpeng (uitspraak: “sjau-peng”) zoekt het wat luxer op in de EV-markt. De ruime sedans en SUV’s lijken vooral merken als Tesla naar de kroon te willen steken.
  • Zeekr (uitspraak: “zieker”) valt net als Lynk & Co. en het Zweedse Volvo onder het Chinese Geely. Met enkele modellen probeert het merk klanten bij onder andere Tesla en de Duitse EV’s weg te snoepen.
  • Zhidou doet wat de overige Chinese elektrische automerken ook doen, maar dan op de brommobielenmarkt. De luxe, nette brommobielen zijn zeer scherp geprijsd.

MG 4 Hatchback Automaat Rear

Overige Chinese automerken in Nederland

Liever voordelig op fossiele brandstof rijden? Ook daarin voorzien de Chinezen, al is het aanbod een stuk kleiner dan van de elektrische auto’s. Je kunt kiezen uit de volgende Chinese automerken:

  • DFSK is een Chinees automerk dat lichte bedrijfswagens produceert. Al voor een zeer aantrekkelijk bedrag is het mogelijk een model van DFSK te kopen.
  • Changhe maakt bijzonder handige en voordelige bedrijfswagens voor de ondernemer met een beperkt budget.
  • Landwind was het eerste Chinese automerk dat een Europese typegoedkeuring kreeg. In de jaren daarna heeft het merk flink zijn best gedaan voet aan Nederlandse grond te krijgen, maar de auto’s blijven zeldzaam in ons land.

Liever een auto uit een ander land?

De lijst met automerken uit China mag lang zijn, de lijst met merken uit de rest van de wereld is nog langer. Bekijk bijvoorbeeld eens de:

Of kijk bij alle automerken.